Vilken malawiciklid tycker du har roligast beteende?

#1 - 10 januari 2007 21:04
Hej!

Nu när jag går och funderar på vilka ciklider jag skulle vilja ha i ett akvarium så kan jag bara titta på utseendet. Men jag tycker att beteendet är minst lika viktigt!

Jag tycker att det är kul när man kan sitta och titta på när hanar tydligt försvarar sina grottor. Eller när man kan se hur hanar utmanar varandra. Arter som leker mkt är givetvis också roligt :)

Så starkt/tydligt revirhävdande och leksugna arter tycker jag är roliga att hålla!

Därför undrar jag nu vilken malawiciklid ni tycker har roligast beteende/ roligast att kolla på? Motivera gärna! :D

Ser fram emot alla svar!

Mvh. Simon
#2 - 11 januari 2007 09:37
Många malawi är väldigt lika i sitt betéende just när det gäller det här med revir. Jag skulle dock säga att vad du är ute efter är en Pseudotropheus eftersom de enligt mig har allt det där! Har ett litet kar själv och har fått se många märkliga uppvisningar mellan artfränder såväl som andra arter. Jag tror de flesta Pseudotropheus arterna gräver, håller revir och utmanar varandra om du har några stycken. De flesta malawi leker dessutom ganska lätt och honorna har ägg så ofta de bara orkar.

MVH Simon B:) !
#3 - 11 januari 2007 15:26
Ok, så Ps. är enligt dig den malawiciklid som är mest revirhävdande malawin?

Rätta mig gärna om jag har fel! Men hittils så har jag upplevt att alla malawi (Mbunas) är väldigt lika. De flesta går bara efter utseendet. När jag hade tanganyika så kunde man sitta och titta på de olika arterna som tydligt höll revir etc. Och många arter skiljde sig mer från varandra.
Detta kan bero på att jag hittils inte kan en tiondel om malawi än vad jag då kunde om tanganyika...

Har du någon favorit bland Ps. Simon?

Tack för svaret :)

Keep em' coming! :)
#4 - 11 januari 2007 17:06
Helt rätt att Mbunas är ganska lika i sitt betéende! Dock vet jag inte riktigt om Pseuodtropheus arterna är de allra mest revirhävdande fiskarna inom Mbuna gruppen...
En av mina favoriter är Ps. socolofi. Dock har jag bara haft tre olika Pseudotrpoheus arter.
Bland Mbuna tycker jag bättre om de fredligare Labidochromisarna t.ex Careuleus, Chisumulae och Sp. "Mbamba".

MVH Simon B:) !

Annons