Vilken större fisk ska vi ha?

#1 - 23 november 2010 20:36
Vi har alltid haft guppy och platy men har den senaste tiden provat gurami som lite större fisk utan bra resultat. Först provade vi mosaikgurami och de funkade väl hyfsat men alla fyra han dö innan det blev några yngel. Nu har vi guldgurami för de skulle vara lätta att ha och lätta att föröka. Vi har inte fått ett enda yngel, istället har de en efter en dött. Vi hade 6 stycken från början men nu har vi 3 kvar dock är det en som är lite större än de andra och haft bäst färg hela tiden och h*n jagar de andra hela tiden, särskilt de som börjat visa sig lite svagare. Jag tror att det är därför som de har dött en efter en, de har helt enkelt blivit mobbade och dött för det.

Vi vill gärna ha fick som är lätta att föröka, typ som guppy och platy men hade varit kul att ha lite större fiska en gång. Storleken på akvariet är 180 liter.

Förslag?
#2 - 23 november 2010 20:44
låter ki itne så¨bra att fiskarna droppar av. vad har ni för värden på vattnet?
#3 - 23 november 2010 20:59
Bra värden enligt testerna. Men mosaikguramisarna hade vi i samma akvarie som platyna och de lever fortfarande och det var inte så att de bara knallfall dog men ändå för tidigt. Nu är det så att en gurami har jättefin färg, så fort de andra blir synliga så jagar den med fin färg bort de andra.
#4 - 23 november 2010 23:23
Hur ställer ni er till ciklider...?
#5 - 23 november 2010 23:37
Nja, jag är inte jätteförtjust i dem. vi har egentligen några palettciklider men vi flyttade dem till sköldpaddsakvariet med risk för att bli mat bara för att jag inte tyckte om dem och för att kunna köpa guramisarna som inte alls blev lyckade.
#6 - 23 november 2010 23:39
Ok vad synd, ciklider är ju de bästa fiskarna som finns ju! ;)
#7 - 23 november 2010 23:40
Varför är de så bra då?
#8 - 24 november 2010 08:47
De kan spela basketboll... ;)

Nej - men de har intressanta beteenden, både när de skall spela för varandra för lek och när de skall försvara och vårda sina ägg/yngel. Och så är de riktigt fina, också. :)
#9 - 24 november 2010 08:58
Guramis är väl för al del inte så himla lätta att föröka? Inte som Molly och guppy. Guramis bygger ju skumbon. Trist att det inte funkat emd guramis för dig! Jag har 4 stycker blåguramis, och de var de fiskar jag startade upp akvariet med, och det har gått jättebra, de lever i lugn o fin harmoni. men jag har hört att en del individer kan vara lite alggresiva, framf´öraltt hanar emellan, Hur är könsfördelningen av dina guramis?
Palettciklider som du redan har (?) skall ju vara lätta att få yngel på som jag fattat det.
#10 - 24 november 2010 09:03
Förslag på Ciklid skulle vara de trevliga, vackra och snälla:
Laetacara Dorsigera

De blir runt 10 cm.

Vi har dem med tetror, borelli, pansarmal, ansistrus...
#11 - 24 november 2010 13:43
Palettcikliderna fick vi yngel av men de funkade inte med de andra fiskarna i akvariet, som var gurami (mosaikguramin fick gå tillsammans med dem när vi köpte dem) och så ville jag ha bara gurami och en större varriant. Jag vet inte varför men jag är inte så förtjust i ciklider. Tycker de bara verkar krångliga. Vi tycker ju det är kul att få avkommor från fiskarna och det är därför vi provade gurami, de är lite större jämfört med guppy och platy men enl beskrivningen på zoopet ska de vara lätta att få yngel av (brons).

Jag vet inte hur könsfördelningen är, jag tror vi köpte 3 av varje eller 2 hanar och 4 honor men den ena jagar ju bort alla hela tiden så jag vet inte, de har heller inte så mycket färg som den som jagar men de är ju heller inte mycket framme eftersom den jagande fisken jagar bort dem.
#12 - 24 november 2010 13:57
nyckelhål ?
#13 - 24 november 2010 14:30
Vill man ha yngel av guramis är det också lättast att sätta upp ett skilt lekakvarie för dem
#14 - 26 november 2010 01:26
Om det nu måste vara ciklid så verkar ju faktiskt nyckelhålscikliden rätt charmig, inte allt för aggressiv och rör inte växterna så mycket.

Tycker den här rätt fin med sin gula färg Labidochromis caeruleus men de passar väl kanske inte riktigt ihop? Dessutom behöver man väl ha några stycken nyckelhål för att vara säker på att det blir olika kön. Hur många kan man ha i ett 180- liters? Varför jag inte är så förtjust i ciklider är nog för att många verkar vilja ha ganska kal akvarie med mest stenar och jag gillar växter. Hittade lite bilder på nyckelhålscikliden och de verkar gå med på lite växter. Skulle ni vilja visa lite bilder på akvarier med nycklhålsciklider i?
#15 - 26 november 2010 05:59
Riddargoby är en riktigt fin firre som du kan få lek på. Snälla men med ett kaxigt utseende.
#16 - 26 november 2010 07:49
cillan skrev:
Varför jag inte är så förtjust i ciklider är nog för att många verkar vilja ha ganska kal akvarie med mest stenar och jag gillar växter. Hittade lite bilder på nyckelhålscikliden och de verkar gå med på lite växter. Skulle ni vilja visa lite bilder på akvarier med nycklhålsciklider i?

det där är bara ciklider från malawi och tanga i afrika som skall ha det så.

alla (nästan iaf) ciklider från sydamerika / centralamerika / östafrika gillar blommor.

.
#17 - 26 november 2010 08:21
cillan skrev:
Skulle ni vilja visa lite bilder på akvarier med nycklhålsciklider i?

Så här ser min 430 liters burk ut just nu med
Guianacara Geayi
Nyckelhål
Cryptoheros Sajica
#18 - 26 november 2010 11:25
Om jag får putta lite för mina gula ciklider (Etroplus maculatus) gör jag gärna det. De är otroligt snälla och blir inte jättestora; tuggar gärna lite på riktigt finbladiga växter, men gräver inte.
De blir ofta bortglömda. Jag tror att många backar för lite salt i vattnet, men det behöver inte vara sådana mängder att de andra fiskarna mår dåligt.

Härhemma har jag den knallgula odlingsvarianten. Två par på 375 liter.
#19 - 26 november 2010 15:49
Riktigt fina, Pickles!!!
#20 - 26 november 2010 19:35
Nu har det råkat bli så att vi fastnat lite för två sorter, Nyckelhålscikliden (Cleithracara maronii) och Kakusa (Labidochromis caeruleus). Vi har lite svårt att välja. Det lutar nog mest åt nyckehålscikliden då den inte verkar lika revirhävdande. Stämmer det? Samtidigt skulle det vara häftigt med en munruvande fisk. Det känns som att de inte går att ha tillsammans eftersom de kommer från två helt olika platser och de är nog lite stora att ha ihop eftersom akvariet är bara 180 liter. Hur många kan vi ha av nyckelhålscikliden i 180 liter? Går det att ha kvar ancistrusmalen och de två pansarmalarna som redan finns i akvariet?
Bilagor:
#21 - 26 november 2010 19:45
Du kan ha 6st nyckelhål och de är minimalt revirhävdande. Fredligare än molly i alla fall i min mening.

Nyckelhål passar utmärkt med både ancistrus och pansarmal, dock skulle jag skaffa 10 pansarmalar och 1 ancistrus (annat kön) till om jag vore dig.
#22 - 26 november 2010 19:49
Dre skrev:
Du kan ha 6st nyckelhål och de är minimalt revirhävdande. Fredligare än molly i alla fall i min mening.

Nyckelhål passar utmärkt med både ancistrus och pansarmal, dock skulle jag skaffa 10 pansarmalar och 1 ancistrus (annat kön) till om jag vore dig.

Oj så många, kul! Hur ser man skillnad på kön och vilken könsfördelning ska man ha på dem?

Varför 10 pansarmalar? Jag kommer inte ihåg vilken sort det är så lite svårt att köpa fler av samma. Vad gäller ancistrusen letar jag just nu efter någon som har ett ungt par som ynglar, har ett gammal par som inte ger några yngel längre och vi han bara få en som överlevde, fick dem när de var väldigt gamla. Har inte fått något napp än vad gäller ancistrusen här i närheten där jag bor.
Bilagor:
#23 - 26 november 2010 20:00
Nyckehålen är svåra att se skillnad på men skaffa en grupp så visar det sig. Om det går så sikta på 2 av de största och 4 av de minsta. Kommer de från samma kull i butiken så kan det vara så att de större är hannar och de andra honor och de kan ju vara kul om du får 2 par.

Pansarmalar är stimfiskar och trivs bäst i grupper om minst 6 skulle jag säga och de är snyggast då de simmar i stim. Det går faktiskt bra att blanda sorter om man så vill.
Mina sterbaier:
#24 - 26 november 2010 20:00
Bilder på några nyckelhålspar jag haft, den andra bilden visar ett par jag har nu.
#25 - 26 november 2010 20:02
Riktigt Fina Micke!
#26 - 26 november 2010 20:11
Jag tycker pandapansarmalen är söta men har inte hittat några i någon butik.
#27 - 26 november 2010 20:36
Det var en fin film på ditt vackra akvarium. Härliga firrar. Hur stort är karet, Dre?
#28 - 26 november 2010 20:39
Skuggan håller till i Landskrona så kolla med honom han odlar massor av malar även corydoras:
http://www.loricariidae.se/viewtopic.php?f=6&t=29&p=17881

Annars har du ciklidhobby i Södra Sandbyn som troligtvis har Corydoras och många vanliga akvarieaffärer har också just panda.

Sedan finns Stoby i Hässelholm eller var nu Stoby ligger:
http://www.stobyakvarie.se
#29 - 26 november 2010 20:43
svea skrev:
Det var en fin film på ditt vackra akvarium. Härliga firrar. Hur stort är karet, Dre?

Tackar! Det karet är 936liter.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134873&page=4

Finns en del filmer där.
#30 - 26 november 2010 21:15
Dre skrev:
Riktigt Fina Micke!

En av mina favoritciklider :)
#31 - 26 november 2010 21:28
Ett riktigt drömakvarium, Dre! :)
Precis så hade jag också velat ha det vartefter. 2-3 olika sorters ciklider, pansarmalar och några fina tetror alt stänktetra som håller sig vid ytan. Grymt
#32 - 26 november 2010 21:35
Dre skrev:
Skuggan håller till i Landskrona så kolla med honom han odlar massor av malar även corydoras:

http://www.loricariidae.se/viewtopic.php?f=6&t=29&p=17881

Annars har du ciklidhobby i Södra Sandbyn som troligtvis har Corydoras och många vanliga akvarieaffärer har också just panda.

Sedan finns Stoby i Hässelholm eller var nu Stoby ligger:

http://www.stobyakvarie.se

Ciklidhobby i Södra Sandby visste jag inte om, ska nog besökas någon dag.

HUr får jag kontakt med Skuggan? Finns han här?
#33 - 26 november 2010 22:40
Falconer skrev:
Ett riktigt drömakvarium, Dre! :)

Precis så hade jag också velat ha det vartefter. 2-3 olika sorters ciklider, pansarmalar och några fina tetror alt stänktetra som håller sig vid ytan. Grymt

Kul att du gillar det och tackar!
#34 - 26 november 2010 22:41
Skuggan får du lättast tag på på det forumet jag länkade till.
#35 - 27 november 2010 21:12
Jag blev sur idag på den där fisken som jagar de andra två hela tiden så fort de visar sig (och inte ligger gömda i grottan) och slängde i honom i sköldpaddsakvariet (dit alla andra fiskar går som inte sköter sig ;)). Så nu visar de två sig mer som är kvar men karet känns ju ganska tomt. Är det jättedumt att köpa nyckelhålen och ha dem med de två guramisarna som är kvar?
#36 - 27 november 2010 21:22
Vad var det för fisk som jagade alla andra?

Gurami och Nyckelhål går utmärkta ihop.
#37 - 27 november 2010 21:28
Det var guldgurami som jagade guldgurami. Samma fisk har jagat de andra tre som inte finns mer så fort de visat sig. De har hela tiden gömt sig en grotta eller bakom växter men så fort de kommit fram har den jagat dem hack i häl, bitit dem i fenan och i sidan. De två som är kvar nu verkar inte jaga varandra.
#38 - 27 november 2010 21:30
Det kan ha varit förberedelser till lek. Ibland kan det tycka slite tufft men oftast harmlöst. ej hört det om guramis dock, man jag vet inte mycket om gurami.
#39 - 27 november 2010 21:33
de ska vara fredliga men det finns exemplar av goldgurami som är riktigt elaka. Jag tror att de andra tre har dött på grund av att de blivit så jagade. Den har verkligen velat vara helt själv för den har bitit och jagat de andra hela tiden, de har misst färgen och sedan blivit allt svagare. Jag har inte sett de andra så mycket framme som idag efter att jag tog bort jagaren.
#40 - 28 november 2010 18:18
Var på Zoogiganten utanför Lund idag, trodde de skulle ha nyckelhålsciklid men det blev varken nyckelhålsciklid, nya stenar eller pansarmalar. Inte heller någon ny pump till ett av akvarierna. De hade helt enkelt inte nåt utav det jag ville ha. Så vart ska jag nu hitta alla dessa grejer i närheten? Pumpen tror jag att jag vet vart jag kan hitta men inte resten. Funderar på att skicka ett mail till Sandbys ciklidhobby (nämns ovan i tråden) för att kolla om de har nyckehålsciklid. Lite surt när man bestämt sig för något och inte hittar det man vill ha.

Annons