Vilken BTN-bakgrund?

#1 - 9 december 2005 09:43
Hej,

är en riktig nybörjare... Har ett akvarium som är 40 cm djupt och vill ha en BTN-bakgrund. Har hittills tittat på mini Amazonas, men såg på en tråd som visade på att det kan stjäla för mycket plats. Läste sedan om Orinocco.

Är det någon som har några rekommendationer/erfarenheter att dela med sig av?

Även tips på var man kan hitta dom till bästa pris då de kostar....
#2 - 9 december 2005 15:06
Jag har just köpt en orinoco och monterat i, fiskarna håller på att kopps i när jag skriver det här. Fördelen med den här bakgrunden är att den är tvådelad vilket gör den mycket lättare att montera samt framför allt att den inte tar lika mycket plats i karet. Dock tycker jag att miniamazonas är snyggare. Men jag är nöjd med mitt köp och har man bara 40 ca djup så tycker jag att det är mycket bättre att köpa en orinoco än en amazonas. Jag ska lägga in lite bilder sen, så kan de som är intresserade se hur det kan se ut...
#3 - 9 december 2005 16:58
Finns en massa olika biotoper och tillverkare på bakgrunder. En del är ganska så platta och tar inte upp så mycket plats medans andra är djupare. Personligen så föredrar jag de som har lite mer djup i sig. Det ger en riktigt snygg effekt. Men, som sagt akvariet blir lite tunnare. Däremot så minskar inte vattenmängden speciellt mycket då du fortfarande har vatten bakom bakgrunden.

En annan fördel är att du kan utnyttja det tomma utrymmet bakom bakgrunden. Där kan du bygga ett effektivt biologiskt filter. Enkelt och billigt. Om hur du bygger det finns på många trådar här. Det är bara att söka.
#4 - 9 december 2005 18:35
Här är tre bilder som just tog, inredningen kommer att ändras lite och det ska till fler växter, 4 st bolivianer och 1 räka har fått flytta in nyss och är fortfarande lite förvirrade.
#5 - 9 december 2005 18:58
Är inte BTN ett av de tjockare märkena?
Kolla PWSS.se, där har de en hel del
#6 - 9 december 2005 20:03
Jopp, det har du rätt i.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 9 december 2005 20:30
[QUOTE=greken]Är inte BTN ett av de tjockare märkena?
Kolla PWSS.se, där har de en hel del[/QUOTE]
Vad menar du med tjockare märkena? Sjäva bakgrunden i sig hör väl absolut inte till de tjockare.
Däremot försvinner ju mycket av simutrymmet (dock inte vattenvolymen) med vissa modeller - medan det försvinner mindre för andra som t.ex. Orinoco som nämns ovan.
#8 - 9 december 2005 20:38
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=greken]Är inte BTN ett av de tjockare märkena?
Kolla PWSS.se, där har de en hel del[/QUOTE]
Vad menar du med tjockare märkena? Sjäva bakgrunden i sig hör väl absolut inte till de tjockare.
Däremot försvinner ju mycket av simutrymmet (dock inte vattenvolymen) med vissa modeller - medan det försvinner mindre för andra som t.ex. Orinoco som nämns ovan.[/QUOTE]

Jo, det har du rätt i. Tjockleken på materialet är inte så tjockt. Fast det är de som jag anser ha det största och finaste djupet i sig. Däremot har jag sett modeller där självaste materialet är uppemot 4-5cm tjockt.

En personlig favorit som jag har är Aquael ODA. Tyvärr så har jag inte hittat bilder varken hos tillverkaren eller hos butiker som liknar den i verkligheten. De är inte så dyra och samtidigt väldigt snygga.

Men, snyggast av dem alla är de som BTN gör tycker jag. De har även moduler som du kan köpa och bygga ihop en egen bakgrund av.

Här är en bild på en av mina Aquael ODA bakgrunder: (tyvärr inte så stor)
http://www.gimbo.se/wp-content/mittmalawi/Malawiakvarie.JPG
#9 - 9 december 2005 23:35
Jag menar just att de går ganska långt in i akvariet och tar bort mycket simutrymme, och att de därför kanske inte lämpar sig jättebra till ett kar som bara är 40 djupt. Annars håller jag med om att det är snyggt med djup i dem
#10 - 9 december 2005 23:43
Den lilla Aquael ODA jag har är med 40cm höjd. Den tar ungefär 2-5cm av djupet. Inte så farligt. Men, eftersom djupet är 35cm så ska jag inte säga att det inte märks. För det gör det. Å andra sidan så är det riktigt snyggt.
#11 - 10 december 2005 23:06
Tack för era tips. Gimbo, enligt bilden såg det riktigt snyggt ut. Var kan man köpa dessa bakgrunder?

En annan fråga - räcker det med att ha 1 cm frigolit under akvariet och 1 cm i under bottenbeläggningen?
#12 - 10 december 2005 23:29
Ursäkta att jag stjäler denna tråd men måste fråga en sak och det är att jag funderar ochså på en modul till mit kar på 540 liter som är 150*60*60. Och man ska ju ha 2 hörn moduler men är det bara en mitt modul sen? Står ju lite konstigt på pwss. Hitar inte typ färdiga mått till mitt kar. Skulle ju vilja ha typ ett kitt då det borde finnas till mitt kar som har ett vanligt mått. Ska ha den steniga btn.
#13 - 11 december 2005 00:32
[QUOTE=Johnny02]Tack för era tips. Gimbo, enligt bilden såg det riktigt snyggt ut. Var kan man köpa dessa bakgrunder?

En annan fråga - räcker det med att ha 1 cm frigolit under akvariet och 1 cm i under bottenbeläggningen?[/QUOTE]

Jag har köpt mina bakgrunder från www.pwss.se

Det räcker med att ha 1cm frigolit under ditt bottenmaterial. Det skyddar bra ifall du skulle få ett stenras. Själv så kör jag med liggunderlag som jag köpte från Biltema. Under akvariet brukar jag aldrig ha någon frigolit/liggunderlag. Har du en alu.ram ställning så ska du definitivt inte ha något under ditt akvarie.
#14 - 11 december 2005 00:35
[QUOTE=zeke66]Ursäkta att jag stjäler denna tråd men måste fråga en sak och det är att jag funderar ochså på en modul till mit kar på 540 liter som är 150*60*60. Och man ska ju ha 2 hörn moduler men är det bara en mitt modul sen? Står ju lite konstigt på pwss. Hitar inte typ färdiga mått till mitt kar. Dkulle ju vilja ha typ ett kitt då det borde finnas till mit kar som har ett vanligt mått. Ska ha den steniga btn.[/QUOTE]

Vad jag har förstått med moduler så bygger du ett pussel med dem ungefär. Jag tror inte att det finns någon BTN bakgrund som sedan har passning för görnmoduler. Fast jag är inte riktigt 100% säker.
#15 - 11 december 2005 09:02
Vad gör det om man har tunn frigolit under akvariet om man har alu ram och ställning? Kan ju vara bra om det är lite sne belastning ju
#16 - 11 december 2005 12:09
Ställningen är inte konstruerad för att du ska ha något under akvariet på en alu.ram ställning. Tror att tillverkarna rekomenderar att du inte har det.

Skulle inte få någon effekt eftersom ställningen bara bär runt kanterna.

Annons