Vilken mal är detta ????? någon som vet ?

#1 - 2 april 2004 07:21
Hej !

Köpte en ny mal förra veckan. det är en VF Ancristus från paraguay men kan någon hjälpa mig och säga vad den heter mer ? vilket L-nummer den har ?

Tack för all hjälp !

http://www.algonet.se/~magnuso/Online/VF1.jpg
http://www.algonet.se/~magnuso/Online/VF2.jpg

Mvh Mattias
#2 - 2 april 2004 07:40
kolla i fiskarkivet.. sök på ancistrus..
finns där flera olika... hoppas på tur nu!
#3 - 2 april 2004 08:31
Har sökt på nätet men kan inte lista ut något mer.

//Mattias
#4 - 2 april 2004 10:45
Kolla på http://www.planetcatfish.com/.
#5 - 2 april 2004 17:01
Går inte avgöra vilken art det är på dessa bilder, ta en ny bild som visar fisken från sidan med rest ryggfena.
Första intrycket är att det inte rör sig om en VF Ancistrus, har du säkra uppgifter på att den är VF och kommer från Paraguay?

Mvh Janne
#6 - 3 april 2004 11:11
Enligt försäljaren på den Zooaffär där ja köpte den så ska den vara de. Har aldrig tidigare haft något strul med vilka arter man köpt där. Då ska de vara att han blvit "lurad" från sin återförsäljare. Jag ska försöka få en sidobild med rest ryggfena. Är de någon som har förslag hur man gör ? Är de riskfritt att ta upp den i handen och resa ryggfenan eller är de en dålig ide? :)

Mvh Mattias
#7 - 3 april 2004 11:14
Jag tycker det liknar en Segelfens Pleco
#8 - 3 april 2004 12:32
Vafan...det e en ANCISTRUS ;)

/Niklas
#9 - 3 april 2004 12:33
OJ, vet ej vilket L-nummer den har....har Ancistrus det???
#10 - 3 april 2004 12:51
Maestro : På många bilder av L-malar är det ju just någon som håller dem i handen.
Tror knappast att det kan vara skadligt.
Ancistrusar är tåliga små rackare ;)
#11 - 3 april 2004 15:03
Att ta en bild på en fisk utanför karet är helt ok men det gör det svårare med identifiering eftersom den inte avbildas naturligt.
När det gäller Ancistrus så är det mer viktigt med en mycket tydlig och skarp bild eftersom det finns så många olika arter med mycket snarlikt utseende, om du har ett mindre kar att flytta den till för fotografering är det genast lättare att ta bra bilder alternativet är att antingen passa på när den äter eller karet är släckt att smyga sig fram för att ta en bild eller helt enkelt fånga den med håven och håll den mot framrutan och hoppas på att den är tillräckligt lugn för att ta en bild.

Mvh Janne
#12 - 3 april 2004 15:28
Jag lovar!!! Det e en vanlig Ancistrus!!! Jag har 2 st själv o dom ser EXAKT ut sådär.

/Niklas
#13 - 3 april 2004 16:41
Niklas,
Du kan inte garantera att detta är en "vanlig ancistrus"...det finns minst 25-30 tal olika arter med Mycket Likt utseende som lätt kan förväxlas med den kommersiellt odlade varianten.

Mvh Janne
#14 - 3 april 2004 21:25
Ska inom dom närmaste dagarna göra nya tappra försök för att få en sidobild med uppspänd ryggfena :)

Mvh Mattias
#15 - 3 april 2004 21:27
Kan lägga till att de som främst skiljer denna från mina "vanliga" ancristusar är att den har en mycket ljusare brun färg. Men som sagt återkommer med nya bilder inom kort.

Mvh Mattias
#16 - 3 april 2004 21:43
jag har sett att det har funnits nån som heter temminecki eller nåt liknande att köpa i affärerna, vildfångad

//Marcus
#17 - 3 april 2004 21:52
Piebald Bristlenose Catfish

Annons