Vilken channa i mitt kar ?

#1 - 27 oktober 2009 20:02
Hej alla !
Nu efter flera års akvariestopp så har jag äntligen startat upp ett kar igen :)
Jag har stor kärlek till channor över lag och det är tanken att jag skulle skaffa det igen .

Mitt akvarium är välplanterat med mycket rötter och det rymmer 240 liter.

Frågan är vilken art ni rekomenderar ? Jag kan troligtvis välja mella pulchra , bleheri , stewartii och aurantimaculata . Bleherin har jag haft och aurantimaculata misstänker jag blir för stora ?

Jag vill hemskt gärna ha 3 eller fler i akvariet om det går . Eller om de kanske bråkar för mycket.

Mvh Jonny
#2 - 28 oktober 2009 20:18
Ok

Jag åkte och kollade på lite olika channor idag och bestämde mig för några st stewartii .
Hittills så är jag supernöjd ! Ruskigt fina ! Ska se om jag kan fixa bild om ett par dagar när de får lite roligare färger :)
#3 - 29 oktober 2009 15:05
Jag kör med VF pulchra och bleheri. Funkar bra. Dem går med andra fiskar med men dem trivs ihop.

Har funderat på micropelltes nu när jag kollar efter större kar. Men den blir ju ganska stor.
#4 - 29 oktober 2009 17:04
Tjena

Trevliga fiskar du har ! Är själv fruktansvärt sugen på pulchra men det får vänta ett tag tills jag skaffar fler akvarium i så fall.

Jag försökte fota mina stewartii idag utan framgång ! De vill inte alls vara med . Stämmer det att hanen blir mer blå än honan ? I så fall verkar det som att jag fick 2 hanar och 3 honor . de är ca 12-15 cm ungefär nu .

Slängde i lite räkor och alla åt iaf , men kanske inte den responsen som jag hade väntat mig , men det lär nog komma iaf :D

En sopig bild på en av mina Stewartii
http://i56.photobucket.com/albums/g161/koffra/010.jpg

Så bjuder jag på en bild av mina andra firrar ;)
http://i56.photobucket.com/albums/g161/koffra/037.jpg
#5 - 29 oktober 2009 17:06
Ja just det , jag har faktiskt micropeltes hemma just nu . Jag fick den av en kompis och det var det som startade intresset för akvarie igen :D

Dock inser jag att det inte kommer att bli bra med en micro i ett 240 liters kar så den ska flytta till ett 720 tills vidare iaf hos en annan vän .
#6 - 30 oktober 2009 11:46
Fick nån lite bättre bild idag
http://i56.photobucket.com/albums/g161/koffra/013.jpg
http://i56.photobucket.com/albums/g161/koffra/005-1.jpg

Tyvär är jag sopig på att ta kort , men man ser iaf vad det är :)
#7 - 30 oktober 2009 12:34
Fina firrar!
Är det vargtetra eller var den andra fisken för nått?

Har ingen koll på stewartii, men det kanske stämmer. På mina bleheris verkar skillnaden mellan könen vara en svart fläck på stjärtfenan. Köpte 4 och fick 2 par. Har behållt det ena. Det andra paret splittrades när jag hittade hanen? på morgonen i hallen, 6 meter!!

Mina går med 4 st påfågelciklider, 4 st fengäddor (2 senegalus 2 Delhezi) 2 Gibbiceps och två Pilnäbbar.

Kommande karet hamnar nog runt 1 kubik. Jag har hört att ormhuvudsfiskar trivs i gammalt vatten och inte så djupt vatten. Nått du har erfarenhet av?
#8 - 30 oktober 2009 14:05
Haha , ja bleheri på rymmen känner jag igen :D . De är nog de mest rymmningsbenägna jag haft . Jag har hållt , pleuropthalma , micro , bleheri , gachua och en art som kallades för maekong . (osäker på alla stavningar )
De flesta gillade som du säger lite invant gärna grummligt vatten , men jag upplevde att pleurophtalman gillade lite mer strömt och klart vatten då den är lite med "stimfisk" och jagar gärna i grupp. Även microsarna iof nu när jag tänker efter . Alla andra för mig har vart lite mer osociala mot varandra eller tillochmed intriger/revirhävdande mot varandra.Djupet vet jag inte , de har nog utnyttjat alla ställen i karet som de har vart i , men däremot så minskar rymningsförsök och fiskarna visar sig mer om man har flytväxter.

Jag är väldigt osäker på hur man kollar könen på stewartiin , men har för mig att hanen har lite färre prickar och blir blåare , medans honan blir mer sand/röd färgad . Jättesvårt att se på mina nu då de skiftar i färg hela tiden innan de kommit på sitt rätt i akvariet.

Den andra fisken är faktiskt vanlig svensk id . De ska dock inte få bo kvar här , de är bara på mellanlandning , men gud vilka sköna firrar !! Sån fart i dom hela tiden , käkar precis allt ! Vita/röda mygg , räkor , fisk , gurka , pellets och flingfoder .

Vart i sverige finns du ? Jag vet ev en som ska bli av med sitt 1200liters billigt i göteborg.
250x75x60cm
#9 - 31 oktober 2009 12:40
Ja första gången h*n rymde hann jag plocka upp den och den repade sig. Men sen när den låg i hallen på morgonen trodde jag att det var kört. Slängde ner den i en spann med vatten från karet. Den började visa lite livstecken så jag skicka ner han i karet igen. Men pågåglarna gick på den med en gång så den offrades till porslinsguden.

Hur stor blir stewartiin? Är den revirhävande?
Pulchran och bleheris känns väldigt lika i beteende. Dem skaffar sig ett litet skrymsle, ute o simmar då och då. Men bryr sig inte så mkt om någon kommer i närheten av sitt ställe.

I väntan på att min bror ska starta upp sitt 500-kar så har jag inte ansat mina växter på lätt 2 månader så det är väldigt tätvuxet. Det märks att dem trivs i med detta. Dock har jag fått en explotion av grönalger och del toffsalger. Trådalgerna har utrotat genom EC doser på dem mest angripna ställena.

Ja det lät onekligen intressant. Hade vart fint om djupet och höjden vart större ist. för 2.5 meter långt.
Du får gärna PM:a mer info om karet, typ ställning, märke , täckglas och ljusramp.
Bor på Hisingen, måste la gå och tyda med min ordvits till vänster :D
#10 - 31 oktober 2009 13:33
Det är ju helt otroligt hur de överlever bra på land ! De säger att vissa arter kan leva på land upp till 3 dygn bara de inte torkar ut för mycket. En av mina bleheris såg jag inte direkt , så den var torr som ett chips . Slängde i den i vattnet och efter en stund så kom den sakta igen . Den skyddande slemhinnan tog ju ett tag innan den blev sm den skulle och fisken fick flyttas till karantän och behandlas varsamt . Sen va det full fart på den igen :D

Ja växter gillar dom verkligen , iaf de jag har nu . Tyvär har jag inte fått tag på nån bra flytväxt än , men har bokat ett gäng med "frogbites" i göteborg som jag ska hämta till nästa helg. Just nu är dessa lite vaksamma när de tar luft.

De säger att stewartiin är av samma kaliber som barcan mfl . Mao väldigt revirhävdande många gånger , men man bör ha en grupp att börja med och låta dom para ut sig så kan man få ett väl fungerande par :)
Fast de säger ju iof att pulchran ska vara agreseiv med . fast det har jag ingen erfarenhet av .

Här har du en bra länk om du inte har sett den innan
http://www.aquaticquotient.com/forum/showthread.php?t=56156

Du har pm ;)

Annons