Vilken PH-controller?

#1 - 20 december 2004 22:51
Jag har varit inne här på forumet och frågat om bubbelräkning o.dyl. Den senaste månaden har jag lagt en hel del på det nya karet, från utbyggnad av lysrör till Co2-anläggning och fler växter. Nu undrar jag vilken ph-kontroll(elektronisk) är mest prisvärd? Jag har redan magnetventilen, som jag köpte för timerns skull. Men jag ser att det måste bli en controller också, för att räkna bubblor är inte speciellt kul nu i början av Co2-perioden med mätinstrumentet i handen varje dag(det räcker med alla andra tester),samtidigt som man jobbar 10-12 tim/dygn. Tacksam för tips om både driftsäkerhet och prisvärdhet. MVH:
#2 - 22 december 2004 05:33
Är det verkligen ingen som har någon ph-controller att föreslå? Alla verkar há en sådan här på forumet som sysslar med växter,men ingen kan rekommendera något märke, är dom inte bra? Tacksam för svar! Får jag fortfarande inget förslag, så får jag i alla fall önska er alla en GOD JUL! MVH:
#3 - 22 december 2004 06:11
Hejsan.

Jag har en Dennerle 588 Comfort som jag är väldans nöjd med
men den kostar en hel del.
Såg oxo att dom kommit med en ny generation

http://www.dennerle.de/ENGLISCH/e_frameset.htm

Importerar man dom från tyskland så sparar man en hel del stålar.

Aqua-medic har oxo controllers men jag vet ej hur bra dom är.

BL discus i helsingborg har en del CO2 prylar men om dom är bra vet jag ej.

http://www.bldiscus.com/

God Jul [:-121]

MVH Jimmy
#4 - 22 december 2004 06:16

Jag beställde AM ifrån CichlideCentret, den fungerar jättebra.

http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=5597&page=1

Då får du dubbelt av magnetventilen, bör dock vara ganska så lättsåld.

#5 - 22 december 2004 11:13
Tunzes controller köpte jag jättebilligt på en tysk webshop. Jag är mycket nöjd. Om du skall ha enbart tuze grejor så beställ direkt från deras egen shop. När min strulade skickade jag den till fabriken och fick tillbaka den inom 3 dagar, renoverad och färdig. Så snabbt går det inte om du köper den hos en lokal handlare. De har en service utöver det vanliga och det tycker jag att man skall stödja. AM går inte att kontakta när något strular, jag har försökt.
MVH
Magnus
#6 - 22 december 2004 15:30
Tack för tipsen! Jag vet att de kostar en del,men det "Tropfrog" nämner om service är värt otroligt mycket i sådana här sammanhang. Jag ska ändå kolla på alla ni nämnt som tack för besväret. Jag är er tacksam,och önskar er en GOD JUL och ett GOTT NYTT VÄXToFISKÅR! MVH:
#7 - 22 december 2004 15:55
Hej,igen! Har kollat alla, utom tunze. AM på cichlidecentret är klart billigast och Dennerle`s new generation är jättedyr men fin. Återstår Tunze: Jag sökte och kom till en Gerhard Tunze diplomingenjörsekonom och hans familj,ha ha! TROPFROG, har du möjligtvis företagets hemsida-adress? MVH:
#8 - 22 december 2004 16:24

http://www.tunze.com/

fungerar !
#9 - 22 december 2004 18:34
Tack, oveb! Jag är ofta i Danmark,så ditt alternativ är inte dumt,men jag vill kolla Tunze också. MVH:
#10 - 22 december 2004 19:17

"Ofta i Danmark"... Lyckliga du ! De tar tydligen 400 danska spänn för en Hypancistrus Zebra !

#11 - 22 december 2004 21:00
Jag är tyvärr inte malgalen,men visst är dom billiga där. Wallenbaekstrand är ett stenkast från Kastrup, och där är jag en gång i veckan. Bortsett från det,så är faktiskt Tunze-controllern billigare från Tyskland,men det handlar också om kvalitet. Ni har gett mig några förslag som är bra på varsitt vis,och den i Danmark kan jag titta på i verkligheten,sedan får vi se. Tack för hjälpen! MVH:
#12 - 22 december 2004 21:20
Vill du ha kvalitet så förstår jag inte varför du funderar på något annat än tunze. Min handlare säger att han inte tar hem tunze efterssom "då får man ju bra sålt en pump per akvarist, dom går ju aldrig sönder". Nu har jag haft oturen att ha strul med min controller, men det ordnade dom snabbt utan krångel trots att garantin hade gått ut. Felet beror lite på en konstruktionsmiss som är ändrad på dom nya controllerna.
MVH
Magnus
#13 - 22 december 2004 21:43
Ok,Tropfrog. Jag hittade sidan med ph-controllers,men var ska man beställa en sådan. Det framgick ett pris,men inte kunde jag beställa någon. Jag vet att Tunze har bra grejer sedan saltvattenstiden och priset på 249 euro lät bra,men jag kan inte komma in i någon shop eller få reda på vem som säljer artiklarna. Däremot AM kan jag köpa när som helst,när jag sett den,men är villrådig. Om du har sidan du beställde på,kan du kanske lämna den? MVH:
#14 - 23 december 2004 09:18
Jag köpte min på aquaristic.net. Men tunze har en egen webshop, skall man inte ha något annat så bör det väl vara bäst att köpa där. Om något inte fungerar med hemsidan så kontakta dom, detv tar aldrig mer än en vecka att få svar. Ringer man dit så har alla anställda mycket god engelska.
MVH
Magnus
#15 - 23 december 2004 19:21
Tack för det! Har kollat ditt lågbudgetsaltvatten, det kan gå om du ger det riktigt lång tid med lite levande sten och mycket faxekalksten så har du samma bakterieflora+ samt kalkalger efter ett halvår(då bortser jag från inkörningsperioden på 4 mån.). Spännande,men du måste ha tålamod. MVH:
#16 - 23 december 2004 19:37
Mitt lågbudgetsaltvatten fungerade aldeles utmärkt,tack! Om du läser närmare så använde jag ingen faxekalk och det fungerade bra ändå. Karet såldes för ungefär dubbelt så mycket som det kostat mig när hitta nemo skapade saltvattenshysteri. Nu ca 2 år efter starten och ett ägarbyte inklusive flytt funkar det fortfarande utmärkt. Det är idag igenväxt med koraller och ingen av fiskarna som var med från början saknas. Jag har bevisat vad jag hade tagit mig för, nämligen att saltvattensakvarium inte behöver vara stora och dyra. Utan att det räcker med ett par tusen och kunskaper/kontakter. Det handlar bara att välja rätt djur.
MVH
Magnus
#17 - 23 december 2004 21:01
Edit: Tänkt om lite här nu då =)

Skulle ju kännas bra att handla från Danmark då det är lite
närmre samt att jag handlat där förr o dom är trevliga och
pratar ett lite enklare språk än Engelska/Tyska [:-100]

Sen så kan man ju ta en resa över nån sommar o köpa ny elektrod
när det är dags.

Men om man köper AM controllern där
http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=5597&page=1
Samt regulator
http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=9136&page=2
(För det ingår väll nålventil till den?)

Då har man ju allt förutom reaktor o tub.
Och den regulatorn borde ju passa direkt på en vanlig brandtub eller??

Och slang köper jag häromkring någonstans.

Kan jag bara få ett ja här så beställer jag det [:-58]

Mvh / Krulle
#18 - 25 december 2004 19:23
Hej !

Jag har AM's controller köpt från Ciklidcentret i Köbenhavn...Den funkar jättebra.Att man sen får en magnetventil oxå gör ju inte saken sämre.Priset var bara 6 euro dyrare än Aquaristikshop i Tyskland...Ett klart bra köp tycker jag..
#19 - 26 december 2004 05:23
Hej,Krulle! Det verkar bra med cichlidecentret,hade jag inte en magnetventil redan,så hade jag handlat där. De har också ett set med regulator,nålventil,slang och reaktor. Är det en kolsyreflaska,så är det samma gängor. MVH:
#20 - 26 december 2004 19:47
Då blir det det då.
Får väll återkomma när jag fått alla delar om jag får ihop det =P

Vart köper man sedan slang till det som håller och är billig? =)
Tack för att ni tog er tid o svara!

Annons