vilken fisk e detta?

#1 - 28 januari 2009 10:20
Flickvännen köpte denna fisk

i butiken sa dom att det va en "längre pansarmal", men jag hittar inget någon info om en sådan fisk... så e det någon som vet vad det e för någon?
#2 - 28 januari 2009 10:25
En sån här kanske även om inte mönstret helt stämmer...
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=342&SOK=1
#3 - 28 januari 2009 10:28
Långsträckt pansarmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=342&SOK=1

Edit: Attans drd var snabbare med att hitta den ;)
#4 - 28 januari 2009 10:31
Kan visserligen vara en Megalechis thoracata oxå men jag vet inte riktigt vad skillnaden är.. Lite luddigt det där med Kalle och Megalechis thoracata [:o]
#5 - 28 januari 2009 10:31
;) lol det måste vara ditt internet där uppe i ödebygden Nina :D
#6 - 28 januari 2009 10:32
drd skrev:
;) lol det måste vara ditt internet där uppe i ödebygden Nina :D

Får väl skylla på det :p
#7 - 28 januari 2009 11:01
Tack för svaren ;)

BTW drd jag diggar dina fotton som fan
#8 - 28 januari 2009 11:29
Nina82 skrev:

Edit: Attans drd var snabbare med att hitta den ;)

:dNu har du två stycken som är snabbare än dig:p!
#9 - 28 januari 2009 12:47
Tack för svaren ;)

BTW drd jag diggar dina fotton som fan

Man tackar ;) :)
#10 - 28 januari 2009 12:51
ansjo skrev:
:dNu har du två stycken som är snabbare än dig:p!

grrr... Får väl nöja mig med att jag är NIC:s pain in the ass :d
#11 - 28 januari 2009 12:56
Det är en Megalechis thoracata, precis som Callichthys callichthys ibland kallad för långsträckt pansarmal. Jag har nog faktiskt aldrig sett nå´n "Calle" i nå´n affär, den verkar rätt ovanlig. Trots att M. thoracata verkar betydligt vanligare, finns den av nå´n anledning inte med i Zoopets artregister.
#12 - 28 januari 2009 12:59
Micke_A skrev:
Det är en Megalechis thoracata, precis som Callichthys callichthys ibland kallad för långsträckt pansarmal. Jag har nog faktiskt aldrig sett nå´n "Calle" i nå´n affär, den verkar rätt ovanlig. Trots att M. thoracata verkar betydligt vanligare, finns den av nå´n anledning inte med i Zoopets artregister.

Kan du berätta för mig hur du ser skillnad? ;)
Hade varit intressant att veta :)
#13 - 28 januari 2009 13:01
Nina82 skrev:
Kan du berätta för mig hur du ser skillnad? ;)

Hade varit intressant att veta :)

Tja, till att börja med kroppsformen, Callichthys är mer långsmal, och se´n, som drd påpekade, mönstret :)
#14 - 28 januari 2009 13:25
Micke_A skrev:
Tja, till att börja med kroppsformen, Callichthys är mer långsmal, och se´n, som drd påpekade, mönstret :)

Min Megalechis thoracata var mycket mörkare än den rabbehunter har :confused:
Kroppsformen förstår jag men mönstringen får du förklara [:o]

(Observera att glaset/vinklen gjort att nosen ser en aningen trubbigare ut än vad den var i verkligheten)
[ATTACH]17020[/ATTACH]
#15 - 28 januari 2009 13:54
Nina82 skrev:
Min Megalechis thoracata var mycket mörkare än den rabbehunter har :confused:

Kroppsformen förstår jag men mönstringen får du förklara [:o]

(Observera att glaset/vinklen gjort att nosen ser en aningen trubbigare ut än vad den var i verkligheten)

[ATTACH]17020[/ATTACH]

Tja, mönstret, om man kollar på bilden i Zoopets artregister, så har Callichthys väldigt små prickar, som knappt går att se, både på kroppen och fenorna. Megalechis thoracata har större prickar och fläckar på både kroppen och fenorna, även om det nog är rätt individuellt.

Hur ljusa/mörka de är varierar nog en del, t.ex med olika ljusförhållanden, skulle jag tro. Bilden på Callichthys här på Zoopet visar en mer gråbrun fisk, medan Megalechis thoracata verkar vara mörkare brun/rödbrun, rent allmänt, och som sagt, fläckigare.

Det ihop med att kroppsformen verkar skilja en del, gör att jag är rätt säker på att det är en Megalechis thoracata.

En bild på en thoracatahane jag hade för några år se´n:
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1843
#16 - 28 januari 2009 13:57
Micke_A skrev:
Tja, mönstret, om man kollar på bilden i Zoopets artregister, så har Callichthys väldigt små prickar, som knappt går att se, och fenorna ser närmast omönstrade ut. Megalechis thoracata har större prickar och fläckar på både kroppen och fenorna, även om det nog är rätt individuellt.

Hur ljusa/mörka de är varierar nog en del, t.ex med olika ljusförhållanden, skulle jag tro. Bilden på Callichthys här på Zoopet visar en väldigt ljus fisk, nästan beige, medan Megalechis thoracata verkar vara mörkare brun, rent allmänt, och som sagt, fläckigare.

En bild på en hane jag hade för några år se´n:

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1843

Tack.. Nu klarade du ut några frågetecken :D
#17 - 28 januari 2009 14:04
Nina82 skrev:
Tack.. Nu klarade du ut några frågetecken :D

Tja, det är så jag uppfattar skillnaderna i alla fall :)

Och jag tror att om Megalechis thoracata bara fanns med i Zoopets artregister, så skulle nog fler länka till den än till Callichthys, när liknande trådar som den här uppkommer.

Annons