vilken mal? http://hem.passagen.se/mixe/malen6.jpg

#1 - 17 december 2005 20:11
Har två malar i akvariet som jag inte vet vilken sort det är, se på adressen i rubrikraden. (kunde inte klistra in länken någon annan stans).
Malen på bilden är ca. 5-6 cm. Försäljaren visade på fingrarna att den skulle bli ca 10 cm. Stämmer det? Är orolig att det ska bli en jätte, för jag har ju bara ett 90 liters...
#2 - 17 december 2005 20:17
[QUOTE=makrillen]Har två malar i akvariet som jag inte vet vilken sort det är, se på adressen i rubrikraden. (kunde inte klistra in länken någon annan stans).
Malen på bilden är ca. 5-6 cm. Försäljaren visade på fingrarna att den skulle bli ca 10 cm. Stämmer det? Är orolig att det ska bli en jätte, för jag har ju bara ett 90 liters...[/QUOTE]

Du behöver inte vara orolig. Den blir runt 10cm

Det är en helt vanlig ancitrus.

Trevlig fisk
#3 - 17 december 2005 20:23
Hmm, nja, jag är då osäker på om det är en ancistrus. Formen på stjärtfenan, och även mönstret på den, stämmer inte. Och så ser den ut att ha för stora fläckar på kroppen. Det är möjligt att det är en typ av ancistrus, det lämnar jag åt en expert att avgöra, men jag är högst tveksam till att det är en vanlig ancistrus.
#4 - 17 december 2005 20:25
[QUOTE=Micke_A]Hmm, nja, jag är då osäker på om det är en ancistrus. Formen på stjärtfenan, och även mönstret på den, stämmer inte. Och så ser den ut att ha för stora fläckar på kroppen. Det är möjligt att det är en typ av ancistrus, det lämnar jag åt en expert att avgöra, men jag är högst tveksam till att det är en vanlig ancistrus.[/QUOTE]

ahapp... nå mina ser ut sådär precis. så kanske jag har någos speciell version då åxå :)
#5 - 17 december 2005 20:29
Om det kan vara till någon hjälp så kostade den 30kr på ciklidhuset, Lerum.
#6 - 17 december 2005 20:35
[QUOTE=makrillen]Om det kan vara till någon hjälp så kostade den 30kr på ciklidhuset, Lerum.[/QUOTE]

å mycket e vi sams om att det är en sorts ancitrus.

Och att den blir nog inte längre än dom 10cm som snubben i affären sa.

Så att det blir någon jätte behöver du inte bekymra dig om :)
#7 - 17 december 2005 20:37
Okej. Tack för hjälpen. :-)
#8 - 18 december 2005 00:53
Det är ett ungt exemplar av helt vanlig Ancistrus, den som planetcatfish kallar sp. 3:

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/ancistru/49_F.PHP
#9 - 18 december 2005 07:46
Synd att de blir större. De är rätt coola i den storleken. :)
#10 - 18 december 2005 16:31
[QUOTE=Azur]Det är ett ungt exemplar av helt vanlig Ancistrus, den som planetcatfish kallar sp. 3:

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/ancistru/49_F.PHP[/QUOTE]

Hmm, konstigt, jag har aldrig sett en ung, eller äldre, vanlig ancistrus med det mönstret i fenorna som makrillens.
#11 - 18 december 2005 23:08
Ett problem är att "vanlig ancistrus" nästan helt säkert är en hybrid, och att den glatt hybridiserar vidare med andra ancistrus den hålls med. Dvs det finns en viss spännvidd i utseendet.
#12 - 29 december 2005 09:11
L-malar

Ja... det finns ju ett par L-malar Ett par hundra alltså så det är ju lite av imssion imposseble att indentifiera just 1. Jag har själv 4 som jag har fått och jag har ingen aning om vad det är för nummer på dom. inte äns om det är just precis samma art heller

Annons