Vilken fisk är detta?

#1 - 9 augusti 2010 17:07
Har fått ett akvarium med fiskar i, bl.a. prinsessan av burundi. Men jag har några som ser likadana ut som dessa, men är lite mörkare gul/bruna. Kan lägga in en bild på dem om det behövs. Vad är detta för fisk, eller är det samma fisk bara mörkare? :)
#2 - 9 augusti 2010 17:09
bild hade ju hjälpt :P
#3 - 9 augusti 2010 17:15
danielc skrev:
Har fått ett akvarium med fiskar i, bl.a. prinsessan av burundi. Men jag har några som ser likadana ut som dessa, men är lite mörkare gul/bruna. Kan lägga in en bild på dem om det behövs. Vad är detta för fisk, eller är det samma fisk bara mörkare? :)

En sån här kanske http://www.ciklider.se/tanganyika/neolamprologus_pulcher.shtml
#4 - 10 augusti 2010 18:39
fick idag reda på att det skulle vara någon sort av prinsessan av b. men visste inte vad den hette. Har bilder på datorn jag tagit, kan man på något sätt lägga in de i inlägget så jag får reda på vad de heter . Tack för svaren, kan vara en sådan som du länkade men är inte säker :)
#5 - 10 augusti 2010 19:30
prinsessan av burundi (neolamrpologus brichardi). har ett par själv. men vill helst ha prinsessan av Zambia (neolamrpologus pulcher). tycker att de är mycket finare
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 augusti 2010 19:58
Auratusen skrev:
prinsessan av burundi (neolamrpologus brichardi). har ett par själv. men vill helst ha prinsessan av Zambia (neolamrpologus pulcher). tycker att de är mycket finare

Namnet "prinsessan av Zambia" används nog kanppast längre för N. pulcher.

Den enda säkra identitetskillnaden mellan N. brichardi och N. pulcher är att det ena av de 2 bruna banden bakom ögat är placerat vågrätt på brichardi och lodrätt på pulcher. Knappast så att man kan säga att den ena arten är snyggare än den andra utifrån detta eftersom man måste anstränga ögonen för att se skillnaden.

Däremot så finns det många olika populationer av resp.art och speciellt mellan de olika pulvher-populationerna kan färgen variera en hel del. Så det är möjligt att du tänker på en viss population av pulcher när du skriver att den är snyggare - men då bör du nämna vilken population du menar
#7 - 11 augusti 2010 07:15
har aldrig sett en brichardi som är shär färggrann
http://www.riftlakes.com/cichlids/grafik/tanganyika/neolamprologus_pulcher_5549.jpg

tycker ändå pulchern är snyggare då om man kollar på daffodil
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 11 augusti 2010 08:39
Auratusen skrev:
tycker ändå pulchern är snyggare då om man kollar på daffodil

Ja men Daffodil - eller mer korrekt Neolamprologus pulcher, Kalambo - skiljer sig ju ganska mycket från de andra pulcher-populationerna.
Så du kan inte skriva att pulcher generellt sett är snyggare - om du inte samtidigt anger vilken av de 20-30 varianterna av dem som du menar
#9 - 11 augusti 2010 10:34
men om jag då istället säger att jag tycker att Neolamprologus pulcher, Kalambo är snyggast då?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 11 augusti 2010 10:56
Auratusen skrev:
men om jag då istället säger att jag tycker att Neolamprologus pulcher, Kalambo är snyggast då?

Det låter bättre;)

Sen är det ju alltid en fråga om smak - men visst är den riktigt snygg
#11 - 11 augusti 2010 18:17
[SIZE=2]Här har jag bilder på fiskarna. Den första länken är på den litre mörkare, som jag undrar vad den heter. Den andra länken är en prinsessan av burundi, om jag inte har fel? :) eller är dessa två samma fisk men olika färg bara?[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]http://www.ladda-upp.com/bilder/38110/m-C3-B6rkare-fisk[/SIZE]

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/38114/ljusare-fisk[/SIZE]
#12 - 11 augusti 2010 18:21
Som jag fattade det, så ska skillnaden på N. brichardi och N. pulcher vara tecknet bakom ögat, inte färgen, stämmer det? För mina är olika färger, det kan inte vara skillnaden?
#13 - 11 augusti 2010 18:27
Problemet är inte att de är mörka, utfärgade brichardi kan vara så där mörka, problemet är att de har både L-formad fläck och kraftigt gula fenor.
Det kan vara nån annan färgmorf än de vanliga, men det kan också tänkas vara pulcher 'daffodil' x brichardi hybrider.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 11 augusti 2010 20:21
danielc skrev:
[SIZE=2]Här har jag bilder på fiskarna. Den första länken är på den litre mörkare, som jag undrar vad den heter. Den andra länken är en prinsessan av burundi, om jag inte har fel? :) eller är dessa två samma fisk men olika färg bara?[/SIZE]

[SIZE=2]http://www.ladda-upp.com/bilder/38110/m-C3-B6rkare-fisk[/SIZE]

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/38114/ljusare-fisk[/SIZE]

Svårt att se utifrån de fotona eftersom de 2 bruna banden där mer verkar vara L-formade än T-formade. Fenorna är dock gula som det är på pulcher från Kalambo (den som kallas för daffodil) men om det är en pulcher så borde de två banden löpa parallellt med varandra vilket de inte gör.
Är nog lite inne på samma tankegång som azur - dvs att det är en hybrid

I denna artbeskrivning så ser du N. pulcher, Kalambo (daffodil)
och i denna den vanliga prinsessan - N. brichardi
#15 - 12 augusti 2010 18:20
Ja, nu ser jag att de svarta tecknen bakom ögat på n. pulcher inte stämmer överens med hur mina ser ut, men för övrigt är de lika. Ni tänker alltså att det skulle kunna vara en blandning? För de har ju gått i samma akvarium som n. brichardi en längre tid så kanske där har blivit blandning. Från början är n. pulcher köpa från internet så kanske var det så från början också.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 12 augusti 2010 19:06
danielc skrev:
Ja, nu ser jag att de svarta tecknen bakom ögat på n. pulcher inte stämmer överens med hur mina ser ut, men för övrigt är de lika.

Det är ju just där som skillnaden mellan pulcher och brichardi ligger.
Dessa bägge arter kan inte hållas ihop då är risken mycket stor för korsningar
#17 - 12 augusti 2010 22:19
Det är ju just där som skillnaden mellan pulcher och brichardi ligger.

Dessa bägge arter kan inte hållas ihop då är risken mycket stor för korsningar

och det är inte bra. för då får man inte en "ren" art och så tror man att det är pulcher och odlar hybriden med en ren pulcher och så får man en massa generationer som inte är "rena".
#18 - 14 augusti 2010 20:02
Nej, det vet jag, det läste jag. Men om nu dessa är blandade så var de det sedan innan då jag fick dom för några dagar sedan. Men tack för hjälpen!

Annons