Vilken pumpkapacitet?

#1 - 21 januari 2005 08:42
[font=Arial]Zooaffären ringde och berättade att mitt akvarium har kommit in!

Nu till några frågor angående pumpen/filtret. Affären säljer Renas pumpar (rekommenderades) samt ett billigare märke. Rena känns aktuellt för mig eftersom det ska vara tystare, men vilken kapacitet ska jag ha? Akvariet rymmer 128 l och pumparna finns i följande storlekar:

Rena Filstar iV 3
Akvarievolym: 50 - 150 liter
Pumpeffekt: 500 liter/timme
Effekt: 7 W

Rena Filstar iV 4
Akvarievolym: 75 - 200 liter
Pumpeffekt: 600 liter/timme
Effekt: 7 W[/font]
http://www.djurportalen.nu/produktguiden.php?go=visa&id=28&site=1

[font=Arial]Dessutom undrar jag om en doppvärmare på 50 W är lagom till akvariet, eller är det bättre med 2x25 W?[/font]
#2 - 21 januari 2005 09:18
Det beror på vad du ska ha för fiskar. Båda pumparna funkar i ditt akvarium. Jag har ingen erfarenhet av Renas pumpar så jag vet inte vad den faktiska kapaciteten ligger på.
En del fiskar gillar strömt vatten ex praktbotior, många malar m.m. medan andra föredrar lite långsammare vatten ex kampfiskar, guramis... Det du ska titta på förutom antal l/h är hur stor filterbehållare filtret har. Ju större desto bättre.
Själv skulle jag nog ha valt ett ytterfilter till ett akvarie av din storlek.
#3 - 21 januari 2005 09:43
Främst kommer akvariet att befolkas av några olika sorters malawiciklider och en och annan mal.

Ytterfilter känns inte som en bra idé p.g.a. platsbrist.
#4 - 21 januari 2005 09:50
[QUOTE=emilym]Främst kommer akvariet att befolkas av några olika sorters malawiciklider och en och annan mal.

Ytterfilter känns inte som en bra idé p.g.a. platsbrist.[/QUOTE]Då passar 600L/h som handsken...lycka till !!
#5 - 21 januari 2005 09:52
Tack ska du ha! Det är riktigt spännande det här med akvarium...
HazelCR
#6 - 21 januari 2005 15:24
Jag har alldeles nyligen införskaffat ett Rena innerfilter, 600 liter/timme. Jag är inte alls nöjd med pumpen. Den tappar kapacitet och bubbel ganska omgående. Jag får göra rent den väldigt ofta, alldeles för ofta anser jag.
Titta gärna runt efter alternativ är mitt råd.
#7 - 21 januari 2005 15:32
Det låter som om jag jobbar för dom men iaf; Köp en Eheim, sen vill du inte ha ngt annat.
#8 - 21 januari 2005 15:37
Vilka malawisar kan man ha i 128l?
MVH
Magnus
#9 - 21 januari 2005 16:16
[QUOTE=Tropfrog]Vilka malawisar kan man ha i 128l?
MVH
Magnus[/QUOTE]Små Malawisar...?
#10 - 21 januari 2005 16:21
[QUOTE=Poseidon]Små Malawisar...?[/QUOTE]

Hmmm, några exempel?
MVH
Magnus
#11 - 21 januari 2005 16:22
[QUOTE=Tropfrog]Hmmm, några exempel?
MVH
Magnus[/QUOTE]Sebra yngel på uppväxt...mellan 3- 5cm det lär inte vara för evigt...
#12 - 21 januari 2005 16:27
[QUOTE=Tropfrog]Hmmm, några exempel?
MVH
Magnus[/QUOTE]Mbunor som yngel på 3-5 cm lr Fuelleborni lr Trewavase lr Lombardoi alla skulle klara sej i 128L men inte hur länge som helst !?
#13 - 21 januari 2005 16:35
Jaha du menade så. Jag fick dock intrycket av att det skulle vara en showtank och inte ett uppfödningskar. Men skall man ha det till uppfödning för att sälja innan könsmogna går det förståss bra.

Jag ställer om frågan:
Vilka vuxna malawisar kan gå i 128 liter?
MVH
Magnus
#14 - 21 januari 2005 16:36
[QUOTE=Tropfrog]Jaha du menade så. Jag fick dock intrycket av att det skulle vara en showtank och inte ett uppfödningskar. Men skall man ha det till uppfödning för att sälja innan könsmogna går det förståss bra.

Jag ställer om frågan:
Vilka vuxna malawisar kan gå i 128 liter?
MVH
Magnus[/QUOTE]Många(Jag menar inte kvantitet)...men om dom trivs i det är en annan fråga ;-)
#15 - 21 januari 2005 16:41
Ähhh, filur där.
Jag ställer om frågan igen:
Vilka vuxna malawisar kan trivas i ett 128literskar?

På nåt sätt får jag en känsla av att du inte vet så mycket om malawi, att du bara j-vlas. Eller hur?
MVH
Magnus
#16 - 21 januari 2005 16:49
[QUOTE=Tropfrog]Ähhh, filur där.
Jag ställer om frågan igen:
Vilka vuxna malawisar kan trivas i ett 128literskar?

På nåt sätt får jag en känsla av att du inte vet så mycket om malawi, att du bara j-vlas. Eller hur?
MVH
Magnus[/QUOTE]
Jag vet vad du vill höra att det är för litet...å det är sant MEN...det är inte mången som vet det....Tyvärr!!!
Ha det ;-)
HazelCR
#17 - 21 januari 2005 16:54
Golden.

Inte för att jag håller med , men om man tittar på zoopets fiskbeskrivningar, så kan man läsa 80 cm, 100 liter. Det går säkert att hitta fler beskrivningar som likna denna.

Ska man tolka det som att man kan hålla en enda Golden i ettt 100 liters eller vad menas egentligen?
#18 - 21 januari 2005 16:57
[QUOTE=HazelCR]Golden.

Inte för att jag håller med , men om man tittar på zoopets fiskbeskrivningar, så kan man läsa 80 cm, 100 liter. Det går säkert att hitta fler beskrivningar som likna denna.

Ska man tolka det som att man kan hålla en enda Golden i ettt 100 liters eller vad menas egentligen?[/QUOTE]Just det...;-)
HazelCR
#19 - 21 januari 2005 17:02
Men håll med om att det inte kan vara lätt att vara nybörjare, när liknade texter finns på betrodda fisksajter såsom Zoopet och Nordiska ciklidsamfundets sidor. Ger man sig in i och läser eller ställer frågor i ett forum, så låter det ....ja oftast annorlunda.
#20 - 21 januari 2005 17:05
Just det mången har en felaktig uppfattning om sakförhållanden beroende på otillräcklig användning av den intellektuella förmågan, så du kan ta dessa rekar med en nypa salt.
HazelCR
#21 - 21 januari 2005 17:13
TROPFROG försvann. jaja , han skriver nog tids nog.
#22 - 22 januari 2005 08:13
De malawis jag hade tänkt att ha i akvariet är golden och demasoni.

Så dessa skulle inte trivas i ett 128 l, trots artbeskrivningen?
HazelCR
#23 - 22 januari 2005 08:23
Jag har inte provat med Malawi ett så litet kar. 200 liter är det minsta jag haft Malawi i, numera ett 400-liters. ( Golden m.fl.)
Jag vet faktiskt inte hur man skall tolka dessa artbeskrivningar, kanske som en minimirekommendation.
Om karet är för litet så finns det en mycket stor risk att malawis har ihjäl varandra. Det blir också mycket svårt att införskaffa nya malawis. Det gamla gänget kan ha ihjäl de nyinköpta.
Utrymme och gömställen behövs, även för att t.ex. yngel skall kunna klara sig. Yngel kan man ju klara på annat sätt.
Jag hoppas att du får fler svar än mitt, framförallt om hur man skall tolka artbeskrivningarnas literspec.
#24 - 22 januari 2005 08:25
Tråkigt med Rena, det verkade bra... det får bli ett Eheim istället då.

Är det Eheim Aquaball ni rekommenderar? Jag har tittat både på 2210 och 2212, pumpeffekt: 180-550 l/h, filtervolym cm3: 320 respektive pumpeffekt: 210-650 l/h, filtervolym: 0,45 liter.

Vilken sorts doppvärmare rekommenderar ni till mitt kar?
HazelCR
#25 - 22 januari 2005 08:35
Det är möjligt att min besvikelse över Rena innerfilter är just att det är ett innerfilter. Jag föredrar ytterfilter. Eheim är bra, tycker jag.
Jag kan tillägga att jag köpt 4 stycken blå delfiner 3-4 cm, (Malawi), och mitt största kar är i minsta laget. Zoopets rek är 375 liter. Hursomhelst man kan alltid prova och fungerar det ej, så får man försöka sälja dem till någon som har ett större kar, när de har växt till sig.
#26 - 22 januari 2005 08:45
Det känns tråkigt att höra att mitt kar förmodligen är för litet för malawis, för jag är inte intresserad av tetror eller guramis.

Jag har beställt ett relativt dyrt akvarie från Akvastabil (ska hämtas idag) så det är inte aktuellt att byta/köpa nytt. Storleken större (180 l) var drygt en tusenlapp dyrare och vi bor relativt trång därför valde vi 128 l.

Men som du sa; blir de för stora får de väl säljas/skänkas bort.
#27 - 22 januari 2005 11:29
[QUOTE=emilym]De malawis jag hade tänkt att ha i akvariet är golden och demasoni.

Så dessa skulle inte trivas i ett 128 l, trots artbeskrivningen?[/QUOTE]

Att hålla två olika arter malawi i ett så litet kar är inte någon bra idé. Jag tror inte att det finns någon erfaren malawiakvarist som skulle rekomendera det. Men det kan gå, om man tänker till lite extra med revir och inredning. Tänk på att det krävs mycket bra filter då.

Sen gäller det demasoni: Detta är ingen lätt fisk, enligt min erfarenhet så misslyckas 9 av 10 akvarister med dessa. Dom som lyckas har väldigt många individer i väldigt stora kar och ger väldigt lite mat med väldigt stor andel grönt i. Dom är enormt aggresiva inom arten och de flesta försök slutar med att man har bara en hanne kvar. Så skrota tanken på denna fisk.

Egentligen tycker jag att du skall nöja dig med att prova enbart golden. Jag skulle inte själv göra det, men det fungerar säkert, dom är ju rätt snälla.

Vill du tvunget ha två arter så välj någon annan än demasoni.

Min rekomendation nummer 1 är att göra ett kar för två eller tre av dom mindre tanganyikacikliderna. Dom har i naturen mycket mindre revir och skulle förmodligen trivas bättre än malawisar i ett sånt kar.
MVH
Magnus
#28 - 22 januari 2005 16:27
Jag får fundera på hur jag ska göra... inte lätt när man förälskat sig!

Har du några exempel på färgranna tanganyikaciklider som skulle passa hos mig? När jag snabbtittat i fiskeguiden verkar många tanganyika kräva stora tankar.
#29 - 22 januari 2005 16:40
[QUOTE=emilym]

Har du några exempel på färgranna tanganyikaciklider som skulle passa hos mig? När jag snabbtittat i fiskeguiden verkar många tanganyika kräva stora tankar.[/QUOTE]
Daffodilen tycker jag är lite färggrann.. Den skulle nog funka i 128L..
#30 - 22 januari 2005 17:00
Det finns massor av snäcklekare, julidocromis och princessor som passar.

Kanske en blandning av en julidocromis och en snäcklekare?

Vill man inte ha så mycket yngel kan man prova att kompletera med a. compressiceps shell
MVH
Magnus
#31 - 22 januari 2005 17:00
Den var ganska så fin, men tanganyika går inte att jämföra med malawi...

Vad säger ni om socolofi (Pseudotropheus socolofi) som sällskap till golden?
#32 - 23 januari 2005 10:51
[QUOTE=Tropfrog]Det finns massor av snäcklekare, julidocromis och princessor som passar.

Kanske en blandning av en julidocromis och en snäcklekare?

Vill man inte ha så mycket yngel kan man prova att kompletera med a. compressiceps shell
MVH
Magnus[/QUOTE]

Konstigt, ditt inlägg såg jag inte igår...

Gul calvus var riktigt vacker, tyvärr vill den bo större. De mindre compressiceps lockade mig inte, detsamma gäller snäcklekarna. Däremot hittade jag inga julidocromis i fiskguiden, vad är de för några?
#33 - 23 januari 2005 10:55
Julidochromis skall det vara.
MVH
Magnus
#34 - 23 januari 2005 10:59
Misstänkte ett stavfel ;)

Tack! Här fanns lite mer att kika på.
#35 - 23 januari 2005 21:50
Jag håller med Tropfrog, jag tycker absolut inte att du ska ha malawi i ett så litet kar. (Min åsikt!)
Dissar du snäcklekarna så lätt? Det är helt klart den fisktyp jag kommer införskaffa nästa gång jag köper ett nytt akvarium. Jag har just nu ett 375l med mbunas i. Personligen skulle jag aldrig stoppa i malawi i ett mindre kar.
Lycka till, ta en till titt på snäcklekarna! Där har du fiskar med attityd också :)

Mvh Martin

Annons