Vilken mat matar ni era fiskar med?

#1 - 14 november 2011 16:13
Ja, som ruriken säger, vad matar ni era fiskar med?Janne

malawi.forum24.se
#2 - 14 november 2011 16:15
Ja, som ruriken säger, vad matar ni era fiskar med?Janne

malawi.forum24.se

fiskmat typ;)
#3 - 14 november 2011 16:16
Levande foder enbart - men så har jag killis i små burkar - grindalsmask, moina och bananflugor främst och lite hoppstjärtar.
:)
#4 - 14 november 2011 16:17
Haha!! nee... så kan man inte skriva...
En blandling av Tetra bits och frysfoder... gjorde egen räkmix förut, men det var bra knåpigt och slabbigt så jag köper Artemia (fryst) och ibland svarta mygglarver... Röda får dom aldrig då jag är allergisk:(
#5 - 14 november 2011 16:18
Vad är fiskmat? Är det bara oxhjärta.Janne

malawi.forum24.se
#6 - 14 november 2011 16:35
Tetras flingor till småfiskarna, maltabletter till malarna och botiorna, tropicals pellets till dom större cikliderna och lite röda mygg nån gång i veckan i alla kar.
#7 - 14 november 2011 17:10
Flingor, vita mygg, artemia, maltabletter och nu även hemgjord räkmix!:D
#8 - 14 november 2011 17:14
Fryst artemia/räkmix/svarta å vita mygg/, flingfoder och pellets. Varför frågar du Janne:confused:

//Inger
#9 - 14 november 2011 17:20
beror på vilken fisk det är som går i karet.

just nu enbart endlers / ancistrus

så det blir i praktiken bara flingfoder, små pellets, etc etc, ratio = 50% "grönt", 50% rovdjurs

malarna får algea wafers, zucchini, broccolistänger, samt lite blött sjunkande diskuspellets någon gång ibland.

.
#10 - 14 november 2011 17:25
Just ja! kom på när jag läste Kensas svar att de får ju även ärtor, gurka osv....:)
#11 - 14 november 2011 17:38
Jag tycker att det äe intressant ämne, man köper sina fiskar och man får förthoppningvis råd utav den man köper sina fiskar, vad dom matat med innan, eller också har man köpt en bok hur och vad man ska mata sina fiskar med.
Eller ännu bättre man har besökt vissa sajter.
Men hur vet man att man matar med rätt foder? det blir följdfrågan.

malawiforum24.se
#12 - 14 november 2011 17:40
Jag tycker att det är ett intressant ämne, man köper sina fiskar och man får förthoppningvis råd utav den man köper sina fiskar, vad dom matat med innan, eller också har man köpt en bok hur och vad man ska mata sina fiskar med.

malawiforum24.se
Jag tycker att det äe intressant ämne, man köper sina fiskar och man får förthoppningvis råd utav den man köper sina fiskar, vad dom matat med innan, eller också har man köpt en bok hur och vad man ska mata sina fiskar med.

malawiforum24.se
#13 - 14 november 2011 17:42
Jag tycker att det är ett intressant ämne, man köper sina fiskar och man får förthoppningvis råd utav den man köper sina fiskar, vad dom matat med innan, eller också har man köpt en bok hur och vad man ska mata sina fiskar med.
Men hur vet man att man matar med rätt foder? det blir följdfrågan
gullefjun skrev:
Fryst artemia/räkmix/svarta å vita mygg/, flingfoder och pellets. Varför frågar du Janne:confused:

//Inger
#14 - 14 november 2011 18:00
Ja maltabletter (som innehåller 40% trä) ibland slänger jag ner lite grönsaker, typ broccoli och gurka (men det var längesen nu:p)
På sommrarna så jagar jag levande mygglarver med pil och båge i skogen.

Har även mandarinkrabbor och dessa matar jag ibland med Zoophobaslarver och ibland slänger jag ner en fet larv.
men det är inte så att alla fiskarna få tugg på dessa, lite mer "först till kvarn" som gäller...

Variera kosten är väl det säkraste kortet att fiskarna får allt dom behöver...
#15 - 14 november 2011 18:08
Nja, jag håller inte med att man måste variera kosten.
Men utvecklar det vidare hur vet man att fisken mår bra utav kosten.Janne

malawi.forum24.se
#16 - 14 november 2011 18:15
Men hur vet man att man matar med rätt foder? det blir följdfrågan

det vet man väl aldrig till 100%.

men om man går på vissa tumregler, ex animaliskt till rovdjur, grönt till grönsaksätare, samt försöker ge dom
nått som åtmisntone påminner dom om deras normala föda, ex lite levande/frysta mygg/kräftdjur till dom
som äter sånt enligt erkänd litteratur, så är man iaf hyfsat nära sanningen....tror jag.....

.
#17 - 14 november 2011 18:16
Sa inte att man måste variera kosten.
Att variera kosten är ett säkert kort;)

Om jag bara käkar pasta så kan man ganska snabbt räkna ut att min kropp hamnar i obalans.
om jag däremot har lite kött av olika slag och grönsaker så kommer jag förmodligen må bättre i långa loppet.
Nu säger jag inte att fiskar ska ha kött och sallad, men variation är bra, enligt mej:)

Hur tänker du själv med fiskarna kost?
Slår vad om att du grunnat fram nåt som man kan bolla med eller?;)
#18 - 14 november 2011 18:16
Nja, jag håller inte med att man måste variera kosten.

Men utvecklar det vidare hur vet man att fisken mår bra utav kosten.Janne

malawi.forum24.se

fisken utvecklas till praktexemplar, och får stora hyfsade välmående kullar.........tror jag....

.
#19 - 14 november 2011 18:20
det jag ser framför mig är en påser 8-10cm långa frystorkade småfiskar, en påse hikari cichlid gold, en påse hikari sinking, en systemkasse med koifoder.. rör jag mig till frysen finns pangasius-filé, xl frysta räkor med skal och strömmingsfiléer.. annars små hundar och barn..
#20 - 14 november 2011 19:20
Ja du har rätt, jag har grunnat något, skoj att ni skriver för att detta är inte lätt , för efter vattnet som våra fiskar simmar i så är detta prio 2,Janne malawi
karrokaja skrev:
Sa inte att man måste variera kosten.

Att variera kosten är ett säkert kort;)

Om jag bara käkar pasta så kan man ganska snabbt räkna ut att min kropp hamnar i obalans.

om jag däremot har lite kött av olika slag och grönsaker så kommer jag förmodligen må bättre i långa loppet.

Nu säger jag inte att fiskar ska ha kött och sallad, men variation är bra, enligt mej:)

Hur tänker du själv med fiskarna kost?

Slår vad om att du grunnat fram nåt som man kan bolla med eller?;)
forum24.se
#21 - 14 november 2011 19:31
Ded är sällan jag svarar på dessa inlägg, på grund utav när jag svarar så göder jag dig, men okej vill du skriva dina kommetarer det är upp till dig,och du mår säkert bättre.
Men säg så här istället ring mig, så kan vi ventilera, det är alltid lättare om man pratar, mitt tel nr är 0767843458 jag svarar dygnet runt på grund utav att det räddningstjänsten som betalar min telefoon.Janne

malawi.forum24.se

det jag ser framför mig är en påser 8-10cm långa frystorkade småfiskar, en påse hikari cichlid gold, en påse hikari sinking, en systemkasse med koifoder.. rör jag mig till frysen finns pangasius-filé, xl frysta räkor med skal och strömmingsfiléer.. annars små hundar och barn..
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 14 november 2011 19:55
karrokaja skrev:
Variera kosten är väl det säkraste kortet att fiskarna får allt dom behöver...

Nja säkraste kortet för att fiskarnma skall få i sig allt vad de behöver är garanterat ett artanpassat kommersiellt foder (typ flingor, granulat etc).

Sedan rent allmänt till frågan huruvida man skall variera kosten så skall man inte förmänskliga fiskarna och tro att de fungerar som vi. Dvs får de bara ett och samma foder så tröttnar de inte efter en tid på den kosten som vi människor gör. I naturen äter de flesta fiskar ungefär samma typ av foder året runt eller varirerar det på sin höjd beroende av årstiden (olika under torr- och regnperioden). Därför finns det av den anledningen egentligen inte något behov av att variera kosten om man ger dom ett fullvärdigt foder.

Det finns dock en annan nackdel med att alltid köra med samma foder, nämligen att de då bara uppfattar just detta foder som något man kan äta och tar detta då slut så äter de sedan kanske inget annat
#23 - 14 november 2011 20:02
Skoj att du är med Kjell, sen att jag inte håller med dig i denna frågan, jag tror inte att dom kommersiella foderna, är det mest optimala för våra små fiskar, vad får dig att tro det Kjell?
#24 - 14 november 2011 20:23
Nja säkraste kortet för att fiskarnma skall få i sig allt vad de behöver är garanterat ett artanpassat kommersiellt foder (typ flingor, granulat etc).

Sedan rent allmänt till frågan huruvida man skall variera kosten så skall man inte förmänskliga fiskarna och tro att de fungerar som vi. Dvs får de bara ett och samma foder så tröttnar de inte efter en tid på den kosten som vi människor gör. I naturen äter de flesta fiskar ungefär samma typ av foder året runt eller varirerar det på sin höjd beroende av årstiden (olika under torr- och regnperioden). Därför finns det av den anledningen egentligen inte något behov av att variera kosten om man ger dom ett fullvärdigt foder.

Det finns dock en annan nackdel med att alltid köra med samma foder, nämligen att de då bara uppfattar just detta foder som något man kan äta och tar detta då slut så äter de sedan kanske inget annat

Jag kanske går på det spåret att vanligt kommersiellt foder saknar vissa näringsämnen som te x frysfoder har.
Men det är ju bara nåt jag fått för mej - då kör jag på variation för att täcka allt så att säga, hoppas ni är med mej;)

Då plingar en fråga upp i min lilla skalle - Kan det skada fiskarna att variera fodret?

Att fiskarna inte tröttnar på samma "maträtt" som vi gör, hajar jag;)
Jag tog bara exemplet med pastan i näringssynpunkt, inte för att man gillar på maten eller ej!
(iofs käkade jag nudlar varje dag i 2 år utan att tröttna - men ica slutade med den sorten så det fick bli "vanlig" mat:p)

Allt som flyter i vattnet uppfattas som mat i mina kar (bortsett från diskusarna, som är ett kapitel för sej:p)
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 14 november 2011 21:39
Skoj att du är med Kjell, sen att jag inte håller med dig i denna frågan, jag tror inte att dom kommersiella foderna, är det mest optimala för våra små fiskar, vad får dig att tro det Kjell?

Därför att de är sammansatta utifrån fiskarnas näringsbehov och t.ex. så tål inte många vitaminer som C-vitamin att frysas in.

Men visst det finns bra och dåliga torrfoder, men rent allmänt så är bra torrfoder bättre foder än frysfoder.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 14 november 2011 21:40
karrokaja skrev:
Jag kanske går på det spåret att vanligt kommersiellt foder saknar vissa näringsämnen som te x frysfoder har.

det är i så fall snarare tvärtom
#27 - 15 november 2011 00:37
Det är sammansatt utifrån fiskarnas näringsbehov.
Den förklaringen tar inte jag, visa lite bilder varför det är bättre eller lite statestik som säger att kommersiella foder är bättre än hemgjorda så kanske jag blir övertygad,Janne

malawi.forum24.se

Därför att de är sammansatta utifrån fiskarnas näringsbehov och t.ex. så tål inte många vitaminer som C-vitamin att frysas in.

Men visst det finns bra och dåliga torrfoder, men rent allmänt så är bra torrfoder bättre foder än frysfoder.
#28 - 15 november 2011 00:54
Det är sammansatt utifrån fiskarnas näringsbehov.

Den förklaringen tar inte jag, visa lite bilder varför det är bättre eller lite statestik som säger att kommersiella foder är bättre än hemgjorda så kanske jag blir övertygad,Janne

malawi.forum24.se

Nu vill jag inte direkt ge mig in i denna pajkastning. Men bara för diskussionen i sig så kan man inte bara begära att andra ska visa fakta på uttalande utan att kunna backa upp sina egna påståenden med fakta. Det brukar vara en allmän grej att ropar man efter fakta från andra så börjar man visa sin egen fakta.
Detta med fakta hit och fakta dit är ganska skönt att "slippa" tycker jag personligen, då mycket egna erfarenheter spelar in i akvariehobbyn. Men det är pga att jag läser en hel del på styrkeforum där varenda uttalande måste backas upp med studier osv för att räknas. Nu menar jag alltså inte att det är dåligt att komma med riktig fakta och självklart ska man kunna få fråga om det finns fakta bakom det. Men då ska man även veta att sina egna uttalanden även dom ska kunna backas upp. Och 100 år inom branchen behöver inte betyda att man gjort det mest optimala (återigen stor anknytning på styrketräning)
#29 - 15 november 2011 02:04
Det är väl ingen pajkastning, jag kan lätt visa upp bilder på fiskar som är matade med en hemmagjord mix, utan dessa kommersiella foder.
Så jag tar skeden ur munnen och visar bilder, tycker du att mina fiskar ser sämre ut eller är sjukare eller inte leker lika bra.Fakta är ingen stor grej för mig , men det verkar stort för dig, så jag hoppas att du bortser för det ordet.
Sen som du säger bara för att, det verkar som du menar mig, har gjort det i 100 år, nej det är bara i 30 är, Kjell har gjort det i plus 40 år och vi har skilda åsikter vad man ska mata sina fiskar.
Ja självklart. annars hade nog denna tråden dött ut för länge sen.Janne
Vanish skrev:
Nu vill jag inte direkt ge mig in i denna pajkastning. Men bara för diskussionen i sig så kan man inte bara begära att andra ska visa fakta på uttalande utan att kunna backa upp sina egna påståenden med fakta. Det brukar vara en allmän grej att ropar man efter fakta från andra så börjar man visa sin egen fakta.

Detta med fakta hit och fakta dit är ganska skönt att "slippa" tycker jag personligen, då mycket egna erfarenheter spelar in i akvariehobbyn. Men det är pga att jag läser en hel del på styrkeforum där varenda uttalande måste backas upp med studier osv för att räknas. Nu menar jag alltså inte att det är dåligt att komma med riktig fakta och självklart ska man kunna få fråga om det finns fakta bakom det. Men då ska man även veta att sina egna uttalanden även dom ska kunna backas upp. Och 100 år inom branchen behöver inte betyda att man gjort det mest optimala (återigen stor anknytning på styrketräning)
#30 - 15 november 2011 10:19
Ja själv ger jag massa olika men dagligen lite flingfoder samt en i tablettform till mina corydoras..sedan blir det varannan var tredje dag med oxhjärta/frysta räkor till min öronål men de andra är minst lika intresserade av det fast akvariet stått släckt ett par timmar..sedan blir det broccoli eller zuccini till mina äppelsnäckor ca 2 ggr i veckan då jag har ett gäng av de..fast alla invånarna i tanken äter gärna av det oxå :P så det kan hända att de får för mkt men är rädd att mina äppelsnäckor inte får i sig tillräckligt då jag har sett några döda men ska prova att dra ned på det lite då jag tyvärr har posthornssnäckor som jag mer än gärna vill bli av med vilket jag tror kommer att bli klurigt då jag ser att de även finns i slangarna till ytterfiltret :O Några tips på hur man kan bli av med de men utan att mina äpplen blir utan mat? Tackar för svar :)
#31 - 15 november 2011 10:32
Jag syftade bla. på dig ja. Men jag tror inte du uppfattade min poäng riktigt. Jag kan träna styrketräning i 30 år och få bra resultat, det innebär INTE att jag behöver tränat optimalt.

Men jag tror inte det är någon idé för mig att skriva vidare i tråden. Vill inte sätta mig allt för mycket på tvären. Du har fina fiskar, det vet du, jag och alla andra. Att dom har bra förutsättningar är ingen tvekan på, kunde dom haft ännu lite bättre - ja det vet vi kanske inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 15 november 2011 10:46
Det är väl ingen pajkastning, jag kan lätt visa upp bilder på fiskar som är matade med en hemmagjord mix, utan dessa kommersiella foder.

Så jag tar skeden ur munnen och visar bilder, tycker du att mina fiskar ser sämre ut eller är sjukare eller inte leker lika bra.Fakta är ingen stor grej för mig , men det verkar stort för dig, så jag hoppas att du bortser för det ordet.

Sen som du säger bara för att, det verkar som du menar mig, har gjort det i 100 år, nej det är bara i 30 är, Kjell har gjort det i plus 40 år och vi har skilda åsikter vad man ska mata sina fiskar.

Ja självklart. annars hade nog denna tråden dött ut för länge sen.Janne

Snälla Janne dina fiskar är oerhört vackra men dina foton är inte det minsta bveis för att de för den sakens skull har ett bättre liv.
Det finns färgämnen som man kan tillsätta i maten som direkt färgar fisken men som inte är hälsosamma. Kommer t.ex. ihåg det gamla Wardley-fodret Spectra III som direkt gjorde att fiskarna blev kolsvarta. En del odlingar (främst i USA) tillsätter (eller åtminstone tillsatte) saker i fodret som gör att honorna färgar ut som hanarna. På den tiden importerade jag även fiskar som var bra mycket rödare än dina Aulonocaror är.

Så jag påstår absolut inte att dina fiskar får dåligt foder på något sätt (det kan de ju inte få eftersom du använder det foder (och har utvecklat det) som jag en gång uppfann;)). Vad jag menar är bara att man inte kan ta färgen på fisken som bevis för att fiskarna får ett så bra (näringsrikt) foder som möjligt.
Om man bara skulle gå efter färgen på fisken för att utläsa att fiskarna utfodras maximalt så borde ju i så fall de målade fiskarna från Asien ligga i topp;)

Några vetenskapliga bevis har varken du eller jag. Jag kommer dock ihåg att på den tiden som jag var grossist och sålde det amerikanska fiskfodret OSI så hade de en stor forskningsavdelning med många anställda som utvecklade foder för att det i så hög grad som möjligt skulle efterlikna fiskarnas naturliga foder. På den tiden fick jag också ta del av deras vetenskapliga undersökningar och därför vet jag att det var oerhört seriöst. det var dock länge sedan och självklart har jag inte kvar dom papperen idag.
Jag vet också att även andra större foderföretag (som t.ex. Tetra) också har egna forskningavdelningar.

För mig är det optimala fodret ett sådant som innehåller för fiskarna all nödvändiga näringsämnen så att de får ett så långt liv som möjligt, samt att de får en kroppsform som motsvarar den de har i naturen, samt även att de får en färg som även den motsvarar den de har i naturen.

Även om detta för mig är det optimla fiskfodret så har har jag för den delen absolut inget emot att andra föredrar superfärggranna fiskar (mer färger än de har i naturen) som de du odlar har. Jag kan gå runt på en utställning och kolla på alla sanslöst vackert färgade framavlade diskus, men lika förbaskat så föredrar jag naturformerna.

Fiskarna far dock absolut inte illa av att de ges foder som förstärker deras färger så det är definitivt inget fel i att ge ett sådant foder. Vad jag inte går med på är att kriteriet på ett bra foder - är ett foder som färgar fiskarna så mycket att de inte längre ser ut som de gör i naturen.
#33 - 15 november 2011 10:52
Jag brukar slänga i lite olika men oftast matar jag var tredje dag, då blir det frysta "kuber" 2st vita mygglarver, 2st svarta mygglarver, 2st oxhjärta, 1st musselkött, flingfoder, algtabletter, och 2st frysta räkor.

så får dom äta det dom tycker är godast :p
#34 - 15 november 2011 12:58
Jag tvivlar inte på att fodertillverkarna har tester, skam vore annars.
Jag skulle också självkart skrivit att mitt foder gör att fiskarna får mer färg än dom har i naturen, för så är det.Jag tycker även att fisken får rätt proportioner, den håller sig frisk och den leker regelbundet,det tycker jag är ett bevis på att fisken får i sig alla nödvändiga näringsämnen, det finns fler kriterier jag kan skriva, men summa summarum så tycker jag att mina fiskar har kommit upp i nästan samma klass som VF, fast med lite bättre färg, självklart så har min urvalsodling med inavel som verktyg,gjort att fisken har fått den bläs eller den färgen som jag tycker fisken skall ha, sitt till. Men det går säkert att utveckla det lite till
Men samtidigt så måste du också inse att jag har kört mitt foder i 20 år , och endast det fodret, så jag tycker att jag har gjort en liten större test .
Jag har dragit upp rätt så många tusen ciklider på detta foder.
Men det bästa av allt, du lär inte inte hitta ett så billigt foder plus att det finns i din närmaste ICAaffär om vi nu ska prata vad som är viktigt för våran miljö.
Och det är som du säger, du som introducerade mig till detta fodret, vilket jag är väldigt tacksam för, min gode Kjell.Janne

malawi.forum24.se

Snälla Janne dina fiskar är oerhört vackra men dina foton är inte det minsta bveis för att de för den sakens skull har ett bättre liv.

Det finns färgämnen som man kan tillsätta i maten som direkt färgar fisken men som inte är hälsosamma. Kommer t.ex. ihåg det gamla Wardley-fodret Spectra III som direkt gjorde att fiskarna blev kolsvarta. En del odlingar (främst i USA) tillsätter (eller åtminstone tillsatte) saker i fodret som gör att honorna färgar ut som hanarna. På den tiden importerade jag även fiskar som var bra mycket rödare än dina Aulonocaror är.

Så jag påstår absolut inte att dina fiskar får dåligt foder på något sätt (det kan de ju inte få eftersom du använder det foder (och har utvecklat det) som jag en gång uppfann;)). Vad jag menar är bara att man inte kan ta färgen på fisken som bevis för att fiskarna får ett så bra (näringsrikt) foder som möjligt.

Om man bara skulle gå efter färgen på fisken för att utläsa att fiskarna utfodras maximalt så borde ju i så fall de målade fiskarna från Asien ligga i topp;)

Några vetenskapliga bevis har varken du eller jag. Jag kommer dock ihåg att på den tiden som jag var grossist och sålde det amerikanska fiskfodret OSI så hade de en stor forskningsavdelning med många anställda som utvecklade foder för att det i så hög grad som möjligt skulle efterlikna fiskarnas naturliga foder. På den tiden fick jag också ta del av deras vetenskapliga undersökningar och därför vet jag att det var oerhört seriöst. det var dock länge sedan och självklart har jag inte kvar dom papperen idag.

Jag vet också att även andra större foderföretag (som t.ex. Tetra) också har egna forskningavdelningar.

För mig är det optimala fodret ett sådant som innehåller för fiskarna all nödvändiga näringsämnen så att de får ett så långt liv som möjligt, samt att de får en kroppsform som motsvarar den de har i naturen, samt även att de får en färg som även den motsvarar den de har i naturen.

Även om detta för mig är det optimla fiskfodret så har har jag för den delen absolut inget emot att andra föredrar superfärggranna fiskar (mer färger än de har i naturen) som de du odlar har. Jag kan gå runt på en utställning och kolla på alla sanslöst vackert färgade framavlade diskus, men lika förbaskat så föredrar jag naturformerna.

Fiskarna far dock absolut inte illa av att de ges foder som förstärker deras färger så det är definitivt inget fel i att ge ett sådant foder. Vad jag inte går med på är att kriteriet på ett bra foder - är ett foder som färgar fiskarna så mycket att de inte längre ser ut som de gör i naturen.
#35 - 18 november 2011 17:34
Ledsnar du aldrig på den här diskussionen janne? Räkmix vs pellets har du diskuterat på ganska många forum och det brukar alltid sluta på samma sätt
#36 - 18 november 2011 18:15
Varierad kost är något som vi människor älskar men inte alltid andra djur. Som bland annat Kjell påpekat.

Däremot så behöver alla djur ett näringsriktigt foder. Detta varier ofta från art till art och är en stor del av naturens mångfald. Jag äter alger så äter du mygglarver så slipper vi slåss om det.

Jag tror vi kan vara ganska enade om detta och att det i så fall inte finns någon patent mat för alla fiskar.

Vad man ofta inte nämner är att fiskar av samma art men i olika levnads stadier i bland behöver helt olika mat och närings sammansättning. Detta beror ofta på att matsmältningsorganen inte har utvecklats innan fisken har uppnått ett visst stadie i sin utveckling. Detta är ofta markant hos vegetarianska fiskar. Exempelvis är det vanligt att dessa lever på zoo plankton som små och alger och växter som stora.

Det är också relativt stor skillnad på om fisken växer fort som de gör i början och bara går på underhåll som när de blir vuxna.
Det finns mycket man kan säga om kommersiella fiskfoder men ofta är de bra sammansatta. Att man sedan hittar en del som innehåller färgämnen och ibland även hormoner är en annan sak och faktiskt ganska vanligt i kommersiell fiskodling.
#37 - 18 november 2011 18:42
Så, Janne. Vad är då viktigast för fiskens färger? Urvalsodlingen eller maten?

Man borde väl kunna urvalsodla och få fantastiska färger med flingfoder? Man borde väl på samma sätt kunna förbättra befintlig fisk med rätt foder?

Prova i en balja, samma kull men olika foder. Kör torrfoder i ena och räkmix i andra. Ser du en stor skillnad på detta sätt så skall jag se mig själv slagen. Jag tror mer på avelsdelen faktiskt, dock skulle jag bli glad om mina röd rubin blir sprutröda på ditt recept.
#38 - 18 november 2011 19:15
Så, Janne. Vad är då viktigast för fiskens färger? Urvalsodlingen eller maten?

Man borde väl kunna urvalsodla och få fantastiska färger med flingfoder? Man borde väl på samma sätt kunna förbättra befintlig fisk med rätt foder?

Prova i en balja, samma kull men olika foder. Kör torrfoder i ena och räkmix i andra. Ser du en stor skillnad på detta sätt så skall jag se mig själv slagen. Jag tror mer på avelsdelen faktiskt, dock skulle jag bli glad om mina röd rubin blir sprutröda på ditt recept.
Har för mej att ha sett ett sånt test i nån bok
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 18 november 2011 19:20
Berserken skrev:
Har för mej att ha sett ett sånt test i nån bok

Det var nog i Ciklidboken och jag skrev artikeln, eller?
#40 - 18 november 2011 19:25
Det var nog i Ciklidboken och jag skrev artikeln, eller?
Kan nog stämma har den boken
#41 - 18 november 2011 19:26
Mina får fryst artemia,bosmider och räkmix för det mesta sen får dom flingfoder ibland inte ofta men ibland,sen matar jag lite olika efter vad jag sett att dom gillar bäst. tex får mina chokladguramis oftare bosmider eftersom dom verkar gilla smått foder som flyger omkring och inte sjunker så lätt, apistogramma får mest räkmix eller artemima :)
#42 - 18 november 2011 19:36
Källebacken, vad har man i räkmixen för apistogramma? Jag vill göra själv men finner inget bra tips..
#43 - 18 november 2011 19:54
Källebacken, vad har man i räkmixen för apistogramma? Jag vill göra själv men finner inget bra tips..

Jag brukar köpa min [:o] enkelt och smidigt är min melodi..;)
#44 - 18 november 2011 20:20
Jag förstår frågan, men jag fattar inte svaret, ska man inte kunna diskuttera foder enligt dig.Janne
Lövis skrev:
Ledsnar du aldrig på den här diskussionen janne? Räkmix vs pellets har du diskuterat på ganska många forum och det brukar alltid sluta på samma sätt
#45 - 18 november 2011 20:27
Foder är hett som ämne till diskustioner vilka djur man än har:) kolla ett hund, kanin lr vilket djur relaterat forum som helst så kommer det alltid upp, tror det grundar sig i att alla vill göra det bästa för dom djur vi har, sen tror nån på en sak och en annan på en annan sak, osch alla vill övertyga om att just deras variant på foder är bäst, men själva grunden är samma alla gör det bästa dom kan för att djuren ska må bra :)
#46 - 18 november 2011 20:29
jag tror att maten de har i sin egen flod, sjö, hav eller å är den bästa ;)
#47 - 18 november 2011 20:52
Jodå janne det går ypperligt att diskutera foder så länge man respekterar andras åsikter och erfarenheter, det är oftast där det har skitigt sig i tidigare diskussioner. Men skam den som ger sig nån gång ska det väll funka ska bli kul o följa den tråd
#48 - 18 november 2011 21:06
Ett jättebra inlägg, du slog huvudet på spiken.
Jag som alltid har varit så engagerad i mina fiskar, det är få som har haft det engamanget i så många år som jag har haft.
Jag tycker självklart att jag har fått fram det mest optimala fodret, och det har jag fått bevis för, det finns ingenstans så färggranna malawiciklider och som mår så bra , det sista är min tolkning.
Jag vill ju att fler ska upptäcka vad detta foder innebär för sina fiskar.
Sedan att jag binder ris åt min egen rygg, för att jag odlar fortfarande och säljer fiskar, men jag berättar fortfarande hur man kan fram kvalitetsfisk, jag måste var dum i huvudet, berätta för mina konkurrenter hur jag fått fram så fina fiskar.
Men sådan är jag, det är inte det viktigaste för mig att tjäna pengar, nej det viktigaste är att vi i Sverige kan få fram med riktigt bra fisk, vilket jag har lyckats med.Janne
#49 - 18 november 2011 21:08
Jag som alltid har varit så engagerad i mina fiskar, det är få som har haft det engamanget i så många år som jag har haft.
Jag tycker självklart att jag har fått fram det mest optimala fodret, och det har jag fått bevis för, det finns ingenstans så färggranna malawiciklider och som mår så bra , det sista är min tolkning.
Sedan att jag binder ris åt min egen rygg, för att jag odlar fortfarande och säljer fiskar, men jag berättar fortfarande hur man kan få fram kvalitetsfisk, jag måste var dum i huvudet, berätta för mina konkurrenter hur jag fått fram så fina fiskar.
Men sådan är jag, det är inte det viktigaste för mig att tjäna pengar, nej det viktigaste är att vi i Sverige kan få fram med riktigt bra fisk, vilket jag har lyckats med.Janne
Foder är hett som ämne till diskustioner vilka djur man än har:) kolla ett hund, kanin lr vilket djur relaterat forum som helst så kommer det alltid upp, tror det grundar sig i att alla vill göra det bästa för dom djur vi har, sen tror nån på en sak och en annan på en annan sak, osch alla vill övertyga om att just deras variant på foder är bäst, men själva grunden är samma alla gör det bästa dom kan för att djuren ska må bra :)
#50 - 18 november 2011 21:10

Jag tar en del vit fisk (typ torsk eller pollock) + en del hela frysta räkor + en del frysta gröna ärtor, och slänger ned allt i matberedaren och kör ett bra tag så allt blir riktigt finfördelat.

Jag matar mina apistos med det emellanåt. Jag har just nu Apistogramma Steindachneri, Commbrae, Borellii och sp. Whiteseam, och de äter med god aptit.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 18 november 2011 21:10
jag tror att maten de har i sin egen flod, sjö, hav eller å är den bästa ;)

Fast det fodret kan de ju inte få i akvarium utan det handlar ju istället om att ge dom ett foder som har ett så likartat näringsinnehåll som i naturen.
#52 - 18 november 2011 21:14
Tack återigen pelle! ärtorna skall vara en rätt liten del eller? Tänker på fibermängden osv..

Kjell, naturligtvis vet jag detta.
#53 - 18 november 2011 21:20

Sedan att jag binder ris åt min egen rygg, för att jag odlar fortfarande och säljer fiskar, men jag berättar fortfarande hur man kan få fram kvalitetsfisk, jag måste var dum i huvudet, berätta för mina konkurrenter hur jag fått fram så fina fiskar.

Gillar man djur så gör man...och att sälja bra fiskar/djur är viktigt..om inte annat för att man själv ovetandes kanske köper släktingar till dom om några år..så binder ris vet jag inte om du gör...man ska inte sälja vidare nåt man själv inte skulle vilja ha, har jag lärt mig i avel bland andra djur
#54 - 18 november 2011 21:22
pelle skrev:
Jag tar en del vit fisk (typ torsk eller pollock) + en del hela frysta räkor + en del frysta gröna ärtor, och slänger ned allt i matberedaren och kör ett bra tag så allt blir riktigt finfördelat.

Jag matar mina apistos med det emellanåt. Jag har just nu Apistogramma Steindachneri, Commbrae, Borellii och sp. Whiteseam, och de äter med god aptit.

Tack får prova detta :) ska räkorna vara med lr utan skal...[:o]
#55 - 18 november 2011 21:22
Jag tar ungefär viktmässigt lika delar av vardera. Jag har själv funderat på om det blir för mycket vegetabilier till Apistogrammorna, men det går bra faktiskt. Jag har inte sett nåt som indikerar att det är för mycket. Apistogramma steindachneri äter gärna de ärtor som jag ger mina Ancistrus, så de gillar en del grönt i kosten.
#56 - 18 november 2011 21:25
Jag använder alltid räkor med skal
#57 - 18 november 2011 21:26

Jag tar hela räkor med huvud, ben och skal. Men låt matberedaren jobba ett tag så det blir som en tjock smet.
Sen in i plast påsar och platta till. Och så lägg in i Frysen.
#58 - 18 november 2011 21:26
sjysst, ska bannemig göra en liten mix åt dem imorgon! De får svarta/vita mygg och oxhjärta nu men kan jag göra eget är det ju fantastiskt!

Gör en liten till att börja med, 150 g musslor 150 g torsk 150 g räkor och 150 g grönt. Borde funka utefter deras behov..
#59 - 18 november 2011 21:32
japp får nog testa detta med...:)
#60 - 18 november 2011 21:35
sjysst, ska bannemig göra en liten mix åt dem imorgon! De får svarta/vita mygg och oxhjärta nu men kan jag göra eget är det ju fantastiskt!

Gör en liten till att börja med, 150 g musslor 150 g torsk 150 g räkor och 150 g grönt. Borde funka utefter deras behov..

Ja, det blir nog kanon! Jag vet ialla fall att min mix blandning inte löses upp eller skräpar ner vid matingen. Den blir fast och bra. Har inte erfarenhet av att blanda i musslor. Kan tänka mig att det blir en lösare konsistens på mixen? Men testa och rapportera sen hur det gick. :)
#61 - 18 november 2011 22:04
Klart jag gör, vitfisken gör att jag slipper gelatinet också. Jag har inte vågat att göra till apisto förut, malawi är ju lite lättare att hitta info om..
#62 - 19 november 2011 00:15
Detta känns som jag också ska våga mig på nästa gång jag är och handlar :) De flesta fiskar borde väl klara av en sådan kost ganska bra? Antar att det kanske är lite lite grönt för fiskar som gillar det iofs
#63 - 19 november 2011 08:32
Herbivora arter klarar inte av den här mixen så bra, dock så klarar Carnivora arter av lite grönt i sin mat har jag läst mig till.

För apisto så gör vi ju på samma sätt fast mängden blir tvärtom, rätt logiskt när jag nu tänker på det :)
#64 - 19 november 2011 09:59
Herbivora arter klarar inte av den här mixen så bra, dock så klarar Carnivora arter av lite grönt i sin mat har jag läst mig till.

För apisto så gör vi ju på samma sätt fast mängden blir tvärtom, rätt logiskt när jag nu tänker på det :)

Till apistogramma hade jag nog ändå valt något lite mer köttigt. Lite fibrer är alltid bra, men de är främst köttätare. Prova släng i något proteinrikt, uppblött, torrfoder.

Matar de flesta av mina fiskar (läs köttätarna) med en egengjord räkmix:

Räkor, löja, lite ärtor, störpellets, cichlid carnivore, banan och vitlök. Även de mest kräsna fiskar äter det och jag betraktar det som ett helfoder.
#65 - 19 november 2011 10:02
lite oxhjärta kanske?
#66 - 19 november 2011 10:13
Johanski, varför matar du med vitlök?
#67 - 19 november 2011 11:15
lite oxhjärta kanske?

Varmblodigt protein.. njae! Undvik det. Discus i hög temperatur kan tillgodose sig det, men hade inte matat till "vanliga" fiskar i "vanlig" temperatur.
#68 - 19 november 2011 11:16
robidobban skrev:
Johanski, varför matar du med vitlök?

Har vitlök i min räkmix, får det att lukta.
#69 - 19 november 2011 11:24
Banan, är det för APistogrammorna;):p...? Jag kör med agar-agar som bindemedel, gelatin gillar jag inte då det ofta blir en proteinhinna på ytan som resultat.

Vitlök har jag i min mix med, och en av ingredienserna jag tycker funkar bra är de påsarna med seafood mix, där är lite av varje som funkar bra i räkmixen:).
#70 - 19 november 2011 11:49
körde såhär:
150 g räkor
150 g torsk
150 g ärtor
150 g musslor
en del torrfoder, tropical (för att jag har det över)

Till mig blev det nachos då unge och sambo är ute och ränner på ikea..
#71 - 19 november 2011 11:50
ansjo skrev:
Banan, är det för APistogrammorna;):p...?

Som bindemedel ;)

Edit: Nu såg jag vad du menade. Höhö :P
#72 - 19 november 2011 11:52
körde såhär:

150 g räkor

150 g torsk

150 g ärtor

150 g musslor

Kan bli smuligt utan något bindemedel, men det är bara testa sig fram!
#73 - 19 november 2011 12:03
tänkte precis skriva detta nu, du var snabbare.

Jag kör med gelatin till malawi, det dammar en del ändå tycker jag. Så jag tänkte att den torsken som torskade ska få vara bindemedlet denna gången, vi får se. Blir det lite smuligt så kommer ändå macmasteriynglen älska mig ;)
#74 - 19 november 2011 12:59
körde såhär:

150 g räkor

150 g torsk

150 g ärtor

150 g musslor

läste det som en matning först, inte som ett recept och tänkte "helvete vad jag ligger i lä :S :O".. haha.. :D
#75 - 19 november 2011 21:12
Johanski skrev:
Kan bli smuligt utan något bindemedel, men det är bara testa sig fram!

Om man skippar musslorna så smular det inte, utan binder ihop jättebra. Jag har matat med Vitfisk+ärtor-räkor under flera år och alla fiskar jag har gillar det.
När det gäller vegetabilier i mat för Apisto, så tänk på att de insekter, kräftdjur och protozoer de stoppar i sig i naturen har väldigt stor del växtplankton och vegetabilier i sitt tarmsystem. En vanlig Daphnie kan bestå till stor del av växtplankton. Så oroa er inte över det.
Jag varierar mitt foder en hel del under en vecka, så det blir bara två-tre gånger per vecka som jag ger räkmix. Jag matar också med frysta cyclops, bosmider, vita mygglarver, nykläckt artemia, mysis m.m. Och någon dag i veckan blir de helt utan mat också.
#76 - 19 november 2011 21:19
Jag har redan provat och det funkade bra, köpt räkmix är minst lika skräpig!

Till mina Mbunas och Aulonocaror brukar jag bindemedel och jag tycker att det smular i princip lika. Nu vet jag detta, dock kan säkert tropicalflingorna binda det hela också. De är bara med i mixen då jag vill bli av med grejerna, brukar det aldrig som det står.
#77 - 19 november 2011 21:53

Det där med c-vitaminer och infrysning har du påstått tidigare Kjell, tyvärr blir det inte mera sant för att man upprepar det ofta. Frysningen innebär att större delen av c-vitaminerna är kvar i fodret, beroende på hur snabbt det fryses in. Vill man verkligen bli av med c-vitamin ska man förvara det i en halvtom fiskmatsburk, öppna burken, släpp in lite syre och vitaminerna bryts ner mycket snabbt.
Tobbe
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 20 november 2011 09:23
Tobbe R skrev:
Det där med c-vitaminer och infrysning har du påstått tidigare Kjell, tyvärr blir det inte mera sant för att man upprepar det ofta. Frysningen innebär att större delen av c-vitaminerna är kvar i fodret, beroende på hur snabbt det fryses in. Vill man verkligen bli av med c-vitamin ska man förvara det i en halvtom fiskmatsburk, öppna burken, släpp in lite syre och vitaminerna bryts ner mycket snabbt.

Tobbe

Ja och på den tiden som jag (och andra) brydde mig om att sätta mig in i dessa frågor så fanns det också flera vetenskapliga undersökningar som bekräftade det hela. Normala C-vitaminer hålller sig bara i några få veckor i frysen.

Därför använder proffessionella mattillverkare (för människoföda) något som kallas för stabiliserat C-vitamin som har en mycket längre hållbarhet. På den tiden var det speciellt Roger Häggström (dåvarande redaktören för Ciklidbladet) som forskade i detta och även köpte in stabiliserat C-vitamin för att använda vid räkmixtillverkning. Jag köpte det av honom.

Vad gäller en öppen foderburk håller jag med - ställ dessutom foderburken på rampen så är fodret mer eller mindre värdelöst efter något dygn.
#79 - 20 november 2011 14:08
Ja och på den tiden som jag (och andra) brydde mig om att sätta mig in i dessa frågor så fanns det också flera vetenskapliga undersökningar som bekräftade det hela. Normala C-vitaminer hålller sig bara i några få veckor i frysen.

Därför använder proffessionella mattillverkare (för människoföda) något som kallas för stabiliserat C-vitamin som har en mycket längre hållbarhet. På den tiden var det speciellt Roger Häggström (dåvarande redaktören för Ciklidbladet) som forskade i detta och även köpte in stabiliserat C-vitamin för att använda vid räkmixtillverkning. Jag köpte det av honom.

Vad gäller en öppen foderburk håller jag med - ställ dessutom foderburken på rampen så är fodret mer eller mindre värdelöst efter något dygn.

Det där tror jag när jag ser det, vad som finns är undersökningar som visar att frysta grönsaker har högre c-vitaminhalt än färska, just för att färska inte är så färska när de ligger i affären.

Stabiliserat c-vitamin är ett kosmetika-industri hittepå för att inbilla folk att det finns c-vitamin som går ner i huden. Vad som avses är i huvudsak estrar av askorbinsyran. Andra askorbater finns, en del har egna E-nummer som E301 m. fl, slå gärna upp det i stället för att förlita dig på Ciklidbladet.

Sist men inte minst, fiskar behöver inte c-vitamin eftersom de liksom de flesta andra djur kan bygga det själv i kroppen. Människor, apor och marsvin är exempel på djur som inte kan det utan behöver få det i kosten.

Tobbe
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 20 november 2011 14:19
Tobbe R skrev:
Det där tror jag när jag ser det, vad som finns är undersökningar som visar att frysta grönsaker har högre c-vitaminhalt än färska, just för att färska inte är så färska när de ligger i affären.

Tobbe

Möjligt att du har rätt - men om du nu har färska vetenskapliga undersökningar som visar på detta så kan du väl lägga in en länk till dom. Vore kul att läsa om det så man kan lära sig något nytt.

Sedan om man matar mycket (enbart) med fryst så finns det ju faktiskt idag i handeln även vitaminpreparat som är avsedda att droppas på fryst foder innan matningen så detta med vitaminet är ju därför inte heller något större problem.

Själv använder jag idag ungefär 50/50 torr- och frysfoder. Det frysta jag kör med är cyclops, dels för att det är billigt, dels för att det ger bra färg på fiskarna, dels för att det skitar ner minimalt, dels för att det är smått vilket gör att alla fiskar kan få i sig det.
Att köra enbart med cyclops som foder tror jag dock inte riktigt på - då är det nog bättre med ett bra artanpassat räkmix.
#81 - 20 november 2011 15:51
C-VITAMIN??? Vad har det för betydelse egentligen? Är det inte bara oss och marsvin i stort sett som behöver det?
:confused:
#82 - 20 november 2011 15:59
erikthur skrev:
C-VITAMIN??? Vad har det för betydelse egentligen? Är det inte bara oss och marsvin i stort sett som behöver det?

:confused:

För fiskar inget. Dock är det ett bra och ofarligt konserveringsmedel och därmed har det ett visst existensberättigande även i fiskmat.

Tobbe
#83 - 20 november 2011 16:21
Vanligt flingfoder några dar i veckan, svarta/vita/röda mygg dom dar jag inte ger flingfoder :) ca 2-3 gånger veckan. sen har jag gjort eget frysfoder av crabsticks och brysselkål :)
#84 - 20 november 2011 18:36
Jag matar med hönsskit och pellets.
#85 - 21 november 2011 03:10
Brist på c-vitamin kan väl ge t ex missbildningar
#86 - 21 november 2011 05:16
Jag har för mej att det i stort sett människa och marsvin som behöver askorbisyra som tillskott. Andra arter kan själva syntetisera ämnet.
#87 - 24 november 2011 21:34
Jag matar mina fiskar (tetror, kampfisk, endler & äppelsnäckor) med Tetra Pro Color flingfoder, majs, ärtor, broccoli, Hikari Algae Wafers och div fryst foder. Alla äter av allt. Kampisen älskar inte flingfodret och grönsakerna (även om det slinker ner) så den matar jag ofta från handen med frysmaten så inte endlersarna ska äta ihjäl sig :p.
#88 - 24 november 2011 21:49
Aquatic Nature Tropical Excel Color, vet inte så jätte mycket om det blev rekommenderad att köpa det.
vettew
#89 - 1 december 2011 11:33
flingfoder och algtablett ger ja mina firrar.

Annons