vilken mal e bäst som rengörare tycker ni=???

#1 - 23 januari 2005 21:46
tjena.jag undrar vilken mal ni tycker e bäst i rengöring och annat i akvariet=??
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 januari 2005 21:52
[QUOTE=dedde]tjena.jag undrar vilken mal ni tycker e bäst i rengöring och annat i akvariet=??[/QUOTE]
Beror väl vad du menar med rengöring - är det bottnen du menar, eller alger och i så fall vilka alger?

Oavsett vilken så är malars roll som rengörare betydligt överdriven - kanske kan de bästa sköta högt räknat 5% - övriga 95% beror på skötseln av akvariet.
#3 - 23 januari 2005 21:53
okey jag menar botten=!!! vilken tycker jag skulle ha köpt=???
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 23 januari 2005 22:03
[QUOTE=dedde]okey jag menar botten=!!! vilken tycker jag skulle ha köpt=???[/QUOTE]
Utan att veta om omständigheterna i övrigt så är det väl få förutom Corydoras som plockar skräp på botten - så ett stim med dessa är vad jag föreslår.
#5 - 23 januari 2005 22:09
okey tack men kan man ha dem med slöjstärtar=???
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 23 januari 2005 22:11
[QUOTE=dedde]okey tack men kan man ha dem med slöjstärtar=???[/QUOTE]
Det bör funka - ta C.aeneus eller C.paleatus dom är tåligast
#7 - 23 januari 2005 22:16
okey men om jag skulle vilja odla med dem vilken e lättast=???
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 januari 2005 22:18
[QUOTE=dedde]okey men om jag skulle vilja odla med dem vilken e lättast=???[/QUOTE]
De ovan nämnda men det blir nog inte så framgångsrikt i ett akvarium med slöjstjärtar.
#9 - 23 januari 2005 22:20
okey men jag tänkt lite bara men jag skulle skaffa nåra slöjstärtar och odla men de e ju svårt vet du nån jag ska tänka på så de blir lättare att odla dem=???
#10 - 25 januari 2005 18:45
[QUOTE=dedde]okey jag menar botten=!!! vilken tycker jag skulle ha köpt=???[/QUOTE]

Jag fick rent på min botten med applesnails,tror jag dom hette, alltså en enkel ,lagom stor snigel, efter bara en månad vart det jätterent, jag har 2 sådana och dom är väldigt effektiva
#11 - 25 januari 2005 19:06
om ja inte tånker fel så e sniglar rätt lätt odlade eller har ja fått det om bakfoten då??
#12 - 25 januari 2005 19:22
Min erfarenhet av Slöjstjärtar säger att det knappast kommer att finnas något skräp på botten för nån Corydoras att äta... Jag har lånat ett par Slöjisar från djuraffären för att få bukt med andmatsproblemet i några kar och helt klart så blir det rent från Andmat, trådalger och annat skräp också... tyvärr från allt vad yngel och småfisk heter också....
Städpatrullen i ett Slöjstjärtsakvarium borde nog kunna inskränkas till en Ancistrus som håller efter algerna... om man inte har så stort kar att man kan ha ett stim Siamensis förståss, blir ju mera biotopriktigt...
#13 - 26 januari 2005 17:39
[QUOTE=cool]om ja inte tånker fel så e sniglar rätt lätt odlade eller har ja fått det om bakfoten då??[/QUOTE]

Nej det har du väl inte, jag har då inga problem med att få nya små sniglar och mina trivs utmärkt. Tror om jag inte fått det om bakfoten att det måste finnas en hane och hona för dom är inte tvåköniga,för att det ska bli småsniglar.

Annons