Vilken Eheim har jag???

#1 - 30 juni 2006 09:58
Jag fick med ett Eheim-innerfilter till mitt begagnade 220-literskar.

Det har tydligen suttit en klisterlapp på det som visar beteckningen. Men den är borta.
Så nu undrar jag vad det är för Eheim-filter jag har. Det enda jag kan bidra med är att det är ca 22 cm långt... [:o]

Passar det till mitt 220-literskar? Det fanns ingen bruksanvisning med men jag lyckades plocka isär det. Verkar vara enkelt att sköta...
#2 - 30 juni 2006 10:12
Jag kollar hjärnan, återkommer med munnen senare.
#4 - 30 juni 2006 10:14
Nu fungerar munnen, här har du pumpen

http://www.eheim.com/internal.htm
#5 - 30 juni 2006 10:29
[quote=Tri-X 400]Nu fungerar munnen, här har du pumpen

http://www.eheim.com/internal.htm[/quote]

fräckt hur skriver man med munnen?
#6 - 30 juni 2006 10:33
Det är mest likt det första som du visade, laerni. Men det är helt nertill, inte galler och har galler bara runt om upptill.
Sedan är det ingen sån där "plupp" vid utblåset. Utblåset börjar direkt på filtret... Konstig beskrivning...
Och sugproppen sitter direkt på filterkroppen, utan hållare att sätta filtret i.

Är antagligen en gammal modell... Men det blåste på bra i det när jag var och tittade på karet. Jag har ju inte satt igång akvariet än hemma, kommer nog att dröja några veckor.
#7 - 30 juni 2006 10:40
Funkar säkert! Har du ciklider som skitar ned så kanske ett ytterfilter som kompliment skulle sitta fint! Mer filtervolym:)
#8 - 30 juni 2006 10:49
[QUOTE=Birgitta W]Det är mest likt det första som du visade, laerni. Men det är helt nertill, inte galler och har galler bara runt om upptill.
Sedan är det ingen sån där "plupp" vid utblåset. Utblåset börjar direkt på filtret... Konstig beskrivning...
Och sugproppen sitter direkt på filterkroppen, utan hållare att sätta filtret i.

Är antagligen en gammal modell... Men det blåste på bra i det när jag var och tittade på karet. Jag har ju inte satt igång akvariet än hemma, kommer nog att dröja några veckor.[/QUOTE]

det är en gammal modell av powerline :) jag har ett själv.. funkar som nytt :)
#9 - 30 juni 2006 10:59
Ja vet !

Det är coolt

#10 - 30 juni 2006 11:00
[quote=Bucket]det är en gammal modell av powerline :) jag har ett själv.. funkar som nytt :)[/quote]

Åh, vad bra! Då är det ett bra filter då! :p Hoppas det räcker till mitt nya 220-liters, det ser ju stort ut i alla fall.

Skickligt att begripa min krångliga beskrivning! :) Hade jag haft en digitalkamera hade jag kunnat visa en bild. Har du en bild på ditt filter? Hur långt är det?

Det finns bara en sugpropp med men det finns ett litet hål längre ner på filterbehållaren så jag antar att det suttit en sugpropp där också. Det går kanske att köpa en extra...

Skönt att höra att det är ett bra filter! :p
#11 - 30 juni 2006 11:04
[QUOTE=Birgitta W]Åh, vad bra! Då är det ett bra filter då! :p Hoppas det räcker till mitt nya 220-liters, det ser ju stort ut i alla fall.

Skickligt att begripa min krångliga beskrivning! :) Hade jag haft en digitalkamera hade jag kunnat visa en bild. Har du en bild på ditt filter? Hur långt är det?

Det finns bara en sugpropp med men det finns ett litet hål längre ner på filterbehållaren så jag antar att det suttit en sugpropp där också. Det går kanske att köpa en extra...

Skönt att höra att det är ett bra filter! :p[/QUOTE]

jo det är ett helt bra filter.

Alla eheim innerfilter förutom Aquaball är helt okej.

räcker säkert till 220liter
#12 - 30 juni 2006 11:07
Tack! Känns ju betryggande!!! :)
#13 - 30 juni 2006 11:33
Hallå hallå! Jag som har 2 Aquaball och är nöjd. :) Borde jag inte vara det?:confused:
#14 - 30 juni 2006 11:58
Funkar dom hos dig så givetvis skall du fortsätta att vara nöjd!:)
#15 - 30 juni 2006 12:37
har också aquaball, tycker också att det fungerar bra, dock har jag ingen belastning där den sitter nu så kanske inte räknas he he he.

måste dock säga att jag inte har någon erfarenhet av innerfilter sedan tidigare (iaf inte som jag minns något av) dock tycker jag att det kloggade igen ganska snabbt...nu kanske det inte är världens bästa vs men mitt andra innerfilter är ett fluval 4+ som fungerar grymt bra tycker jag =)

// SeanChai
#16 - 30 juni 2006 12:55
jag tycker att fluval är bättre än eheim:) (men det är min åsikt;))
#17 - 30 juni 2006 13:01
Kör både fluval och eheim och inget funkar sämre än d andra. Får man va opartisk då? ;)
#18 - 30 juni 2006 13:02
Finns inget som är bättre än Eheim... Ungefär som Volvo & Lada ... ;-)
#19 - 30 juni 2006 13:47
Själv samlar jag på Eheim 2006-2012, mitt favvofilter...typ :D
#20 - 30 juni 2006 14:36
Jag kör fluval men föredrar eheim
#21 - 30 juni 2006 15:40
Det är klart att jag fortsätter med mina Aquaball-filter. Jag har dem ju och det funkar bra. Jag har inte tänkt nåt annat, blev bara lite[?]
#22 - 30 juni 2006 22:36
Om det nu är någon som haft problem med aquaball vad har problemen varit? Tycker nämligen att dem verkar oerhört smart konstruerade och intressanta...

http://www.eheim.de/eheim/pdf/english/test_aquaball.pdf
#23 - 30 juni 2006 22:39
Aquaball är tillverkade i italien tror ja om jag inte har fel...
#24 - 30 juni 2006 22:50
[quote=tetra 1]Aquaball är tillverkade i italien tror ja om jag inte har fel...[/quote]Hmm... va det en nackdel?
#25 - 30 juni 2006 22:52
jag menar eheim tillverkar ju den och den har ceramiska delar som de övriga filtren och 3 års garanti... tror inte att eheim vill äventyra sitt goda rykte.
#26 - 30 juni 2006 22:56
min fråga var om någon har något konkret problem med dem! vissa säger att dem är skit men aldrig vad som varit skit med dem...
#27 - 30 juni 2006 23:34
Som jag skrev i en annan tråd, har hört att impelleraxeln går av lättare på vissa Aquaball, tror det var de som var tillverkade i Italien, men jag är inte helt säker.
#28 - 1 juli 2006 10:33
[quote=Bucket]det är en gammal modell av powerline :) jag har ett själv.. funkar som nytt :)[/quote]

Då har du också bara sugproppar på ditt, inte ett fäste att sätta ner det i?

Hur gör du i så fall när du gör rent det? Måste man "sprätta loss" det från rutan och ta upp det, eller går det att bara lossa själva behållaren (burken) där filtret sitter???

Finns det rör att köpa till, att sätta på utblåset? Som det är nu så finns det bara ett hål in, jag tänker främst på mina kuhliålar... En av dom begick "självmord" [:O] genom att simma in i ett utblås på en Fluval! Nu har jag ett längre rör där och hittills har det gått bra med dom ålar jag har kvar.
#29 - 1 juli 2006 14:54
[quote=åheim]Hmm... va det en nackdel?[/quote]
Ja dom andra eheim tillverkas ju i tyskland där kvalitèn är bra men hur är det i italien.Dom kanske tillverkar dom på licens? :rolleyes:

Annons