Vilken ciklid är det?

#1 - 29 februari 2004 19:18
Min svärfar har 2 stora ciklider. Den ena är en Oscar som är nästan 25 cm. Den andra vet vi inte vad det är. Den är ca 25-27 cm. Jag har letat i artbeskrivningarna här men inte hittat någon som stämmer in. Han vill veta hur den ska skötas mm. Eventuellt så vill han byta den till en annan stor Oscar.

Bild finns på: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=156977&gid=165950
#2 - 29 februari 2004 20:44
Är det ingen som vet vad det kan vara? Vi vet ingenting om den så alla tips kan vara till hjälp.
#3 - 29 februari 2004 21:03
Hej.

Jag tycker det ser ut som en sån här http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=223

Dock är inte bilden här på zoopet lika lik som den jag har i en av mina akvarieböcker.

Hoppas jag inte har allt för fel

/Tobbe
#4 - 29 februari 2004 21:06
Vieja Synspila.. precis vad jag tänkte föreslå...
#5 - 29 februari 2004 21:22
Det är en vieja Zonata
http://www.cichlidae.be/c_vieja_zonata.htm
En sån har jag sökt i evigheter!!!
#6 - 29 februari 2004 21:23
Har dock ingen oscar att byta den mot. Fan! ;(
#7 - 29 februari 2004 21:24
Kan även vara en synspilum ser jag...En hona isåfall.
#8 - 29 februari 2004 21:46
Ursprungligen skickat av Tobiaz

Hej.

Jag tycker det ser ut som en sån här http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=223

Dock är inte bilden här på zoopet lika lik som den jag har i en av mina akvarieböcker.

Hoppas jag inte har allt för fel

/Tobbe

Den är inte det minsta lik den firren. Vrken på färgerna eller på knölen på huvudet. Tack för tipset i alla fall. [:-58]

#9 - 29 februari 2004 21:48
Ursprungligen skickat av Rebecka

Det är en vieja Zonata

http://www.cichlidae.be/c_vieja_zonata.htm

En sån har jag sökt i evigheter!!!

Tyvärr inte det heller. Hela huvudet är lila på den....
#10 - 29 februari 2004 21:53

Kan även vara en synspilum ser jag...En hona isåfall.

Tyvärr så tror jag inte det heller. Bilden som du menar har inte mycket gemensamt med denna. Sorry....
#11 - 29 februari 2004 21:58
Jamen tror du inte att en fisk kan variera sig i form?
Är endast hanarna som har sådan pannpuckel som på zoopets bild.
Är nästan 100 på att det är en synspilumhona!
Kan vara en zonata också, men jag tror mer på synspilum eftersom dem är såpass rosa i ansiktet + att zonata är mycket ovanligare i handeln...
Du behöver inte tro mig om du inte vill. Men jag har rätt! ;P
#12 - 29 februari 2004 22:04
skulle det kunna vara hybriden flowerhorn?

sök på googles bildsök ed så får man upp åtskilliga olika former på dena "art"

http://images.google.se/images?q=flower+horn+cichlid&ie=ISO-8859-1&hl=sv

//steffo
#13 - 29 februari 2004 22:04
Föressten Hugo är en Hypostomus plectomus...
Tycker du ska låta oss som vet vad en pleco är avgöra vare sig din svärfars fisk är en synspilum eller inte...
No affence!
#14 - 29 februari 2004 22:10
Skulle tippa på en Vieja bifasciata. Men jag är inte säker.

Den större av de paret på bilden längst upp:
http://groups.msn.com/CichlidCity/picsamericas.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1234

Bifasciatan brukar dock ha lite mer gult i sig än din fars fisk.
En Zonata är det i alla fall inte. Däremot kan det lika gärna vara en Synspila, eller en bifasciata/synspila korsning.
Bara mina 2cents. Det kan vara ett helvete att artbestämma Viejor, men jag vet att det finns många som är duktiga på det här på forumet.
#15 - 29 februari 2004 22:17

Jamen tror du inte att en fisk kan variera sig i form?

Är endast hanarna som har sådan pannpuckel som på zoopets bild.

Är nästan 100 på att det är en synspilumhona!

Kan vara en zonata också, men jag tror mer på synspilum eftersom dem är såpass rosa i ansiktet + att zonata är mycket ovanligare i handeln...

Du behöver inte tro mig om du inte vill. Men jag har rätt! ;P

Nu har jag pratat med honom och mailat bilden som finns här. Han har också kollat lite variationer i färger och det är inte en sådan. Han har själv ägt CityZoo i Göteborg i 10-15 år så han borde känna till det i så fall. Han har aldrig sett en sådan förr. Han funderade på om det kunde vara en variant på Jack Dempsey men det är det inte heller.
#16 - 29 februari 2004 22:18
Det är iaf med 100% säkerhet en Vieja-art.
#17 - 29 februari 2004 22:18
Ursprungligen skickat av steffo

skulle det kunna vara hybriden flowerhorn?

sök på googles bildsök ed så får man upp åtskilliga olika former på dena "art"

http://images.google.se/images?q=flower+horn+cichlid&ie=ISO-8859-1&hl=sv

//steffo

Har kollat det... Tyvärr inte. [:-38]
#18 - 29 februari 2004 22:20

Föressten Hugo är en Hypostomus plectomus...

Tycker du ska låta oss som vet vad en pleco är avgöra vare sig din svärfars fisk är en synspilum eller inte...

No affence!

Se tidigare svar till dig.... Hugo vet jag redan att han är en Plecostomus men med en lite udda färgkombination. Det syns inte så bra på bilderna.
#19 - 29 februari 2004 22:25
Ursprungligen skickat av nashorn

http://groups.msn.com/CichlidCity/picsamericas.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1234

En Zonata är det i alla fall inte. Däremot kan det lika gärna vara en Synspila, eller en bifasciata/synspila korsning.

Bara mina 2cents. Det kan vara ett helvete att artbestämma Viejor, men jag vet att det finns många som är duktiga på det här på forumet.

Jag har också märkt att de är svårt att artbestämma denna firren. Jag är ledsen att säga det men den som du menar är inte heller riktigt rätt. Den har en del likheter men färgerna stämmer inte riktigt där heller. Bilden på Zoonen är ganska liten så det kan vara svårt att se.
#20 - 29 februari 2004 22:26

Det är iaf med 100% säkerhet en Vieja-art.

Tack! Jag ska se om jag kan hitta en massa bilder på nätet då så kanske jag hittar den där om ingen annan vet närmare.
#21 - 29 februari 2004 22:31
Ursprungligen skickat av Nicke Lilltroll

[quote]Ursprungligen skickat av nashorn

Jag har också märkt att de är svårt att artbestämma denna firren. Jag är ledsen att säga det men den som du menar är inte heller riktigt rätt. Den har en del likheter men färgerna stämmer inte riktigt där heller. Bilden på Zoonen är ganska liten så det kan vara svårt att se.
[/quote]

Nu säger jag inte att jag är helt säker på att jag har rätt, jag är mkt osäker, men man bör inte alltid gå 100% efter färger när det gäller ciklider.
Kolla bara skillnaden hos dessa synspila:
http://www.zoopet.com/akvarium/images/600/332.jpg
http://www.fishbase.org/images/Cisyn_u0.jpg

Hoppas hursomhelst att det löser sig.
#22 - 29 februari 2004 22:36

Nu säger jag inte att jag är helt säker på att jag har rätt, jag är mkt osäker, men man bör inte alltid gå 100% efter färger när det gäller ciklider.

Kolla bara skillnaden hos dessa synspila:

http://www.zoopet.com/akvarium/images/600/332.jpg

http://www.fishbase.org/images/Cisyn_u0.jpg

Hoppas hursomhelst att det löser sig.

Jag förstår att det kan finnas färgvariationer men här är det så pass stor skillnad att jag tvivlar. Puckeln som den har på huvudet stämmer inte alls med någon av fiskarna som du länkade till.
#23 - 29 februari 2004 22:40
Puckelhuvud är absolut inget man ska gå efter. Detta infaller på en del gamla ciklider, inte alla, och nästan enbart på hanar, framförallt om man håller två eller fler hanar av samma art. Det är en slags statussymbol som ofta visar hanarnas rang.

Men får du inget tips om vilken art det är så kolla igenom vieja och paratheraps eller maila någon kunnig person.
#24 - 29 februari 2004 22:51
Jag tar förresten efter att ha tittat på cichlidscenes bifasciata tillbaka min gissning på att det kunde vara denna :)

Fråga på ciklid.se vettja. Där får du garanterat svar.
#25 - 29 februari 2004 22:52
Synspila eller Bifasciata är det med all säkerhet, jag tror det är en Synspila ändå eftersom den inte verkar ha någon teckning på huvudet, det vill säga den är enfärgad på huvudet.

Zonata är däremot helt uteslutet!

Mvh Jari
#26 - 29 februari 2004 22:54
Hmmmm.... Vem ska man tro på? Jag bara undrar? Den är inte alls lik den som ni snackar om...
#27 - 29 februari 2004 23:05
Du ska veta att den Synspilan här på Zoopets artreg. är alla Synspila ägares stora dröm. Den är på inget sätt en referens för hur Synspilor oftast ser ut, den är ovanligt fin i proportionerna och färger.

Synspilor kan se riktigt olika ut i färg och inte minst i kroppsform, jag har själv Synspilor och har sett många foton på dom och jag tror det är en Synspila hane.

Bifasciatus kan vara riktigt lik Synspilan ochså men den har en annorlunda teckning på huvudet som inte din verkade ha.

Mvh Jari
#28 - 29 februari 2004 23:13
När man ser de bilderna så har de en mun som sticker ut. Det har inte hans. Färgmönstret på kroppen är inte några tydliga skiftningar och huvudet är lila och tonas till purpur ner mot bukfenorna. Hela kroppen går i blå/grönt men fenorna skiftar till samma färg som huvudet ibland.
#29 - 1 mars 2004 03:14
Hej

Nå´n Jack Dempsey är den då inte lik nå´nstans, så jag undrar var han fick det ifrån. Jag är 110% säker på att det är en Vieja, och 90% säker på att det är en Vieja synspila. Som sagt, de varierar i färg och form efter kön, och ålder, men det kan även skilja sig mellan jämngamla individer av samma kön, och det är oftast bara hanarna som får stora pucklar. En Vieja är det helt klart, som sagt, och då troligtvis en synspilahona.

MVH Micke
#30 - 1 mars 2004 08:46
Då kommer en dum fråga från en okunnig när det gäller ciklider....

Varför har denna en puckel då om det är en hona????

Hoppas att ni står ut med att jag är tvivelaktig men jag tycker inte alls att den ser ut som någon av de bilderna jag har sett.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 1 mars 2004 09:15
Jag är ingen expert på centralamerikaner, men Jack Dempsey är det definitivt inte (om man tror det har man inte mycket kunskap om centralamerikanska ciklider) utan som flera har påpekat lär den tillhöra släktet Vieja.
Om det är en hona eller hane går inte att avgöra, jag tror dock det är en hane.
Som flera har påpekat så kan puckelns storlek variera avsevärt mellan olika individer och även färgen.
Går man efter de mörka fläckarna på kroppen så skulle det kunna vara någon av V.synspila, V.hartwegi eller V.bifasciata men de är alla i regel något ljusare än detta exemplar.
En som färgmässigt mer liknar din fisk är V.maculicauda men den har inte ett längsgående fläckmönster utan ett lodrätt band så den kan det inte vara.
Faktum är att jag en gång (för ca 20 år sen) har haft den fisk som du visar på fotot men jag kommer inte ihåg namnet, men jag har för mig att det var synspila som jag hade och som ibland fick denna teckning.
#32 - 1 mars 2004 09:20
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Jag är ingen expert på centralamerikaner, men Jack Dempsey är det definitivt inte (om man tror det har man inte mycket kunskap om centralamerikanska ciklider) utan som flera har påpekat lär den tillhöra släktet Vieja.

Om det är en hona eller hane går inte att avgöra, jag tror dock det är en hane.

Som flera har påpekat så kan puckelns storlek variera avsevärt mellan olika individer och även färgen.

Går man efter de mörka fläckarna på kroppen så skulle det kunna vara någon av V.synspila, V.hartwegi eller V.bifasciata men de är alla i regel något ljusare än detta exemplar.

En som färgmässigt mer liknar din fisk är V.maculicauda men den har inte ett längsgående fläckmönster utan ett lodrätt band så den kan det inte vara.

Faktum är att jag en gång (för ca 20 år sen) har haft den fisk som du visar på fotot men jag kommer inte ihåg namnet, men jag har för mig att det var synspila som jag hade och som ibland fick denna teckning.

Han avfärdade också Jack Dempsey direkt när han såg bilden på den. Han hade inte sett någon sådan på många år så det var därför som han tänkte att det kunde vara det men ändrade sig direkt.

Jag har försökt hitta bilder på fler varianter av Synspila men har inte hittat några som var bra. Någon som vet var det finns? Är det någon här som redan har Synspila?
#33 - 1 mars 2004 10:56
Det är med 100% säkerhet en Synspila, en hane? med trevlig huvudform men med väldigt bleka och urtvättade färger. Han behöver lite bra foder å bra vatten så kommer han blomma upp.

Runner-ups i art kan vara bifasciatus eller hartwegi, men den har aldeles för typiska synspila-drag för att vara något annat.
#34 - 1 mars 2004 11:19
Är inte melanurus också väldigt lik synspila? Jag har för mig att jag började fundera på om min gamla synspila inte var en sån, men nu hittar jag inga schyssta bilder på den.

Det enda som är konstigt med den där fisken är att den inte ser ut att ha något gult i sig, vilket synspilor brukar ha. Men sånt kan å andra sidan variera och bero på mycket.
#35 - 1 mars 2004 11:22

Är inte melanurus också väldigt lik synspila? Jag har för mig att jag började fundera på om min gamla synspila inte var en sån, men nu hittar jag inga schyssta bilder på den.

Det enda som är konstigt med den där fisken är att den inte ser ut att ha något gult i sig, vilket synspilor brukar ha. Men sånt kan å andra sidan variera och bero på mycket.

Jag håller med dig om att det verkar lite konstigt om det skulle vara en Sunspila. Den har som du säger inget gult isig alls och inget rött eller orange heller. Den går helt i blå/grönt förutom huvudet som är lila till purpur.
#36 - 1 mars 2004 11:30
nej det är inget konstigt att det skulle vara en synspila. det är bara ett väldigt tråkigt/dåligt exemplar.

det finns flera olika geografiska varianter i det vilda, vissa mer färgglada än andra.

V. Melanurus är även den väldigt ik, men bara synspila har den rosa-aktiga pastellfärgen i huvudet.
#37 - 1 mars 2004 11:57
Vieja synspila, hane!
Denna art finns i ett antal olika färgvarianter.
Fisken på bilden tillhör den röda varianten men saknar en hel del i färg.
Prova med något färgfoder, typ Aquatic Nature cichlid excel. Detta kan kanske bättra på färgerna.
Köpte själv pellets av märket haifeng för att prova på mina gula labiatum, dessa börjar nu bli mer och mer orange. Så det finns hopp.

Melanurus är mer svarta på buken än vad synspila är.

#38 - 1 mars 2004 20:32
jinnarparen & orm: Tack! Jag har funderat på skillnaderna mellan dom två ganska länge.
Det är inte så lätt när olika exemplar kan se så olika ut och dessutom har jag för att vissa viejor korsar sig?
#39 - 2 mars 2004 17:58
Tack för alla tips och idéer om vad det kunde vara för något. Jag har varit tveksam men eftersom jag är totalt okunnig när det gäller ciklider så böjer jag mig för er.

Min svärfar är tacksam till att han äntligen vet vad det är som han har.

Han har också bestämt sig för att byta bort antingen bara Synspilan mot en Oscar till eller att byta bort båda mot något annat kul.
#40 - 2 mars 2004 18:13
Jag tycker den påminner om mina gamla Vieja maculilucauda (stavning....)

helt klart en Vieja, och troligen en Synspilum eftersom så många gamla rävar här tror det :P

//Marcus

Annons