Vilken Tetra med Gurami? (Beslutsångest!!)

#1 - 1 september 2004 10:51
Det handlar alltså om att jag planerar att
köpa Guldgurami.
Till den vill jag ha någon sorts tetra (eller liknande)!
Dessa är dem jag valt ut:

Sorgmanteltetra
Rosentetra
Kejsartetra
Rödstjärtsrasbora

Vilken skulle ni själva valt?
Kanske någon annan art i denna storlek?
Hur lätt leker dessa arter?
Passar dem med Guldguramin?
Kommer guramina bli aggresiva mot dem när de har
skumbo (om de får det..)?

Ja, frågor som dessa vill jag ha svar på..
Fakta och åsikter om dessa arter och om de trivs med
Guldgurami..

Jag har svårt att välja mellan dessa, själv tycker
jag att Sorgmanteltetra och kejsartetra ser finast ut..
Kanske rent av båda går att hållas tillsammans?
Skulle det gå att blanda dessa så att de kanske
stimmar tillsammans eller liknande?

(Har inte överdrivet mycket plats för fisk i karet..)

Ursäkta om jag verkar tjatig, har inte läst igenom
detta inlägg, utan skriver det bara som det kommer..
#2 - 1 september 2004 11:01
Angående stimfisken så kan du ju slippa beslutsångesten genom att styras av biotopriktighet... Rasboror och Guramis kommer nämligen från Asien bägge två... För att krångla till det lite för dig så kan jag säga att min absoluta favorit är Kilfläcksrasboran... tuffa och lättlekta...

När Guramin börjar leka så får alla fiskar sig en känga... det går inte att undvika. Men det är nog lättare att vara stimfisk än Guramihona i karet då i alla fall... Tänk på att köpa minst två honor till varje hanne... ska du inte ha lek på dem, så är det lugnast med bara honor... även bara hannar blir OK om det inte finns någon hona i karet som det verkar hos mig ...(har 5 läppguramihannar i ett 720 l kar)

#3 - 1 september 2004 11:21
Tack för det svaret!
Om vi säger att jag flyttar iväg guramihanen när de lekt, tar guramihonan/ honorna hand om äggen då eller vad händer?
Kommer de vara lika aggresiva som hanen?
Är hanen aggresiv även när man flyttat honom (han har inget att vakta)?

Och vad det gäller rasbororna så ogillar jag kilfläckarna, de har liksom ett utseende som jag inte tycker är 'bildskönt', iaf inte på bilden här på zoopet. Den andra rasboran gillar jag, fast jag inbillar mig att de är svåra att hitta och dyra.. (Jag bor lite utanför stockholm, vid Farsta..)

Jag lutar mot någon av de andra tre fiskarna, de ser 'stiligast' ut..
#4 - 1 september 2004 11:31
Det är hannen som tar hand om ynglen... honorna äter ynglen om de får en chans... Så länge hannen har yngel i boet så kommer han att jaga alla som kommer i närheten av boet...
Det finns en bild på en Kilfläck på min zoonen... i albumet miniasien... men tycker du inte om den som finns på bild här, så lär du nog inte tycka att min är snygg heller....
#5 - 1 september 2004 13:35
Nej, tyvärr gillar jag inte kilfläckar..
De jag gillar bäst av de 4 fiskarna är Sorgmanteltetra och Kejsartetra.
Vilken av dessa tror du skulle klara sig bäst mot guramiattackerna?
Vilka är roligast att kolla på / livligast?
Vilka tror ni stimmar bäst mot Gurami?
Stimmar dom alls??

Kommer köpa en av dessa arter + en ancistrushona idag, därav brådskan..
#6 - 1 september 2004 14:03
Hej

Hade nyligen samma problem men med Mosaikgurami (en snällare guramiart). Jag kom hem från affären med Saxrasboror. Ett inte helt genomtänkt val men det fungerar perfekt. Jag kan nämna att dessa fiskar är roligare att se live än på bild då de ser lite färglösa ut. En fördel dessa har är att de är lite större vilket troligtvis avskräcker guramina lite. De är också väldigt snabba fiskar, det är inte gurami (snällt sagt). Gurami bryr sig inte alls om stimmet och stimmet bryr sig inte om gurami.
Så jag rekomenderar saxarna. Men jag såg att du hade lite platsbrist och det är klart de tar ju plats (kan bli 13 cm enligt zoopet).
När jag frågade på forumet om lämplig stimfisk fick jag reda på att Sorgmanteltetror inte alltid stimmade så bra och det har jag även läst på annat håll. Men det beror ju på vad du är ute efter. Jag skulle rekommendera dig att välja en snabb fisk. Lycka till!
#7 - 1 september 2004 14:52
ok, jag får se vad som finns i affären.. antar att barber är tillräckligt snabba också, så jag kanske kommer hem med någon sån!
#8 - 1 september 2004 15:22
Hejsan, slänger mig in i tråden!!

Jag hade ett större stinm med sorgmanteltetror med mina gurami men hejsan vad de kan vara elaka. De nafsade friskt efter guraminas spröt och böljande fenor.

Tycker verkligen du skall ta dej en funderare till på kilfläcksrasbora. De är otroligt vackra och skimrar verkligen i rött!! Tuffa fiskar som stimmar väldigt bra. De är väldigt roliga att se på när de leker eftersom de lägger rom under bladen och således är upp och nedpå.

Har aldrig varit med om att gurami skulle vara elaka mot tetror, tvärtom är tetrorna ofta elaka mot gurami!

Mvh / Maria
#9 - 1 september 2004 18:06
Ja, jo, jag såg på kilfläckar i affären...
Men struntade i dem, tycker fortfarande inte om dom..

Köpte en ancistrushona (har en hane) och.. gissa vad??

--Svar--
Svart Fantomtetra. 5 stycken.. håller på att koppa in dom just nu..
Såg också Guldgurami i affären och ångrade mig direkt..
De var ju gigantiska, de var inte ens 12 cm!!
De såg fina ut som små, de stora ser bara grova ut.. (jaja, antar att jag får en massa olika svar på den här raden, men det är vad jag tycker!!)

Vi får se hur det går.. om fantomerna trivs bra så köper jag fler, annars ska jag lämna tillbaka dom.. vill ju ha fiskar som trivs!
#10 - 1 september 2004 18:11
Fast svarta fantomer är jättefina!!!Grattis till ett vackert fiskval! Du hade inte skaffat dig gurami än då eller??
#11 - 1 september 2004 18:18
Hmmm jag tror knappast att det är ovanligt att ha ganska planerad "inköpslista" när man går till akv.affären och sedan komma hem med något annat. Ibland ser fiskarna helt annorlunda ut live än på bild och hur de rör sig påverkar ju också helhetsintrycket.
Vi köper ju små individer!
Lycka till med dit val.
#12 - 1 september 2004 19:10
Nej, jag har inte köpt gurami och kommer inte att göra det..

och nu har jag släppt i dem i karet och de verkar trivas..
de simmar och utforskar i stim.

Kuhlii-ålarna har inte ens fattat att palettcikliderna är borta ännu, de var fortfarande gömda bakom pumpen.. -.-
#13 - 1 september 2004 20:22
Du vet väl att stimfiskar ska vara minst 10 för att trivas???

Annons