Vilken Näringsbrist lider mina växter av? (bilder bifogade)

#1 - 30 mars 2011 10:01
Lite bakgrundsfakta kan läsas i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=145342

Den växt som jag har mest problem med är just den som skrivs om i ovanstående tråd alltså Alternanthera Reineckii.

Symptomen kan ni från bilderna se att bladen är skrynkliga och sönderslitna, aningen bleka samt att de ser ut att vara någon sorts alge på dem?
De andra växterna har också drabbats vilket märks att vissa blad ser genomskinliga ut samt har någon form av små prikig grön alge belägen över sig.

Karet är på 350l, kör 2x58w narva lysrör och är utrustat med en extern pump samt DIY CO2 mäsk system. Utöver det så göder jag med SATEK PMDD enligt rekomendation vilket har följande sammansättning:
K 0,85%
Mg 0,41%
S 0,90%
B 0,0044%
Cu 0,0007%
Fe 0,07%
Mn 0,04%
Mo 0,0003%
Zn 0,0040%

Vattenberedningsmedel som används är easylife ffm och vattenbyten görs 1 gång i veckan 30%.

http://img600.imageshack.us/i/dsc0038ff.jpg/
http://img26.imageshack.us/i/dsc0045qo.jpg/
http://img19.imageshack.us/i/dsc0046zr.jpg/
http://img607.imageshack.us/i/dsc0048s.jpg/
http://img534.imageshack.us/i/dsc0056lw.jpg/
http://img199.imageshack.us/i/dsc0057vg.jpg/

Mvh.
Patrik
#2 - 30 mars 2011 11:10
Lurigt. Det jag är relativt säker på att du har brist på är fosfat med tanke på prickalgerna. Om det är så att du lyckats tokbegränsa fosfat med din PMDD som tydligen inte innehåller fosfor (får man verkligen kalla det PMDD då? vilka lurendrejare) så funderar jag på om kvävenivåerna lyckats börja klättra upp. Anledningen att jag spekulerar i förhöjda nitrathalter är att A. reineckii verkar vara känslig för förhöjda nitrathalter.

Hade du kört normal PMDD hade detta aldrig hänt eftersom du då aldrig fått någon fosforbegränsning..

Lite OT: Snubblade över det här som gör det ÄNNU mer bisarrt varför komersiella akvariegödningar med N och P använder ammonium:

"When N toxicity occurs, yields are reduced; root development is poor; and leaves may roll upward or be deformed as "mouse ear." N toxicity can result from the form of N available to the plant. Ammonium and/or nitrites formed from urea and diammonium phosphates are toxic. In certain soil conditions, principally very acid soils, conversion of ammonium nitrogen to nitrate nitrogen is impaired. In nutritional leafroll, nitrate nitrogen is insufficient to balance an otherwise normal amonunt of ammonium nitrogen available to the plant.

Surface applications of urea, especically when banded at high rates, can cause damage from ammonia volatilization. Burning of leaves and stem lesions developing near urea pellets are due to ammonia volatilization and not to an osmotic or salt effect."


http://books.google.se/books?id=h6HmE1MtcpoC&pg=PA23&lpg=PA23&dq=mouse+ear+nutrient+deficiency+-pecan&source=bl&ots=-isxn-u8Cs&sig=8Xtj5SfeFbAIjtrL-ASgj53tSaw&hl=sv&ei=zg2TTfiRGtCVOo_zyWU&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCoQ6AEwAQ#v=onepage&q=mouse%20ear%20nutrient%20deficiency%20-pecan&f=false
#3 - 30 mars 2011 11:52
De va då värst! Jag som i god tro köpte det och trodde att jag fick den kompletta växtnäringen men icke :/

Jag skall nu i veckan göra ett komplett test med mitt sera aqua test box så får jag återkomma med värden för följande:
[LIST]
[*]pH värde (pH)
[*]Total hårdhet (GH)
[*]Karbonat hårdhet (KH)
[*]Ammonium/Ammoniak (NH4/NH3)
[*]Nitrit (NO2)
[*]Nitrat (NO3)
[*]Fosfat (PO4)
[*]Järn (Fe)
[*]Coppar (Cu)
[/LIST]
#4 - 30 mars 2011 12:03
Hur mycket påverkar eg GH & KH?
#5 - 30 mars 2011 12:17


Hur mycket påverkar eg GH & KH?


Inte mycket om GH är över 3. Är det lägre kan man få kalcium/magnesiumbrist.

KH spelar bara roll om man använder pH för att se hur mycket CO2 man trycker ner i akvariet. Jag räknar bara antal bubblor/sek och går på växternas syresvettningar..
#6 - 30 mars 2011 12:21
Justja. KH kan vara intressant om man har en mikrogödning som bara består av de lite billigare kelaten EDTA/DTPA eftersom dessa är känsliga för högre pH än typ 7 (om man vill vara säker på att mikrogödningen hålls vattenlöslig, vilket man vill).

Mikro+ använder HEEDTA som har betydligt större pH-omfång.
#7 - 30 mars 2011 20:52
Då var det mätt, följande resultat fick jag:

pH värde (pH) = 7
Total hårdhet (GH) = 5
Karbonat hårdhet (KH) = 3
Ammonium (NH4) = 0,5mg/l
Nitrit (NO2) = 0,5mg/l
Nitrat (NO3) = 25-50mg/l
Fosfat (PO4) = 0,5-1mg/l
Järn (Fe) = 0-0,1mg/l
Coppar (Cu) = 0mg/l

Är mina värden normala eller är det något som är på tok för högt eller lågt? om så vad går det att göra för att rätta till så kanske växterna trivs lite bättre :)
#8 - 31 mars 2011 07:35


Ammonium (NH4) = 0,5mg/l

Nitrit (NO2) = 0,5mg/l


Det där låter galet. Är det första "snäppet" på Seras tester? Överlag är jag lite misstänksam mot Seras och Tetras tester. Skulle inte lita alltför mycket på deras värden..
#9 - 31 mars 2011 09:13
"snäppet"?

Jag skall göra ett nytt test här när jag har tid så får jag se om det visar samma.

Jag följde instruktionerna och blandade i vätskor och pulver som man skulle göra för att sedan mäta mot en färgkarta för resultat.
#10 - 31 mars 2011 09:26
När du jämför vätskans färg med färgkartan så har färgkartan steg, eller "snäpp". Helt genomskinligt/ofärgat = 0 och sedan kommer första "snäppet" med en viss koncentration.
#11 - 31 mars 2011 15:55
Okey! Jo på nitrit så var det första 0,5mg/l därefter 1mg/l lika så för ammonium. På vilket sätt tycker du att värdena inte skulle vara korrekta? och vad borde dessa värden ligga på?

OT: Vad använder du dig själv av för tester?
#12 - 22 april 2011 14:56
UPP

Det har inte blivit något bättre sen sist :( jag har nu flyttat över en av mina Alternanthera Reineckii till mitt 85L kar för att se om jag skulle lyckas bättre med den där. Här kommer en bild på hur den ser ut nu http://img849.imageshack.us/f/p4222380.jpg/

Nu har jag också gått och köpt mig en annan PMDD för att testa, här kommer ingredienserna:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#2e6b31][/COLOR][/FONT]
Liquid:
MIKROVIT Cu - chelated Copper 6% IDHA - 20 ml
MIKROVIT Fe - chelated Iron 3% IDHA - 25 ml
MIKROVIT Mn - chelated Manganese 6% IDHA - 20 ml
MIKROVIT Zn - chelated Zinc 6% IDHA - 20 ml
MOLIBDENIT Mo - Molybdenum 3% - 5 ml

Dry:
Boric Acid - H3BO3 - 10g
Magnesium Sulphate - MgSO4 - 50g
Potassium Sulphate - K2SO4 - 50g
Potassium Nitrate - KNO3 - 50g

Ser inehållet bra ut eller är det något man bör skippa av dem eller lägga till som inte finns där? och sen om någon kan förklara lite hur man skall blanda allt :)
#13 - 22 april 2011 15:20
Coolt. En ny kelator jag aldrig sett förr "IDHA". Googlade lite om den, den verkar bra: http://chemicalland21.com/industrialchem/IUH/Mn%20IDHA.htm

Jag har aldrig blandat egen mikrogödning så där vet jag inte riktigt hur du ska göra. MgSO4, K2SO4 och KNO3 kan du räkna på själv med heekes kalkylator: http://henrik.eketjall.se/page/15/
#14 - 22 april 2011 19:50
Kollade lite snabbt på kaacke.se och innehållet på deras pmdd:
1x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska1)
1x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska 2)
1x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)
1x Micro+ 25ml, 25ml flaskan blandas i 500ml vatten (Flaska 3)

Mikrogödningen jag köpte får jag klura lite på men jämför man de torra ingredienserna så ser man att den version av pmdd jag köpte inte innehåller KH2PO4 men istället "Boric Acid - H3BO3" samt "Magnesium Sulphate - MgSO4"? Har dessa ämnen samma effekt eller borde jag på nåt vis skaffa mig KH2PO4 för att få en så komplett pmdd som möjligt?

Sedan fattas också CaCl2.2H2O Kalciumklorid. Är det också nåt som skulle vara bra att ha med?

Är helt ute på allt som har med kemi att göra så alla dessa kemiska termer gör en helt snurrig :)
#15 - 24 april 2011 09:23
När du blandar ihop din mikrogödning kan du ju härma Tropicas gödning som är erkänt bra:

K 0.79% Mg 0.39% S 1.01% B 0.004% Cu 0.006% Fe 0.07% Mn 0.04% Mo 0.002% Zn 0.002%

(Skippa K, Mg och S, det får du ändå via K2SO4 och MgSO4)
#16 - 24 april 2011 09:44
Okey, men vad tror du om "Boric Acid - H3BO3"? vad får man ut av det för ämnen? Verkar underligt då ingen annan pmdd jag hittar använder sig av just H3BO3.

Min version saknade också KH2PO4 vilket jag förstår ger kalium och fosfat, så om jag lider av fosfatbrist så får jag det då inte från någon annan ingrediens i min pmdd?
#17 - 24 april 2011 09:50
Du får bor "B" av det. 0.004% i Tropicas gödning.



Min version saknade också KH2PO4 vilket jag förstår ger kalium och fosfat, så om jag lider av fosfatbrist så får jag det då inte från någon annan ingrediens i min pmdd?


Stämmer. Du måste ha KH2PO4 för att få en komplett PMDD. Fosfat är jätteviktigt. Jag skulle vilja påstå att det är det ämne som gör hela skillnaden från att ha ett instabilt växtakvarium med oförutsägbar tillväxt till ett sprudlande växtakvarium som växer snabbt (naturligtvis förutsatt att ljus, CO2 och alla andra näringsämnen är på plats också).

Att ta bort fosfat från sin PMDD är inte det smartaste man kan göra om man säger så..
#18 - 24 april 2011 11:21
KH2PO4 skall införskaffas, hur ligger det till med CaCl2? är kalcium en viktig ingrediens med? speciellt för Alternanthera Reineckii?
#19 - 24 april 2011 17:54


hur ligger det till med CaCl2? är kalcium en viktig ingrediens med? speciellt för Alternanthera Reineckii?


Det behöver du bara om du har sjukt lågt GH, säg under 3. A. reineckii verkar främst vara kinkig med lite högre nitrathalter vid lågt KH, vilket brukar ge kalciumbristliknande brister, som förmodligen är något helt annat som ingen riktigt vet ännu vad det är.
#20 - 24 april 2011 21:42
I sanning intressant,
Den PMDD du köpt är det menat för hydrophonics?
Jag tycker det är konstigt att KH2PO4 saknas. Du kan absolut inte ersätta det med H3BO3.
Varför beställer du inte ”normal PMDD” från exempelvis haack? Då har du en bra utgångspunkt som funkar. Jag skulle nog satsa på lite GH booster. Tror inte det skadar i vart fall.

Jag köpte lite kompliment till mina kaffe plantor där använder man just H3BO3 för att undvika bruna fläckar och knorviga blad. Det sägs också öka mängden blad. Men utan en bra kväve/fosfor balans växer ingen ting. Det är också viktigt att det finns en balans mellan Bor och Kalcium. Eller lite extra av det senare. Jag använder därför en blandning av Kalciumklorid och Bor vilket jag sprayar buskarna med då det inte tycks funka via rötterna något vidare. Detta är ju inget problem i ett akvarium.
Tester: Nitit tester brukar vara ganska OK. Man kan enkelt säga att om det färgar är det för mycket. Enligt mig duger även Tetras skräp för detta.
Också om du har Ammonium så är det nog inte bra. Båda dessa brukar bero på problem med filtret. 0.5 av dessa är alldeles för högt men jag tror Ammonium testet kanske inte är 100% säkert.
Detta med akvarie tester och Plantorna kan defdac bättre. Men jag misstänker att Nitrit kan vara ett problem med vissa växter speciellt om du har fosfat brist. Jag vet också att Ammonium (urea) i samband med högt pH och fosfatbrist får sallad att krympa ihop och får bruna kanter.
Defdac: Finns det någon fosfor test som ger hyffsat bra resultat?
En grej jag funderat på är Co (Kobolt) detta gör att vissa växter kan fixera kväve bättre.
Defdec: Jag kan för lite om typ Alternanthera Reineckii men när du ser problem med dessa kan det då inte vara fosfor brist? Jag får sällan denna typ av plantor att trivas i akvarium. Men jag kör ju oftast relativt låga Fosfornivåer. Färgade landväxter lyckas jag dock bättre med och då kör jag mer fosfor och micro och mindre kväve en normalt. Med för högt pH blir ofta röda växter gröna. Detta kan bero på att det blir sämre näringsuptag av något vid för högt pH. Vet du vad som händer med dessa växter med exempelvis EC?
Jag tror vi skall hålla ögonen öppna för IDHA. Tittade också upp det och det ser ju lovande ut!
#21 - 24 april 2011 23:21
Borsyra H3BO3 används som konserveringsmedel.

Vill man tillsätta spårämnena tycker jag att man beställer rena artiklar från typ vwr el. liknade

Finns att få i burkar om 25g det är inte mycket som skall tillsättas för att det skall bli spårämen.
#22 - 25 april 2011 01:14
Hej på er,
Jag kom att tänka på att den näring vi använder för micropropagation i stort sätt borde funka på vilka växter som helst. Vi köper det färdigt ungefär som PMDD och skillnaderna är faktiskt hårfina. Ta en titt på det här om ni är intresserade.
http://books.google.com/books?id=zZ34w2WPqoUC&pg=PA601&lpg=PA601&dq=micropropagation+solution+of+nutrients&source=bl&ots=FOc275qpO3&sig=nrwyvQ8RYoFEp2uns1X5aYWKV5c&hl=en&ei=icS0TamGEeri0gHAxJCkCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&sqi=2&ved=0CBwQ6AEwAQ#v=onepage&q=micropropagation%20solution%20of%20nutrients&f=false
Det finns lite olika blandningar från sidan 593 ungefär till sidan 601. Man kan helt skippa enzymer osv tror jag. Detta är också baserat på destillerat vatten så en del har vi mer eller mindre gratis ur kranen.
Tar vi bort detta har vi nog ganska exakt PMDD. Om jag skulle mixtra blev det nog med diverse vitaminer framförallt B med lite olika nummer och lite C vitamin. Som jag sagt tidigare en liten slurk pilsner funkar.
Peter om du tittar i ovanstående så ingår borsyra i samtliga recept.
Jag håller med om rena grejor om man har. Jag kör macro från Merck, troligtvis världens dyraste PMDD...skrattar
#23 - 25 april 2011 07:44
De tester en växtakvarist kan tänkas vara intresserad av att köpa är JBL NO3, PO4 och Fe tester. Dom är ganska bra. Man kan åtminstone se om man har för lite av något (när dom nollar).



Jag kan för lite om typ Alternanthera Reineckii men när du ser problem med dessa kan det då inte vara fosfor brist?


Nej, med EI och dubbeldos PMDD kan jag vara säker på att det inte är det.

Det första jag testade var att tillsätta kalcium i olika former (krita, dolomit, kalciumglukonat och CaCl2) som inte hjälpte alls. Det ser exakt ut som kalciumbrist nämligen: http://www.defblog.se/picture/1542.html

Kekon på plantedtank.net hade samma problem och gjorde betydligt större testserier med alla näringsämnen. Han gör sin egen mikrogödning så han kunde testa alla ämnen var för sig och han undersökte extra noggrannt om K och Mg kan hämma Ca. Det var inte förrens han började labba med NO3 och specifikt när han ökade det över 5-10 ppm som han kunde inducera problemet. Testade samma sak och det ser helt enkelt ut som det är ett samband där.

Tom Barr tror dock inte på det kanske ska sägas..
#24 - 25 april 2011 13:48
defdac skrev:
De tester en växtakvarist kan tänkas vara intresserad av att köpa är JBL NO3, PO4 och Fe tester. Dom är ganska bra. Man kan åtminstone se om man har för lite av något (när dom nollar).

Som Tetras Nitrit då ungefär 0 är bra!

Nej, med EI och dubbeldos PMDD kan jag vara säker på att det inte är det.

Det kan vara ett samverkans problem, kanske?

Det första jag testade var att tillsätta kalcium i olika former (krita, dolomit, kalciumglukonat och CaCl2) som inte hjälpte alls. Det ser exakt ut som kalciumbrist nämligen: http://www.defblog.se/picture/1542.html


Kekon på plantedtank.net hade samma problem och gjorde betydligt större testserier med alla näringsämnen. Han gör sin egen mikrogödning så han kunde testa alla ämnen var för sig och han undersökte extra noggrannt om K och Mg kan hämma Ca. Det var inte förrens han började labba med NO3 och specifikt när han ökade det över 5-10 ppm som han kunde inducera problemet. Testade samma sak och det ser helt enkelt ut som det är ett samband där.
Det är lite lurigt det där. Då vissa grejor reagerar med varandra. 5-10 låter ju riktigt lite!

Tom Barr tror dock inte på det kanske ska sägas..
Har han några teorier?

Jag tycker det ser lika dant ut som "knorviga" landväxter. Kanske vore värt att testa med CaCl2 och H3BO3? Men man kanske skall testa utan fisk eller andra djur i vattnet!
#25 - 25 april 2011 19:25


Har han några teorier?


För lite CO2 är hans svar på allt.



Kanske vore värt att testa med CaCl2 och H3BO3?


Jag köpte Borax och Kekon testade ordentligt med Bor (tillsammans med höjda kalciumnivåer). Ingen skillnad.



Det är lite lurigt det där. Då vissa grejor reagerar med varandra. 5-10 låter ju riktigt lite!


Ja. Det skulle kunna vara så att man med höga kvävenivåer/KNO3 och mycket ljus och CO2 ökar tillväxttakten så enormt att man inducerar en kalciumbrist som beror på att växten har absolut svårast att flytta runt kalcium. Tom Barr refuterar det med att växten ändå kan ta in kalciumiet direkt där det behövs och undviker det problemet.

Men det skulle rimma ganska bra med "Bitter pit" som är en kalciumbrist man kan inducera i äppelträd om man dyngar på för hårt med ammonium under den soligaste perioden. Äppelträd har ju dock inte möjligheten att ta in kalciumet direkt i äpplet utan måste transportera upp det från rötterna.

Men det är den enda teorin jag kan komma på.
#26 - 25 april 2011 19:53
defdac skrev:
För lite CO2 är hans svar på allt.





Jag köpte Borax och Kekon testade ordentligt med Bor (tillsammans med höjda kalciumnivåer). Ingen skillnad.





Ja. Det skulle kunna vara så att man med höga kvävenivåer/KNO3 och mycket ljus och CO2 ökar tillväxttakten så enormt att man inducerar en kalciumbrist som beror på att växten har absolut svårast att flytta runt kalcium. Tom Barr refuterar det med att växten ändå kan ta in kalciumiet direkt där det behövs och undviker det problemet.



Men det skulle rimma ganska bra med "Bitter pit" som är en kalciumbrist man kan inducera i äppelträd om man dyngar på för hårt med ammonium under den soligaste perioden. Äppelträd har ju dock inte möjligheten att ta in kalciumet direkt i äpplet utan måste transportera upp det från rötterna.



Men det är den enda teorin jag kan komma på.

Det borde bli samma i ett akvarium som jag får när jag spreyar mina buskar med bor/kalcium vilket funkar klockrent. Men en viktig skillnad är att i ett akvarium "sprayar" man all gödning. Vilket inte funkar på land växter. Där skall mestadels macron in via rötterna. Förutom epefyter som gillar lite ammonium spray etc.
Jag skall kolla med min kemist, han är fena på reaktioner!











Annons