Vilken storlek på blästersand?

#1 - 20 januari 2007 15:38
Jag har tänkt att köpa blästersand från biltema till mitt 100L akvarium där jag bla ska ha corydoras i men är lite fundersam på vilken storlek man skall välja. Ska man ha 0,2–1 mm eller 0,1–0,7 mm? Jag skulle vilja ha den senare men undrar om det kanske kan bli lite för packat om man ska ha växter i akvariet? Vad är era erfarenheter när det gäller biltemas blästersand och vilken storlek har ni? Har ni några bilder som ni kan lägga upp eller länka till?

Tack på förhand!
#2 - 20 januari 2007 17:43
Som sagts tidigare så blir den finare av de två väldigt kompakt, och framförallt virvlar den upp otroligt lätt. Så fort en fisk rör sig över den blir det grumligt ett bra tag efteråt, o det är ju inte så kul. :-/
#3 - 20 januari 2007 18:03
0,2-1,0mm är även det i finaste laget. Jag startade nyligen en 160 L burk med nämnda blästersand och är mycket nöjd med resultatet. Var noga med att skölja sanden minst två ggr.
#4 - 20 januari 2007 18:15
jo jag har annars kört med råda 0,8-1,2mm men vill ha ännu finare sand till alla corydoras. Men tror ni att det blir på tok för komptakt för växterna jämfört med den grövre blästersanden?
#5 - 23 januari 2007 00:48
Intressant fråga, jag följer tråden med intresse :)
#6 - 23 januari 2007 07:21
Jag har den "grova" av biltemas blästersand i mitt multiskar...se mina akvarium :)
Jag har inga växter där så jag vet ej om det fungerar bra eller dåligt...multisarna gräver och gräver så det är nog en bra grävsand i alla fall och snygg färg :)
#7 - 23 januari 2007 07:22
Jag tvättade den inte så noga (orkade inte) men jag gjorde 2-3 vattenbyten innan multisarna kom och rörde runt lite i sanden...
#8 - 23 januari 2007 07:22
jo iofs så är den ju inte så grov, hmm man kanske ska köra på den iaf[:D]
#9 - 23 januari 2007 10:42
Det är den "grova" (0.2-1mm) som i princip alla kör med. Har själv just inrett ett kar med den, där jag också blandat upp med annat grus. Ser mycket bra ut tycker jag, dock är min kamera trasig :(
Den är grovkorning som en normal svensk sandstrand, kan man säga.
Risken är att det skiktar sig såsmåningom, men det får vi se. Egentligen skulle jag ha vilja haft en sand med lite större kornstorlek (typ 0.5-1mm).
Detta för att det inte ska "damma upp" riktigt lika mycket när man bottensuger.
Det är aldrig fel att tvätta igenom den, men min sand var riktigt ren från början (den borde vara det eftersom den är silad).

Annons