Vilken tetra bäst med scalare??

#1 - 19 november 2006 12:33
Hej!

Har ett akvarium på 300L, men har lite svårt o bestämma mig för vilken stimfisk jag ska ha. Har 4st scalarer så behöver rätt stora tetror o funderar på colombiatetran el dolkstickstetran..
Nån som vet om nån av dem passar bättre än den andra?
#2 - 21 november 2006 05:15
Hur stora är dina Scalarer ? Jag har även haft Scalarer med mindre tetror om de bara får växa upp ihop så funkar det med kardinaler och liknande... men då bör man ha små Scalarer från början...

Du nämner tetror som säkert funkar bra bägge.. men vilken färg har du på dina Scalarer ? Så kan man klura på ngn tetra som blir snygg ihop med dem.
#3 - 21 november 2006 11:46
Inte så stora ca 5-6cm kanske. Färgen hette Rök Zebra i butiken, kanske inte säger dig nått... zebrarandig, svart,brun,silver... svårt o förklara :S
Har faktiskt funderat på kardinaler, de blir ju ganska stora o de ger ju färg.
Men har du nå annat skoj förslag så vill jag gärna veta! :D
#4 - 21 november 2006 16:45
citrontetra
MVH
Mange
#5 - 21 november 2006 17:16
Rosentetror tycker jag är både fina och charmiga.
#6 - 21 november 2006 17:20
stora kardinaltetror funkade fint med våra fullvuxna skalarer
#7 - 21 november 2006 17:23
Varför inte en kombination, ett stim med tex kardinaler och ett med dolkstickstetra, då får du lite olika färg och form på tetrorna.
Dolkstickstetran är ganska kul när den kommer upp i storlek då dessa vid matdags är som pirayor, bara dyker på det de får.
Vill du annars ha en tetra som stimmar bra, skulle jag satsa på rödmunstetran.
#8 - 21 november 2006 17:31
Rödmunstetror och kardinaltetror kommer från samma områden i naturen och går bra ihop.
#9 - 22 november 2006 01:55
En av mina absoluta favoriter är Diamant tetran... den borde vara snygg med dina Scalarer... men kanske in med ngn färg också och då är alltid Kardinalen bra. Men ska du in med tetror så ska du passa på innan de är för stora, det brukar vara lättast... Rödmunstetran som också pratas om är också en härlig tetra...
Kejsar tetra, Kerri tetra eller Regnbågs kejsar tetra ger ju lite färg åt det blå hållet om du gillar det...

Rosentetran har jag också nu, tycker om formen på den, men tycker de är så blekrosa på ngt vis...
#10 - 22 november 2006 12:13
OJ .. tack för alla svaren. Blev ju inte lättare direkt ;)
#11 - 22 november 2006 12:25
Nej, det är det som är risken att fråga en sådan fråga;) , men vänta ett tag så kommer du säkert att få ännu fler förslag:D .
#12 - 25 november 2006 12:13
Men är bra med massor av förslag!! :D Gärna åt andra hållet oxå ;) Har nämligen gjort ett misstag o haft i moskitotetran :P o de blev helt galet :S
Dolksticks har jag fått för mig att de e lite av en fenbitare? Men kanske bara har varit för trångt?? Samma med colombiatetran?
#13 - 25 november 2006 19:15
Dolksticken har jag inte sett att den bitit i fenorna under hela tiden jag haft dem. De är väldigt lugna förutom vid matdags;) .
HazelCR
#14 - 26 november 2006 04:57
Här kommer ett förslag till, Kongotetra. Relativt stor tetra och den finns i några färgvarianter också.
Jag kommer att prova Scalarer och bl.a. 10 st Kongotetror i ett 540.

Rödmunstetror var egentligen mitt förstahandsval, men jag undrar om inte stora Scalarer kan sätta i sig rödmunstetror.
#15 - 26 november 2006 12:09
KongoTetra. =)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 26 november 2006 12:23
Välj en stor (framförallt hög) tetra art - annars är risken stor att de så småningom blir mat.
Själv har jag haft dolksticktetra och det har alltid funkat bra, jag gillar också rödmunnar och kardinaler men det gör tyvärr skalarerna också. Så trots flera försök har dessa ändå till slut blivit mat
#17 - 26 november 2006 12:33
Ingen som vet nått om Colombiatetran??
#18 - 26 november 2006 12:43
Det borde funka bra med dem.
#19 - 26 november 2006 13:07
Colombiatetran är trevlig, den blir ganska stor och hög och har också fina färger i rätt belysning. Våra är riktigt röda på fenorna och blåskimrande på kroppen. Vet inte hur de är ihop med Scalarer, men jag tror att det funkar bra. Vi har dem ihop med blåciklider och det har inte varit några problem, de har t.o.m lekt på "egen hand" och några yngel överlevde i akvariet...
#20 - 26 november 2006 15:55
titti skrev:
de har t.o.m lekt på "egen hand" och några yngel överlevde i akvariet...

Vad roligt :p Hur stort är akvariet?
#21 - 27 november 2006 04:43
Det är meningen Jessi att vi ska göra dig förvirrad o tipsa om olika saker... Kongo tetran som en del pratar om.. det är en riktig kung bland tetror.. vacker som få...
Men detta med att Scalarer äter upp tetror har jag bara varit med om ifall de är stora när små tetror kommer, inte om de växer ihop.. men det kan ju vara olika.
Jag har små Regnbågs kejsar tetra med mina Peru svalarer, även Rosen tetra, men de är större... nu är inte mina Scalarer full vuxna än, men har vuxit fort , men de bryr sig inte ett dugg om mina små tetror.. men kan säkert vara olika från fisk til lfisk också.

Hälsn Robban
#22 - 28 november 2006 11:49
Haha... ja o det har ni verkligen lyckats med ;) Har lite o fundera på nu... :P Men tack så mycket för alla svar :D
#23 - 1 december 2006 11:49
titti skrev:
Colombiatetran är trevlig, den blir ganska stor och hög och har också fina färger i rätt belysning. Våra är riktigt röda på fenorna och blåskimrande på kroppen. Vet inte hur de är ihop med Scalarer, men jag tror att det funkar bra. Vi har dem ihop med blåciklider och det har inte varit några problem, de har t.o.m lekt på "egen hand" och några yngel överlevde i akvariet...

Stimmar dem bra el är dem lite varstans?? Hur många har du o hur många tror du e bäst o ha? :)
#24 - 1 december 2006 11:51
Välj en stor (framförallt hög) tetra art - annars är risken stor att de så småningom blir mat.

Själv har jag haft dolksticktetra och det har alltid funkat bra, jag gillar också rödmunnar och kardinaler men det gör tyvärr skalarerna också. Så trots flera försök har dessa ändå till slut blivit mat

Frågar samma fråga till dig :)
Stimmar dolkstickstetran bra el är dem lite varstans?? Hur många har du o hur många tror du e bäst o ha? :)
#25 - 5 december 2006 13:04
Oki.. nu har jag nästan betämt mig... :P
Blir Dolkstickstetror el Colombiatetror. Men tänkte bara höra en sista sak, sen lovar jag o inte tjata mer ;)
Går dessa 2 ihop med mina andra firrar o hur många av varje borde jag ha??
I akvariet finns nu: Scalarer (såklart), Siamensis, Praktbotier, Palettciklider, Kakaduaciklider, Regnbågshaj, Gibbiceps, Kuhliiålar.. tror de va alla :D
#26 - 12 december 2006 14:01
colombia tetran går utmärkt. har själv tre tetror tillsammans med guld scalar och malavi ( golden)
#27 - 12 december 2006 14:54
Jessi77 skrev:
Går dessa 2 ihop med mina andra firrar o hur många av varje borde jag ha??

I akvariet finns nu: Scalarer (såklart), Siamensis, Praktbotier, Palettciklider, Kakaduaciklider, Regnbågshaj, Gibbiceps, Kuhliiålar.. tror de va alla :D

Oj! De var många arter och några ganska stora fiskar du har i 300 liter. Gibbiceps bör ha minst 550...

Hur många har du av varje art? Jag vet inte om det är en så bra idé att trycka in ännu fler fiskar i akvariet. Tetror är ju stimfiskar, så minst 8-10 bör de vara för att trivas.

Hur stor är regnbågshajen nu? Det finns en risk att h*n kommer att börja tacka siamensisarna när h*n blivit större...
#28 - 13 december 2006 11:52
E en liten velig jäkel :P Blir varken eller, utan har slutligen bestämt mig för Kardinaler :D Men tackar o bockar för alla svaren!!!!

Annons