Vilken fisk ska jag sova med?

#1 - 11 augusti 2008 20:55
En etta på 42 Kvm. Lagom stort kök, toalett och hall och mitt "allrum/sovrum" är tillräcklig för en simpel person som mig och i detta vackra kök står mitt 100 L på köksbönken och strålar och stjäl mina gästers uppmärksamhet. Köket är komplett.

Men när man stiger in, i det rum jag har min dator, min TV och min säng och där jag påminns om min ensamhet fast jag ändå har min gul-gröna vän, undulaten Arne, vid min sida så känns inte mitt liv komplett. Man kan skaffa en mänsklig sambo? Men nej, jag vill varken skaffa hundvalp eller sambo. Principen är densamme.

Lösning: 540 L akvarie.

Frågan är, vilken fisk jag ska dedikera detta akvarie till? Vilken fisk som ska få bli min partner, min kärlek och den jag alltid beundrar medans den glufsar i sig lite flingor, eller på lördagskvällen lite artemia. ;)

Första tanken var ormskinnsgurami, för dom ser "vilda" ut och inte ut som Nemo eller Doris. Men 540 L till ormskinn och där jag inte kan finna riktigt mycket fiskar att göra ett läckert biotop till. Fick nu förslaget med röd fengädda. En fisk, som kan bli en trogen vän ett bra tag framöver och på ett sätt "egen"..

Men nu vill jag fråga er därute, kära zoopetare, vilken fisk ska jag sova med? Vilken fisk ska få ta "sambons" plats och bli min trogne vän?

Vill ha en fisk, som ser vild ut, och inte påminner mycket om akvariefisk såsom ciklider eftersom de är oftast väldigt färg glada. Utan vill ha en fisk, som lever i lite mer bland rötter och annat.

Behöver er hjälp! [:-64]

Ge mig alla förslag ni kan komma på, även om du vart medlem i mindre än en vecka till att du är en trogen Gold Member sedan 1800-frost!

Om det är någon plats man ska vända sig till, så är det hit.. Jag litar på er och hoppas på att ni sitter med ideér och förslag till mitt 540 L kar.
#2 - 11 augusti 2008 21:08
Även om du skrev att du inte ville ha ciklider kommer jag tipsa dig om 2-4 Påfågelciklider även kallad Oscar. De är grymt personliga och kommer vara din partner i många, många år. Du kan även få dem ganska tama med lite handmatning, träning och tålamod. De är inte särskilt färgranna som vanliga ciklider oftast är och ser vilda ut :). Det var iaf den fisken jag kom att tänka på när du förklarade din önskan ;). Även nån Segelfenspleco och några typ Synodontis eller Långsträckta pansarmalar hade funkat som städpatrull eftersom de skitar ner en del.
#3 - 11 augusti 2008 21:10
En fengädda kanske? de är liksom söta och vilda på samma gång.

eller ngn channa (ormhuvudsfisk)

mina förslag iaf:)

Edit: missade att du redan fått tips om fengädda.

tusan vad du var snabb Nina^^ trodde att jag var ensam om att sitta på zoopet så här sent ;D
#4 - 11 augusti 2008 21:24
Näp jag brukar till höra de senaste av de sena.... Mitt förslag är TADAA " Pleco" trevliga fiskar lite skygga men lite nyfikna, finns i flera varianter och storlekar, lever länge äter tråkiga alger från karets rutor (slipper den tråkiga alg skrapaningen) gillar grönt och lite larver i bland typ mjölmask. De Ser lite farliga ut med sina vassa taggar på bröstfenorna och sina haj ögon =)
#5 - 11 augusti 2008 21:25
Fengäddan leder elt klart. Ormhuvud är också ett bra förslag.. Men är inte guld medlem så har ingen aning hur stort kar dom behöver och etc. Fengädda är ju verkligen en förjd för ögat, och påminner lite om våra vilda gäddor.

Påfågel ciklider är ju en bra idé.. Men innehåller tyvärr mer färg än vad jag vill ha. Vill ha en fisk som inte stciker ut färgmåssigt, gärna storleksmässigt eller beteende mässigt så sett. Annars hade den nog blivit en bra konkurrent till fengäddan i mitt projekt.

Är det någon som kan berätta lite mer om fengäddor, som har haft en?
#6 - 11 augusti 2008 21:28
Nyckelhålsciklider sticker ju inte direkt ut färgmässigt...
Annars altum scalare kanske.. (svåra att få tag på dock...)
#7 - 11 augusti 2008 21:35
Channor finns i alla storlekar, har en kompis som har 7 st guacha som är runt 20cm i ett 540L (som för övrigt nog är till salu tror jag)

men det finns ju små channor med, bleheri tror jag inte ska bli så stor, men vi får nog ha hjälp av goldisar för min vetskap sträcker sig inte så långt när det gäller rek. akvarie storlek för dessa firrar..
#8 - 11 augusti 2008 21:41
Något häftigt och riktigt personligt så skulle jag föreslå discus. De är lite egna personligheter även fast de äter som grisar och är skygga till att börja med. Men väldigt majestätiska där de seglar omkring i akvariet. Samtidigt är de också husdjur som hund eller katt och kräver som de sin skötsel lite mer än de vanliga fiskarna. Kan alltså inte nonchaleras för då mår de inte bra.
#9 - 11 augusti 2008 21:42
Du kan ha Channa asiatica (400L), Channa bleheri (160L), Channa gachua (200L) och Parachanna obscura (375L)
#10 - 11 augusti 2008 21:45
Nimbochromis livingstonii

Färg: brunfläckig
Storlek: 25cm
kräver: ca 160cm och 500L

gillar kanske inte att simma bland allt för mkt stockar, men man kan ju inte få allt:D

kollar zoopets artbeskrivning! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=77

ps. känner en som har sådana och vill bli av med dem och är kompis till channa-killen^^
#11 - 11 augusti 2008 22:06
Jag tycker du borde skippa akvariet och skaffa en undulatkompis till din undulat istället.
#12 - 11 augusti 2008 22:06
Nimbochromis livingstonii var den närmsta cikliden i min smak.. Och channor, jo tanken har slagit mig. Vet dessvärre inte så mycket om channor förutom "faktan" om hur stort kar dom ska ha och etc. Skulle vilja ha lite mer kött på benen om hur de beter sig. :)
#13 - 11 augusti 2008 22:43
jag måste ju då säga Black ghost "Apteronotus albifrons" Där har du en underbar fisk =)
#14 - 11 augusti 2008 23:04
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845 Den här pusskanonen skulle väl passa som din "sambo":p snacka om blöt puss... På mitt förra jobb fanns en sån här papegojfisk och den var skrämmande intelligent på blicken, den blicken var inte tom... gick man nära sån svarade den med att simma fram och backade jag gjorde den detsamma:D Inte nån naturlig fisk på nåt vis och de färginjicerade tycker jag man ska bojkotta, men riktigt trevlig:)
#15 - 11 augusti 2008 23:17
Den enda tänkbara fisken som kan bli partner och ersätta kärleken blir ju kyssguramin. Klockan är mycket men logiskt förslag eller stening meddelst algbeklädda skifferplattor?
#16 - 12 augusti 2008 00:07
Marys ciklid med sadel fengädda?

Har gurami. Tyvärr har ingen gurami fastnat riktigt så mycket som ormskinn och mosaik.

Papegoj fisk... kanske.. men ciklider är svårflörtat hos mig. ;)
#17 - 12 augusti 2008 00:56
Gojorna är goa favoriter även om jag egentligen är malbiten utan och innan, deras förmåga att stöka runt gör inte saken sämre..
#18 - 12 augusti 2008 04:45
Tycker istället du ska satsa på en fisk som kan nonchalera dig i timtal och slänga lite sura blickar på dig då och då. Helst ska den va dyr i drift också och bonus är om den kan skicka sms till dig om du valt att stanna ute en stund extra med vännerna.

Hmm... tankarna går mot en riktig rovfisk...om det inte har betydelse vilket kön så kan jag tänka mig en riktig Näbbgädda eller någon slags.....j**la spätta......[:-39][:-82] :D

Samtidigt ska den ju kunna "sänka" dig med en enda blick i sina djupa ögo....ehh akvarium.

Glöm inte försäkring, men inte livförsäkring då denna har en tendens att verkligen plocka from rovGIRIGHETEN hos ovannämnda arter..

ursäkta om jag inte önskar dig lycka till, men det är för ditt eget bästa

;)
#19 - 12 augusti 2008 06:36
Dessutom bör du inte titta på den andra fisken i karet, för då bryter helvetet löst. :O

Skämt åsido.

Men dendär http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845

Den verkar riktigt häftig, jag hade tagit en eller tio såna! xD
#20 - 12 augusti 2008 11:57
Tycker istället du ska satsa på en fisk som kan nonchalera dig i timtal och slänga lite sura blickar på dig då och då. Helst ska den va dyr i drift också och bonus är om den kan skicka sms till dig om du valt att stanna ute en stund extra med vännerna.

Hmm... tankarna går mot en riktig rovfisk...om det inte har betydelse vilket kön så kan jag tänka mig en riktig Näbbgädda eller någon slags.....j**la spätta......[:-39][:-82] :D

Samtidigt ska den ju kunna "sänka" dig med en enda blick i sina djupa ögo....ehh akvarium.

Glöm inte försäkring, men inte livförsäkring då denna har en tendens att verkligen plocka from rovGIRIGHETEN hos ovannämnda arter..

ursäkta om jag inte önskar dig lycka till, men det är för ditt eget bästa

;)

Tack för inlägget, och jag förstår vart du vill komma. Men om man skriver på Zoopet så önskar man konstruktiv kritik.

Det hade nog räckt med ett: "Rovfisk = Nej"

Sen att man kan tillägga en förklaring till varför det blir ett "Nej" så hade jag nog komit längre i min sökan till ett bra och snyggt biotop akvarie med en passande fisk.

Förstår, om det är mycket begärt av dig. ;)
#21 - 12 augusti 2008 14:10
JojjeN skrev:
Dessutom bör du inte titta på den andra fisken i karet, för då bryter helvetet löst. :O

Skämt åsido.

Men dendär http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845

Den verkar riktigt häftig, jag hade tagit en eller tio såna! xD

hahaha de var då bland de styggaste jag nånsin har sett :D:D
#22 - 12 augusti 2008 16:17
55 kvd räcker för mig också vart bor di igenkligen?;)
#23 - 12 augusti 2008 17:28
vilken firre blir det?
#24 - 12 augusti 2008 21:38
Blev en liten överraskad vändning.. Pakistan botior blir nog en självklar fisk. Frågan är nog, vilken fisk jag ska tillägga för att få ett bra biotop akvarie.. Det får ju ändå gärna vara något mer i slutändan, även om det kan vara starten för akvariet.

Allt är Johanskis fel.. :P

Bara för att han råkade få hem en, och jag har följt den samt övertalade han lite smått att behålla stackaren. ;)

Efter att kollat videor på pakistan botiorna så är dom ändå ettriga små krabater. :)
#25 - 12 augusti 2008 21:45
Baf2 skrev:
55 kvd räcker för mig också vart bor di igenkligen?;)

Skene, det ligger mitt emellan Borås, GBG och Varberg.. ^^
#26 - 12 augusti 2008 21:50
Blev en liten överraskad vändning.. Pakistan botior blir nog en självklar fisk. Frågan är nog, vilken fisk jag ska tillägga för att få ett bra biotop akvarie.. Det får ju ändå gärna vara något mer i slutändan, även om det kan vara starten för akvariet.

Allt är Johanskis fel.. :P

Bara för att han råkade få hem en, och jag har följt den samt övertalade han lite smått att behålla stackaren. ;)

Efter att kollat videor på pakistan botiorna så är dom ändå ettriga små krabater. :)

Förlåt [:o][:o]
#27 - 12 augusti 2008 22:45
tycker du borde ha iaf en rocka dom rockar ^^
#28 - 12 augusti 2008 23:18
Jo, om rockan hade fått plats. Inga problem. ;)
#29 - 12 augusti 2008 23:23
en murken asien-biotop,

Finns ju riktigt mkt att välja på!

ställ bara in zoopets "artsök" på fiskar som kommer från asien, så har du ju ett riktigt stort smörgåsbord att plocka av!

kan ju ge lite exempel exempel.

kör på pakistanbotior som du sa :D
de trivs bäst om de är en liten grupp, och kanske en lika stor grupp med Botia striata (zebrabotier)

kör på lite mer åt malhållet med kuhliålar osv, du har ju ändå 500L att leka med

sedan någon trevlig och fredlig stimfisk, finns ju barber, kardinalfisk, rasborer och mera därtill från asien, bara att upptäcka

slutligen tycker jag du kör på 5-6 ormskinns guramisar (som du också sjärl föreslog?)
#30 - 13 augusti 2008 10:23
De flesta tanganyikaciklider har väll en tendens att se mer vilda ut än malawi.
Mycket grått och spännande beteenden. Det låter iofs som du vill ha nån fisk som är lite större då har jag inte så mycket koll.
Första gången jag såg en Prinsess familj eller släkt så blev jag nästan lite rörd.
Dom här(Pärlcalvus) ser så mysigt dystra ut, att man blir glad, annars...
#31 - 13 augusti 2008 12:43
Jättegurami kanske? Stora bruna matvrak....
#32 - 13 augusti 2008 20:24
En ål som simmar ut och in i en grotta... hm...?
#33 - 13 augusti 2008 21:00
Resultat:

ASIEN BIOTOP
med tema "Vietnam"

Fiskar:

Pakistan Botior
Tiger Barber
Eldstjärt

sen får jag se.. ^^
#34 - 21 augusti 2008 20:49
köp ett större kar det ska du sen ändå och nån rocka ^^
#35 - 22 augusti 2008 06:38
falcony skrev:
köp ett större kar det ska du sen ändå och nån rocka ^^

Varför köper du inte ett större kar med någon rocka? ;)

För övrigt så har jag börjat små snegla på ciklider.. Det är ju helt och hållet pappas fel.. :P
#36 - 22 augusti 2008 11:42
det är som jag säger tanganyika är din grej :)
#37 - 22 augusti 2008 22:06
Nä stå på dig och kör asientemat =)
Ciklider från afrikanska sjöarna har ju snart var enda förskola i sin mysvrå. =)
#38 - 22 augusti 2008 22:38
Måste hålla med föregående talare. Bu för ciklider! ;)
#39 - 23 augusti 2008 04:49
Johanski skrev:
Måste hålla med föregående talare. Bu för ciklider! ;)

asså nu måste jag säga att jag inte håller med här:p

barber och botior är inte så intressanta tkr jag iallafall.

men asien är ju helt klart lite enklara, men om du börjat snegla på ciklider tycker jag du ska köra på tanganyika!
de är inte så Färgstarka som Malawi, men har ett intressantare beteende
#40 - 23 augusti 2008 05:16
Jag tycker snarare du satsar på räkor! :P

Nej men skämtr åsido, några ganska stora ciklider kan nog rädda din dag, asien låter inte lika kul faktiskt. Lite mer lamt "akvarie betende" än ciklider som är ombytliga från ena sekunden till den andra. En del kakadua ciklider (3 st kanske?) och någon större sort tror jag kan funka.
#41 - 23 augusti 2008 12:05
asså nu måste jag säga att jag inte håller med här:p

barber och botior är inte så intressanta tkr jag iallafall.

men asien är ju helt klart lite enklara, men om du börjat snegla på ciklider tycker jag du ska köra på tanganyika!

de är inte så Färgstarka som Malawi, men har ett intressantare beteende

Har du någonsin haft ett par pakistanbotior i din ägo? Så otroligt härliga fiskar, och beteendet är något av en annan värld. en riktig "boost" till akvariumet. Gräver runt och lägger sig på sidan och sover helt plötsligt, jagar barberna lite då och då, klickar riktigt högt vid matning.
#42 - 23 augusti 2008 15:04
Johanski skrev:
Har du någonsin haft ett par pakistanbotior i din ägo? Så otroligt härliga fiskar, och beteendet är något av en annan värld. en riktig "boost" till akvariumet. Gräver runt och lägger sig på sidan och sover helt plötsligt, jagar barberna lite då och då, klickar riktigt högt vid matning.

låter liknande Praktbotians beteende....
#43 - 23 augusti 2008 18:58
låter liknande Praktbotians beteende....

botia som botia:P
#44 - 26 augusti 2008 21:33
Nu får du inte hålla oss på halster mer Vargadotir, Hur går det med stor karet??
#45 - 7 september 2008 11:02
Nu är det stora karet inköpt för 1800:-

Nöjd och belåten är ad jag är..

Nu är det bara tillbehör som fattas..
Bilagor:
#46 - 7 september 2008 21:30
Let there be pictures!
#47 - 7 september 2008 21:52
Gött mos och väntar vi på bilder med lystna blickar =)
#48 - 8 september 2008 12:13
Bilder är på G när jag får igång min dumma burk hemma.. Så blir det när man besäller datordelar på intrnet.. :P Nä, inte riktigt.. Men ja, operativsystem som fungerar = ja tack..
#49 - 8 september 2008 12:44
Vill du ha en vild fisk som är väldigt personlig så tror jag en Arowana vore något för dig. Bekantat dig med en sådan någongång?

Du lär behöva ett större kavarium efter några år... men det är det värt.
#50 - 8 september 2008 16:55
Bilder är på G när jag får igång min dumma burk hemma.. Så blir det när man besäller datordelar på intrnet.. :P Nä, inte riktigt.. Men ja, operativsystem som fungerar = ja tack..

Fail:D
#51 - 12 september 2008 17:48
Usch, det finns inget svårare djur att skaffa än att skaffa fisk.. Så mycket möjligheter med 540 L. Bilder kommer strax så fort jag kan få installerat ett operativ system på datorn hemma. Nu har jag gått igenom ciklid efter ciklid och det är svårt att finna en ciklid som passar mig känner jag.. Men jag lär ha en livstid att lista ut cikliderna senare i mitt liv. Jag tänker nog följa Asien-idén..

Jag har hittat en odlad form av guldisk som ser 134538 gånger snyggare ut en den vanliga röda guldfisken. Riktig snygg är den! Så det blir nog den typen av guldfisk som en "övre fisk" i akvariet, tillsammans med mina gurami och sedan lite pakistan botior + mina kuhlii åhlar..

Inredningen blir nog inget biotop, men jag ska väl ändå visa upp det lilla asien karet på ett eller annat sätt.. ;)

Vad sägs om idén mina kära zoopetare?
#52 - 12 september 2008 18:46
Låter bra!

Men skippa guldfisken tycker jag, det blir som att blanda mjölk och vatten, både harmonimässigt och utseendemässigt
#53 - 12 september 2008 18:49
har du kikt nåt på rubin gurami? riktigtt snygga fiskar:)
#54 - 13 september 2008 17:07
Låter bra!

Men skippa guldfisken tycker jag, det blir som att blanda mjölk och vatten, både harmonimässigt och utseendemässigt

Smaken är som baken? ;)

Lite shubunki fiskar hade vart riktigt sjysst faktiskt..
#55 - 13 september 2008 17:07
Uddaveka skrev:
har du kikt nåt på rubin gurami? riktigtt snygga fiskar:)

Har redan mosaikgurami som får flytta över.. :)
#56 - 14 september 2008 22:19
Tack för senast =)
Jo om du vill ha ett operativsystem som inte jäklas för mycket skall du kika på Linux =)
Kör själv en hel del linux och open varianter och har mindre strul och trassel med burken nu än med original installerade MS produkterna. och jag har sluppit i från alla försök till webbläsarkapningar och annat mindre roligt.

Jo och sedan det bästa för oss västgötets smålänningar dom e gratis =)
#57 - 15 september 2008 05:51
Mick13 skrev:
Tack för senast =)

Jo om du vill ha ett operativsystem som inte jäklas för mycket skall du kika på Linux =)

Kör själv en hel del linux och open varianter och har mindre strul och trassel med burken nu än med original installerade MS produkterna. och jag har sluppit i från alla försök till webbläsarkapningar och annat mindre roligt.

Jo och sedan det bästa för oss västgötets smålänningar dom e gratis =)

*host* fanboy *host*

När får vi se bilder på karet?:)
#58 - 16 september 2008 19:47
*host* fanboy *host*

När får vi se bilder på karet?:)

Host Host inte har jag då betalat nått för firefox eller open office eller har du gått på niten och köpt dom på tradera för 100Kr ja just man får ju med free civ oxå i det paketet :D
Näp jag har sluppit en hel det strul med fire fox i jmf med det jag hade med i-explorer..
Jups lite meckigt med OP i linux men lite tålamod och det funkar( vilket jag inte har )[:o]
#59 - 16 september 2008 20:02
Mick13 skrev:
Host Host inte har jag då betalat nått för firefox eller open office eller har du gått på niten och köpt dom på tradera för 100Kr ja jaust man får ju med free civ oxå i det paktete :D

Näp jag har slupit en hel det strul med fire fox i jmf med det jag hade med i-explorer..

Jups lite meckigt med OP i linux men lite tålamod och det funkar( vilket jag inte har )[:o]

missbrukade uttrycket fanboy lite, ursäkta:D testade faktiskt en version av ubuntu på min pc, men det var ett helsikes meck:p har ju växt upp med enbart microsoft vilket är lite synd på ett sätt..

Men! Det var fiskar vi skulle prata om nu:D
#60 - 16 september 2008 21:46
Jep fiskar var det inte program utbudet till pc =)
#61 - 18 september 2008 17:19
Fengäddan leder elt klart. Ormhuvud är också ett bra förslag.. Men är inte guld medlem så har ingen aning hur stort kar dom behöver och etc. Fengädda är ju verkligen en förjd för ögat, och påminner lite om våra vilda gäddor.

Påfågel ciklider är ju en bra idé.. Men innehåller tyvärr mer färg än vad jag vill ha. Vill ha en fisk som inte stciker ut färgmåssigt, gärna storleksmässigt eller beteende mässigt så sett. Annars hade den nog blivit en bra konkurrent till fengäddan i mitt projekt.

Är det någon som kan berätta lite mer om fengäddor, som har haft en?

Jag har en Alligator Gädda som är över 45 cm... jag tycker att den är så cool! Har du verkligen plats till en fengädda eller alligator gädda`? Dom växer mycket snabbt. vet dock inte om fengäddor blir lika stora som Alligato gäddor.(Finns uppgifter om att Dom har fått upp Alligator gäddor upp till 7 meter långa och väga över 150 kg.)
#62 - 25 september 2008 08:25
Här har ni karet!

Och äntligen har jag en fungerande dator! Känns taskigt att jag inte kunnat ge er feedback på vad ni skrivit men jag lovar att ta igen det!

Kenny89: Jo, sadelfengäddan är jag rätt säker att jag kollade upp och det gjorde garanterat Johanski åt mig med. :)

Mick13: Kör Vista. Köpt till och med, och jävligt stolt över det. ;)

Nu ska jag spara ihop till en vettig pump! Några förslag? Får en fluval som täcker upp mitt kar för 1800:- .. Går det att komma ner i pris tro? Vill ju ha en pump som verkligen gör sitt jobb.

Utöver det så ska jag grunna på vilken sand jag vill ha.. Hade velat a riktig sådan där fin sjösand, men det hade ju aldrig legat stilla och min pump lär ha sugit upp allt efter en kort tid.. :( (Även kallat Chinchilla sand)

Men hela inredningen beror på fisk..

Har verkligen fastnat för shubunkin även om dom skiter mycket.. Men attans snygga fiskar. Tåliga med.. Är verkligen sugen på sådana!! Det finns ju olika odlingar på shubunkisar, dessutom hittar jag dåligt med sidor inriktade på guldfiskar.. Även om koi sidan ha´r en del, men dåligt på guldisar ändå tycker jag.
#63 - 25 september 2008 08:33
Stort kar! Nu blir jag avis :D

Jag tycker fortfarande du ska köra på fengädda ;)
#64 - 25 september 2008 19:46
HMM fick sommar bonusen i dag kanske ett nytt kar på 200-300L ?????
Sand är inte svårt o bestämma sig för den sanden i Tolken är fin lika så den på Fotskäls badstrand i Lyngern har ett riktigt bra utbud av flera olika kornstorlekar att välja på.
Hedegärdssjöns sand är nog dit fraktad o sjön är gansak dyige så den sanden är till att tvätta tok noga om s du skulle falla för den.

Annons