Att den är ullig och gullig har som sagt inget med saken att göra, och det borde man tycka vare sig man är kille eller tjej. Anledningen att jag tar illa vid mig av så´nt, är att det är så uppenbart att de som filmar det inte är djurvänner, utan bara är fruktansvärt omogna. Jag tog t.ex illa vid mig av ett filmklipp där de matade ett stim pirayor med en stor guldfisk, som förgäves försökte gömma sig, simmade in i hörnen i sina försök att fly, och till slut blev sliten i stycken. Den var inte ullig och gullig, men jag kände ändå för guldfisken. Det är ju som sagt inte naturligt, i naturen hade den haft en schans att fly. Dessutom tror jag det är sällsynt att pirayor i naturen ger sig på stora friska fiskar, utan de tar nog mest sjuka fiskar. Att guldfisken i filmen, som var ett stort och kraftigt exemplar, ändå till slut blev dödad, var förmodligen för att den fick panik när den inte kunde fly, och väckte pirayornas jaktinstinkt.
Pirayan är ju tyvärr en fisk som kan sägas vara fiskarnas motsvarighet till pitbull, en del ägare vet vad de gör, medan andra bara skaffar den för att den är "häftig". Nu är ju pirayan långt ifrån så "häftig" som dessa "djurvänner" tror, hålls den fel, det vill säga för trångt, och i få exemplar, är den en ganska feg och lättskrämd fisk, om jag har fattat rätt. Och det är nog just så de flesta pirayor hålls, tyvärr, av okunniga människor som vill vara "häftiga" inför kompisarna.
I ett annat filmklipp matade de en mal med guldfisk. Den malarten har mycket stor mun, och kan svälja byten som är lika stora som den själv. Det jag reagerade mest på där, var att de släppte i två guldfiskar på en gång. Både malen och guldfiskarna var väl ca 20 cm. Malen simmade lojt runt ett tag, och svängde plötsligt runt och slukade den ena guldfisken. Vad jag undrar är vad den andra guldfisken hade där att göra. Den har nyss sett en annan guldfisk bli uppäten, och måste nu dela akvarium med en fisk som förr eller senare kommer att äta upp den också, men det dröjde nog, eftersom malen nyss hade ätit. Att fiskar har bra minne har visats i experiment (zebraciklider), och en så långlivad (över 40 år) fisk som guldfisken har nog rätt bra minne, så den minns nog mycket väl vad malen är kapabel till, och den har inget annat val än att simma runt med malen i det förhållandevis lilla akvariet, och "vänta på sin tur" så att säga. Förmodligen ganska stressande för den. Om det var medvetet, eller bara obetänksamt av de som matade vet jag inte, men de borde bara ha släppt i en guldfisk åt gången, om de ska mata med levande fisk. De skapade onödig stress för guldfisken som blev kvar.