Vilken storlek rekommenderas?

#1 - 29 september 2006 02:56
Jag har nu gett mig in på det här med akvarium igen efter några års frånvaro. Tankarna har som sagt kommit några gånger innan och då har jag verkligen läst hur mycket som helst för att vara väl förberedd så man inte gör några uppenbara misstag. Nu verkar det som att jag kommer att flytta tillbaka till min lägenhet om ca sex månader efter att ha varit bosatt i utlandet ett tag. Tanken är att jag ska skaffa ett akvarium i april 2007 som det ser ut nu.

Har suttit och tittat en del på storlekar men vet inte riktigt vad jag ska välja. Det jag vet är att ju större desto bättre då det minimerar risken att det går åt helvete. Sen ska ju akvariumet passa in i min lägenhet också och där är jag lite osäker på vilken storlek som ser bäst ut. Tankarna som snurrat mest är ett 540-liters eller 720-liters. Men det kanske räcker med 450 liter? Finns det några för och nackdelar mellan dessa storlekar förutom pris och just utrymmet dom tar up?

Har läst mycket om att man behöver ha bra ljus om man ska ha mycket växter och det är ju min tanke idag att det ska finnas mycket växter men det kan ju ändars på vägen.

Jag skulle bli tacksam om ni här kunde välja ut nödvändiga delar för att kunna starta upp ett akvarium. Gärna från den här sidan http://www.akvarieudstyr.dk/res/default.asp då deras sortiment verkar relativt stort. Har ni andra sidor är det ju också välkommet som tips. Ja, det jag tänker mest på är ju ställning och ljus och ytterpump och vidare. Jag är ju en nybörjare på området även om jag försöker läsa mig till mycket redan nu.

Ja, alla tankar är välkomna så man vet lite vad man ger sig in på. Budgeten för prylarna kan hamna på mellan 10-15K och det är utan växter och fiskar då.

Tack på förhand!
#2 - 29 september 2006 08:31
En kommentar om 450l bara. Jag har ett och hade nog hellre haft ett 375l faktiskt. Måtten på mitt 450 är 150x50x60 dvs 50 djupt och 60 högt. Det blir rätt dålig djup kännsla i karet när det är så "smalt".
Som sagt hellre ett 375 som är 150x50x50 eller ett 540 som är 150x60x60.
#3 - 29 september 2006 22:44
Svårt att få ned tillräckligt med ljus till växterna i det djupare karet, då är nog 50 cm djupt att föredra för växternas skull...

Vattnet dämar ljusstyrkan kraftigt ju djupare karet är.

/Matsvin.
#4 - 30 september 2006 00:32
Tackar för dom kommentarerna jag fått hittills men hoppas att det kan komma mer svar angående vilka saker som är viktiga att köpa. Det finns ju olika sorters ljus bl a och säkert en del olika filter och det som nu behövs.

En storlek som jag också kikat närmare på är 160*75*60 tror jag. Kan ev ha varit 50 i höjd också. Så om man ska satsa en del på växter bör man endast ha 50 högt eller fungerar det även med 60 tro? En tanke jag haft är ju att ha 8 lysrör men det känns aningen dyrt måste jag säga enbart för "lite" ljus.

Hoppas på fler och mer utförliga tankar så jag kan bli klokare tack!
#5 - 30 september 2006 00:44
Det funkar fint med 60cm höga kar med.
Har själv växtkar, och mitt nya är ett 60cm högt 960 liters med MH lampor. Om du har tex ett 540 kan du om du inte vill lägga så mycket pengar på MH köra med tex 6*36 watts lysrör med reflektorer. Det beror helt på vilken standard du vill uppnå på ditt kar, samt vilka växter du vill ha.
Du kan ha ett riktigt snyggt kar med mindre belysning och då lite "lättare" växter, men ändå ha mycket växter.
#6 - 30 september 2006 01:04
ATIX skrev:
Tackar för dom kommentarerna jag fått hittills men hoppas att det kan komma mer svar angående vilka saker som är viktiga att köpa. Det finns ju olika sorters ljus bl a och säkert en del olika filter och det som nu behövs.

En storlek som jag också kikat närmare på är 160*75*60 tror jag. Kan ev ha varit 50 i höjd också. Så om man ska satsa en del på växter bör man endast ha 50 högt eller fungerar det även med 60 tro? En tanke jag haft är ju att ha 8 lysrör men det känns aningen dyrt måste jag säga enbart för "lite" ljus.

Hoppas på fler och mer utförliga tankar så jag kan bli klokare tack!

Om burken är 160 cm lång kan du köra standard T8 rör på 58 watt om du vill, har för mig att de är lite effektivare i ljus/watt än 36:orna, men jag är inte säker. Så länge du skaffar lysrör kan du alltid ha i åtanke att du kanske vill lägga till fler rör senare och anpsassa rampen för det från början. Men det är bra kul med starkt ljus, även om det kan innebära lite mer jobb. Metallhalogen är i mitt tycke snyggare än lysrör, lättare att jobba i burken, men man kan uppnå fullgod belysning med lysrör även på ganska stora burkar.
#7 - 30 september 2006 07:26
Vilka mått som fungerar bäst är ju beroende på vilka fiskar du tänkt också. Med höga fiskar som t.ex. skalarer eller diskus så kan ett högre kar vara bra. Med mycket bottenorienterade fiskar så kan ett med stor bottenyta vara bra.

Tänk också på att ett större kar kan vara lite svår-hanterligt. T.ex. så väger ett 720 väldigt mycket. Tycker själv det känns jobbigt när jag så småningom måste flytta mitt ;)... Skulle jag välja idag så skulle jag nog välja ett lite mindre, t.ex. 540.
160*75*60 som du funderar på tycker jag låter som ett trevligt mått, men tänk också på att det blir svårt att komma åt botten i bakkant på karet. Jag har själv svårt att nå ner till bakkanten och då är mitt bara 60 djupt och 60 högt.

Eftersom du verkar fundera på att köpa i Danmark så kolla på www.cichlidecentret.biz. De har bra priser, har själv handlat där ett par gånger ;)...

Annons