Flickvännen köpte denna fisk
i butiken sa dom att det va en "längre pansarmal", men jag hittar inget någon info om en sådan fisk... så e det någon som vet vad det e för någon?
Micke_A skrev:Det är en Megalechis thoracata, precis som Callichthys callichthys ibland kallad för långsträckt pansarmal. Jag har nog faktiskt aldrig sett nå´n "Calle" i nå´n affär, den verkar rätt ovanlig. Trots att M. thoracata verkar betydligt vanligare, finns den av nå´n anledning inte med i Zoopets artregister.
Micke_A skrev:Tja, till att börja med kroppsformen, Callichthys är mer långsmal, och se´n, som drd påpekade, mönstret :)
Nina82 skrev:Min Megalechis thoracata var mycket mörkare än den rabbehunter har :confused:
Kroppsformen förstår jag men mönstringen får du förklara [:o]
(Observera att glaset/vinklen gjort att nosen ser en aningen trubbigare ut än vad den var i verkligheten)
[ATTACH]17020[/ATTACH]
Micke_A skrev:Tja, mönstret, om man kollar på bilden i Zoopets artregister, så har Callichthys väldigt små prickar, som knappt går att se, och fenorna ser närmast omönstrade ut. Megalechis thoracata har större prickar och fläckar på både kroppen och fenorna, även om det nog är rätt individuellt.
Hur ljusa/mörka de är varierar nog en del, t.ex med olika ljusförhållanden, skulle jag tro. Bilden på Callichthys här på Zoopet visar en väldigt ljus fisk, nästan beige, medan Megalechis thoracata verkar vara mörkare brun, rent allmänt, och som sagt, fläckigare.
En bild på en hane jag hade för några år se´n:
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1843
Nina82 skrev:Tack.. Nu klarade du ut några frågetecken :D