vilken fisk ska jag välja?

#1 - 27 oktober 2004 06:26
Jag ska flytta neontetrorna och platy från mitt 375l och vill ha en annan fisk. Jag har så svårt att bestämma vilken. Jag har funderat silverhaj (för stressad), discus (för dyr), scalare? Besvärlig?? Någon mindre ciklid från sydamerika??
Överiga fiskar som går där är 6 sorgmanteltetra, 4 siamesiska algätare, 3 praktbotia (ska bli 6), 2 ancistrus. Praktbotia och siameserna är ganska livliga, sorgmanteltetra är livliga när det är matdax annars ser de mest förvirrade ut. Så en fisk som vill ha lugn och ro går inte. Jag har också funderat på gurami...
Jag vill inte ha någon agressiv fisk.
#2 - 27 oktober 2004 08:09
Jag får väl erkänna att jag är "skamligt" förtjust i Kongotetror. Har själv ett ganska stort stim sådana fiskar i mitt 540-liters kar.

Enligt din beskrivning har du sorgmanteltetor i karet och varför inte då ett stim med Kongotetor. De är fina att se på, ganska livliga och inte så dyra. Hannarna blir relativt stora i jmf med de tetrorna du redan har så det vore kanske ett bra alternativ?

Mvh Elinor
#3 - 27 oktober 2004 12:08
Jag ska titta hur en kongotetra ser ut. Det skulle vara roligt med en lite ovanlig fisk som inte alla känner igen. Då får man berätta lite om sitt akvarie....
#4 - 27 oktober 2004 13:03
Tjaa, jag kan väl inte påstå att Kongotetran är ovanligt.*ler* men den är fin att titta på.
#5 - 27 oktober 2004 16:25
Den är ju inte så vanlig som neontetran iallafall. Jag kollade ph och det skulle gå med kongotetra ha ph ca 6,5.
Kongotetran är väll också i mellan delen av akvariet? Då skulle man kunna ha någon vid ytan också...
#6 - 27 oktober 2004 17:24
Jag skulle vilja tipsa om ngn form av "Regnbågsfisk"!
Finns i många varianter och dom flesta blir grymt snygga.

Den här exempelvis:

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=255
#7 - 30 oktober 2004 15:46
Jag tittade på regnbågsfisk i dag de hade fina röda men jag vill fundera lite till.... kongotetra hade de ej. De hade silverhaj också men en av fiskarna så inte riktigt kry ut och i ett annat akvarie kliade sig fiskarna så jag blev lite tveksam till att köpa där..

Annons