Vilken botteninredning för växter?

#1 - 4 oktober 2007 07:08
Hej,

har äntligen fått tillstånd av min fru att köpa akvarium till barnen (och mig). Jag har köpt ett akvarium som är på ca 65-70 l (den är lite oregelbunden i formen).

Jag har ännu inte börjat med inredning och vattenpåfyllning. Jag har fått med en kasse med "engelsk sjösten". Frågan är nu om jag kan ha växter till detta, eller måste jag ha någon sorts sand också?

Vilken typ av växter m.m. vet jag inte heller något om, men jag ska ha ett "stim" med neontetra till att börja med. Jag tar tacksamt emot förslag till passande växter som inte är allt för svårskötta.

/Kaj
#2 - 4 oktober 2007 07:31
Välkommen till zoopet kajmental.

Du kan använda vilket bottenmaterial som helst. Akvatiska växter tar upp merparten av näringen via bladen och rötterna är mest för att hålla dem fast.

Trots det brukar jag rekomendera JBL aquabasis till nybörjare som vill ha växter, det är en bottennäring som gör att du slipper kladda med dyra växtnäringar i början. Den brukar vara god för ett halvt till två år beroende på växtmängd och fiskbelastning.

Använd växtarkivet här på zoopet, du kan söka på svårighet ett och två, där har du många exempel på bra nybörjarväxter.
MVH
Magnus
#3 - 4 oktober 2007 07:31
Hej!

Ser att du bor i Växjö. Jag rekommenderar sig att gå till den renodlade akvariebutiken Håvmästaren på Regementsgatan, där är de kunniga och kan hjälpa dig med enkla växter till akvariet. De övriga Zoobutikerna i Växjö vill enligt mig bara sälja och struntar i vilka fiskar som passar ihop eller hur stora de blir. (Har varit i samtliga...)

Engelsk sjösten går jättebra att plantera växterna i! De brukar trivas bra med denna.

Anubias (finns i både lågvuxna och högvuxna sorter) är en av de vanligaste växterna och min egen personliga favorit. Den har gröna kraftiga blad som växer på en "rotstock". När man planterar den är det viktigt att rotstocken inte ligger under sanden, utan man sticker bara ner rötterna lite i sanden. Den passar bra som förgrundsväxt, så kan man ha lite högre plantor längre bak. Då blir det en fin "sluttning" av växter i akvariet.

Här är två sorters anubias:
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=13
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14

I övrigt kan du fråga personalen i affären efter en snabbväxande och lättskött växt. Du kan också använda Zoopets sökmotor och söka här:
http://www.zoopet.com/vaxter/index.php

Några viktiga kom-ihåg:

> Ta ut växten från krukan och ta bort "luddet" som finns i krukan, om du köper en växt med kruka. Rötterna ska planteras direkt i sanden.

> Köp inte alla neontetror på en gång, börja med 4-5 stycken och låt dessa gå i akvariet i 3-4 veckor innan du släpper i fler. Då startar du en bra bakterieflora i akvariet som kan bryta ner "skit" från fiskarna. Sedan tillsätter du successivt mera fisk.

> Gör inte rent filtret alls nu i början. Det kan gott köra på i 2-4 månader. Sedan kan du bara "krama ur" smutsen lite, när vattenflödet börjar minska. I filtret sitter nämligen största delen av de nyttiga bakterierna, så man ska aldrig rengöra detta för grundligt.

> Få redan från början in en vana att en gång i veckan byta 25-30% av vattnet. Då får du bort ett eventuellt överskott av näringsämnen och håller också ph-värdet på en mer jämn nivå, så att du undviker en chock för fiskarna senare.

En sak till:

Jag rekommenderar dig att INTE köpa några levandefödare, särskilt inte Platy.... Dessa trivs nämligen inte så bra här i Växjös vatten. Växjö tillsätter ämnet ammoniumsulfat i kranvattnet istället för vanligt klor.

Klor kan man "vädra ur" vattnet, medan detta ämne stannar i vattnet. Levandefödare som Platy, Guppy och liknande mår extra dåligt i Växjö. Mina har mått dåligt vid varje vattenbyte....och även dött efter vattenbyte, när de andra fiskarna mår okej. Så vill du ha fiskar som mår bra, satsa på tetror! Men generellt sett är detta ämne dåligt för alla akvariefiskar. Jag använder Aquasafe i kranvattnet innan jag häller i det i akvariet. (Finns andra namn på liknande medel) för att försöka hjälpa litegrann.

Lycka till!
#4 - 4 oktober 2007 08:04
Tack för blixtsnabba svar!

Tropfrog: jag googlade lite på JBL aquabasis, och de ser verkligen läckra ut!

toccata: jag har faktiskt köpt avkariumet hos Håvmästarna, och precis som du skriver, så verkar övriga handlare inte på långa vägar så kompetenta som de på Håvmästarna. Tack för alla dina handfasta tips!

Lev väl!
Kaj
#5 - 4 oktober 2007 19:52
Hej,

kajmental skrev:
Hej,

har äntligen fått tillstånd av min fru att köpa akvarium till barnen (och mig). Jag har köpt ett akvarium som är på ca 65-70 l (den är lite oregelbunden i formen).

Jag har ännu inte börjat med inredning och vattenpåfyllning. Jag har fått med en kasse med "engelsk sjösten". Frågan är nu om jag kan ha växter till detta, eller måste jag ha någon sorts sand också?

Vilken typ av växter m.m. vet jag inte heller något om, men jag ska ha ett "stim" med neontetra till att börja med. Jag tar tacksamt emot förslag till passande växter som inte är allt för svårskötta./Kaj

Jag har engelsk sjösten, den större varianten i det stora karet och den mindre i det mindre karet.. Tror att de är 4-5 mm resp 2-3 mm lr nått sånt.. Växterna trivs super i det grövre gruset och bra i det mindre.. Det gör att vattnet cirkulerar bra så att växternas rötter får syre och näring. I början hade jag växtnäring i sanden men nu behövs det inte mer än en tablett ibland på någon mer krävande växt men SEN VÄXER DET.. :p

Jag föredrar snabbväxande för de förbrukar mer näring och då får man mindre alger och bättre balans men man får ju ansa då men det går snabbt att knipsa av långa stänger när man byter vatten.. Ju mindre kar desto svårare att få bra balans, Posthornssnäckor är bra för balansen, de äter döda växtdelar. :) Räkor är en rolig städpatrull också... :p

Jag hade även naturell Loka i vattnet första månaderna (för CO2 till växterna), 33 cl till 100 L... Det fungerade jättebra...
Ibland tar jag tag i hela roten och "ruckar" på den, försiktigt för att inte skada rötterna, för att försöka få ner syre till rötterna... En jättebra grej är att dammsuga delar av botten när man byter vatten, då har man en sån där hävert som man trycker ner i sanden så smutsen kommer upp...

Tyvärr kan jag inte så många namn men de bästa tycker jag, är de som blir röda när de kommer upp till ytan och som är ganska buskiga i sitt växtsätt, mycket lätta och växer tacksamt.. Vattenpest och liknande småbladiga brukar vara svårare och skräpa ner mer, men i mitt kar fungerar även de nu.. Köp en växt av varje sort och prova vilka som fungerar hos dig...

Jo, det finns en "bakteriebomb", en starttablett som jag köpte styckvis och stoppa i en vecka för jag köpte fisk och som innehöll snälla bakterier.. Köp nu inte mer än 2-3 fiskar till att börja med, innan du har fått balansen eller börja med räkor och Posthornssnäckor, de fixar allt.. :D Köp ett nitrit-dropp-test också, på en gång.. ;) :D

Grattis till karet... :D
#6 - 5 oktober 2007 08:04
Växter som trivs och växer pumpar kontinuerligt ner syre i botten , så det behöver man inte tänka på.
MVH
Magnus
#7 - 5 oktober 2007 10:18
Tropfrog skrev:
Växter som trivs och växer pumpar kontinuerligt ner syre i botten , så det behöver man inte tänka på.

MVH

Magnus

Stämmer inte riktigt, botten beckar igen med gammalt gojs efter ett tag, man BÖR suga ut skräp då och då.:)

Med alla andra förklaringar här låter det VÄLDIGT krångligt att starta akvarium, många gånger när jag inte haft någon annan möjlighet så har jag startat upp akvariet pang bom bara, har funkat kanon, man BEHÖVER inte få total fiskdöd bara för att man stoppar i fler fiskar än 2-3 stycken i början, även om det är att föredra att ta det lugnt i början. ;)

Istället för olika dyra "bakteriebomber" så kan man be att få krama ur kompisens filter och hälla i "gojsvattnet" i sitt nystartade kar, då kommer akvariet igång snabbt utan dyra tillsatser i vattnet. Alla snällbakterier (nitrifikationsbakterier) kommer nämligen med i gojsvattnet och karet är redo för de första fiskarna direkt. DEt enda man behöver tänka på med ett nystartat akvarium är att mata FÖRSIKTIGT i början, då brukar allt gå bra.:D
#8 - 5 oktober 2007 12:28
Stämmer inte riktigt, botten beckar igen med gammalt gojs efter ett tag, man BÖR suga ut skräp då och då.

Vad är det som inte stämmer menar du? att växterna pumpar syre till rötterna för att mineralisera näringen i botten är ett känt fenomen.

Vad menar du med ett tag? Jag har kört mitt västafrikakar i 2 år nu utan att suga upp skräp, har inte behövts.

Vad har du för filter i ditt kar? Det kanske är oproportionerligt filter och/eller skötsel av detsamma som gör att du har detta problem.

Hur tycker du att frågeställaren skall göra om han beslutar sig för att använda aquabasis? Slamsuga med jämna mellanrum och suga ut den dyra bottennäringen?
MVH
Magnus
#9 - 7 oktober 2007 20:02
Tropfrog skrev:
Vad är det som inte stämmer menar du? att växterna pumpar syre till rötterna för att mineralisera näringen i botten är ett känt fenomen.

Vad menar du med ett tag? Jag har kört mitt västafrikakar i 2 år nu utan att suga upp skräp, har inte behövts.

Vad har du för filter i ditt kar? Det kanske är oproportionerligt filter och/eller skötsel av detsamma som gör att du har detta problem.

Hur tycker du att frågeställaren skall göra om han beslutar sig för att använda aquabasis? Slamsuga med jämna mellanrum och suga ut den dyra bottennäringen?

MVH

Magnus

Jag vet bara att det behöver städas då och då, man byter ju i alla fall ut vatten med jämna mellanrum, och vid de tillfällena brukar jag passa på och städa botten. Detta ser jag dock INTE som ett problem....:p Mina filter är dimensionerade för mina akvarier, så det är inte problemet, men att du inte behövt göra rent i ditt kar på två år beror kanske på att dina fiskar piskar/rör upp skräpet så det sugs in i filtret?;):D Västafrikaner är ju rätt rörliga om man säger så.
Jag skulle inte för allt i världen köpa dyr gödning till akvariet, jag skaffar istället växter som trivs och växer hemma hos mig utan att trugas, men hur frågeställaren gör i slutänden för han bestämma, jag tror att de flesta akvarister i alla fall städar sina akvarier någon gång ibland....:)
#10 - 8 oktober 2007 10:33
Jag är ganska så säker på att de flesta akvarister storstädar sitt akvarium en gång om året, inte fn tycker jag att det är bra fört det.

Anledningen till att jag inte har skit i mitt akvarium är just beroende på filtret, de autotrofa bakteriekulturer som förökar sig där finns i hela akvariet. Dessa bakterier bryter ner skiten till växternas glädje. Men det krävs ju förståss ett bra filter.....Och ja just det, att man inte suger ut deras mat. MAO sluta att suga i botten och du får renare akvarium och gladare växter.

Vill man påskynda resultatet när det gäller växtlighet så behöver man inte vänta på att bottnen gosar in sig, man kan helt enkelt preparera bottnen med bra bottennäring, tex aquabasis. Men man kan ju alltid ge upp också och välja endast de växter som trivs under de sämre förhållandena man ger dem genom att utföra en massa onödiga städningar i akvariet ;)
MVH
Magnus

Annons