Jag har ett 112L akvarium med 14 marmorerade bilbukar, 2st rineloricaria lanceolata, 2st otocinclus, 2st amanoräkor och till sist tre stycken fjärilsciklider, en är helt klart en mycket dominant hane (NR1) som färgat ut rejält, som alltid tagit för sig vid matdags och är otroligt fin.
Den andra fjärilscikliden (NR2) köpte jag samtidigt som den förstnämnda, och då var det XL Zoo's personal som belåtet konstaterade att dom fick tag i både hane och hona vid håvdoppningen.
I början jagade dom varandra mycket och jag tyckte mig se lektendenser, efter släckningsdags så simmade dom runt och runt varandra ryckigt, och brottades med munnarna, och jag trodde att det var lek på gång, nybörjare som jag är.

Plötsligt så jagade hanen den andra fisken non-stop i akvariet, och den fick inte en lugn stund, tappade färgen totalt.
Som sagt, nybörjare som man är så släppte jag i en till hona (NR3) (röd/lila buk och mycket mindre än hanen, tydlig hona kan jag konstatera) för att den andra skulle få det lite lugnare.

Mitt problem nu är att jag tror att NR2 även den är en hane, då den har rejält taggig och spetsig ryggfena precis som fisk NR1, inte har den röd buk heller.
Fisk NR3 är utstött och verkar ha tappat aptiten, då den är liten och verkar inte accepteras av någon av hannarna.

Vad är ert tips till mig?
Har en kompis som gärna vill prova fjärilsciklider, ska jag ge honom NR2+NR3 och försöka få tag i ett par honor i samma storlek som NR1?