Det brukar nästan alltid vara lite joxande med att "kalibrera" doppvärmare. Man kalibrerar ju egentligen inte doppvärmaren, utan sätter den i ett läge där den värmer just det gradantal man vill ha. Jag har inte en doppvärmare som visar samma gradantal på själva doppvärmaren, som det gradantal som faktiskt är i karet.
Börja med att skaffa en bra termometer. Jag antar att du har bestämt dig för ett gradantal som vattnet skall hålla. Sätt i din doppvärmare och börja med att ställa in det gradantal som du vill uppnå. Låt doppvärmaren göra sitt jobb utan att du pillar på den. När den slocknar "tycker" den att den har gjort sitt jobb och håller den temperatur som uppnåtts.
Du tittar nu på termometern och upptäcker kanske att det är två grader för kallt. Höj intällningen på doppvärmaren en eller två grader och låt den göra sitt jobb igen. När den åter igen tycker att den gjort sitt jobb kollar du på termometern och ser om det gradantal du vill ha har uppnåtts. Oj, nu kanske det var lite för varmt i vattnet - då sänker du lite på doppvärmaren och vattnet i karet kallnar en aning.
Såhär får du hålla på tills doppvärmaren värmer exakt det gradantal du vill ha i karet, och man har "kalibrerat" doppvärmaren att göra sitt jobb oavsett vad själva doppvärmaren är inställd på - det spelar ju ingen roll, det viktiga är vad termometern visar.
Detta "kalibrerings"-jobb gör man enklast och bäst innan fiskarna är i karet... såklart! Har man redan ett inkört kar som man skall ha en ny doppvärmare i, så kanske det är säkrast att köra in doppvärmaren i något tomt kärl, med termometer.
Det tar tid - jag höll på i tre dygn innan jag fick jämn temp i mitt senast uppstartade kar - vad doppvärmaren är inställd på för gradantal har jag inte en aning om, men termometern visar det jag vill se!
Ös på nu!:)
Edit; På mina Jägervärmare kan man faktiskt lyfta på "grad"-ringen och flytta själva gradmarkeringen till den temperatur som termometern visar, efter uppnått resultat. Detta enbart för att man skall "veta" vad värmaren egentligen värmer till - om man kanske vill flytta den till ett annat kar - detta kan man kanske kalla för en riktig kalibrering. Denna funktion har jag bara på Jägervärmarna, inte på några andra - men det är ju ganska praktiskt...