Jag har nu gett mig in på det här med akvarium igen efter några års frånvaro. Tankarna har som sagt kommit några gånger innan och då har jag verkligen läst hur mycket som helst för att vara väl förberedd så man inte gör några uppenbara misstag. Nu verkar det som att jag kommer att flytta tillbaka till min lägenhet om ca sex månader efter att ha varit bosatt i utlandet ett tag. Tanken är att jag ska skaffa ett akvarium i april 2007 som det ser ut nu.
Har suttit och tittat en del på storlekar men vet inte riktigt vad jag ska välja. Det jag vet är att ju större desto bättre då det minimerar risken att det går åt helvete. Sen ska ju akvariumet passa in i min lägenhet också och där är jag lite osäker på vilken storlek som ser bäst ut. Tankarna som snurrat mest är ett 540-liters eller 720-liters. Men det kanske räcker med 450 liter? Finns det några för och nackdelar mellan dessa storlekar förutom pris och just utrymmet dom tar up?
Har läst mycket om att man behöver ha bra ljus om man ska ha mycket växter och det är ju min tanke idag att det ska finnas mycket växter men det kan ju ändars på vägen.
Jag skulle bli tacksam om ni här kunde välja ut nödvändiga delar för att kunna starta upp ett akvarium. Gärna från den här sidan http://www.akvarieudstyr.dk/res/default.asp då deras sortiment verkar relativt stort. Har ni andra sidor är det ju också välkommet som tips. Ja, det jag tänker mest på är ju ställning och ljus och ytterpump och vidare. Jag är ju en nybörjare på området även om jag försöker läsa mig till mycket redan nu.
Ja, alla tankar är välkomna så man vet lite vad man ger sig in på. Budgeten för prylarna kan hamna på mellan 10-15K och det är utan växter och fiskar då.
Tack på förhand!