vilken färg på ljuset?

#1 - 12 februari 2006 08:43
Vilken färg på ljuset framhäver fiskarnas färger? Jag tänker främst på kopparfärgade fiskar, [COLOR=#0000ff]Puntius cumingi[/COLOR] . Ska det vara ett rött eller ett vitt eller ett blåtonat ljus? Jag menar lysrör inte färgade lampor.
Rött ljus är ju inte bra för växterna så jag hoppas på att det inte är det som blir finast med den fisken.. Sen funderade jag på sanden och bakgrunden, är det nån som är att föredra färgmässigt där?

Vad säger ni?

Jag ska hämta akvariet i dag, hurra, och funderar på om jag ska ha sanden jag har hemma eller om jag ska köpa ny när jag ändå är ute..
#2 - 12 februari 2006 22:11
Jag har själv ett aquaglo och ett aquarelle i mitt ena kar och det blev en lyckad kombination,bägge ger ungefär samma sken och fiskarnas färger blir otroligt fina.Du kan läsa lite om bägge här.www.pwss.se/product.php?productid=244&cat=31&page=1
www.pwss.se/product.php?productid=273&cat=31&page=3
#3 - 13 februari 2006 08:38
[quote=miiaoo]Vilken färg på ljuset framhäver fiskarnas färger? Jag tänker främst på kopparfärgade fiskar, [COLOR=#0000ff]Puntius cumingi[/COLOR] . Ska det vara ett rött eller ett vitt eller ett blåtonat ljus? Jag menar lysrör inte färgade lampor.
Rött ljus är ju inte bra för växterna så jag hoppas på att det inte är det som blir finast med den fisken.. quote]

Dessvärre så framhäver rödgult ljus varma rödgula färger och blåare toner framhäver kallare färger som blått och grön.

Du kan ju om du har möjlighet att i rampen kombinera två toner om du tex har mycket växter bak så kan du ha ett kallare ljus där och ha varmare/rödare fram för att framhäva rödare färger lite mer där.

Annons