Vilken tetra? Tips önskas!

#1 - 19 februari 2008 11:33
Jag är på gång att köpa mitt första akvarium. Akvariet är på 126 liter och i det har jag tänkt ha två stycken palettciklider, två siamesiska algätare, en skäggmunsmal och så förstås - ett stim tetror.

Eftersom jag vill försöka få en kontrast till de ganska frägglada palettcikliderna hade jag bestämt mig för svarta neontetror, men nu är jag osäker på om jag tycker de är så fina egentligen... De känns onekligen en aning trista och småfeta. ;) I en affär igår fastnade jag istället för guldtetror, men de är enligt Zoopets artbeskrivning visst ganska känsliga och svåra fiskar - hur väl stämmer det? Lite osäker är jag också på om det verkligen är de tetror jag söker rent utseendemässigt...

Jag är ute efter en ganska mörk, fredlig, fin tetra (liten stimfisk), inte "genomskinlig" och/eller skrikigt rödorange á glödbandstetra. Ungefär som den här fisken. (Jag vet att bilden föreställer en kejsartetra - men ser de ut så i verkligheten? Bilder kan ljuga en del har jag förstått.)

Finns tetran jag söker överhuvudtaget? Tips och förslag önskas!
#2 - 19 februari 2008 12:35
Vinkeltetra är ju annars ett alternativ till en lite mer diskret stimfisk. Väldigt lättskött tycker jag.
#3 - 19 februari 2008 13:32
aiquen skrev:
Ungefär som den här fisken. (Jag vet att bilden föreställer en kejsartetra - men ser de ut så i verkligheten? Bilder kan ljuga en del har jag förstått.)

Svar ja! Det är enligt mig en av de finaste tetrorna, tyvärr har den av någon anledning blivit lite "bortglömd".

Det roliga med dessa tetror är att de är mycket lättlekta, man kan faktiskt "råka ut för" att helt plötsligt hitta yngel av dessa i ett vanligt sällskapskar, om man har mycket växter och javamossa då förståss.
#4 - 19 februari 2008 13:55
c90368 skrev:
Svar ja! Det är enligt mig en av de finaste tetrorna, tyvärr har den av någon anledning blivit lite "bortglömd".

Det roliga med dessa tetror är att de är mycket lättlekta, man kan faktiskt "råka ut för" att helt plötsligt hitta yngel av dessa i ett vanligt sällskapskar, om man har mycket växter och javamossa då förståss.

Riktigt fina. Mjuka och härliga linjer!

Finns fina varianter av rosentetra annars! Med röda/Svarta/klarvita färger.
#5 - 19 februari 2008 14:49
Annars är ett hett tips svarta fantomtetror. Mörka, vackra och hannarna har vackra uppvisningar mot varann
#6 - 19 februari 2008 15:14
jag gillar sorgmanteltetra och kejsartetra mest av alla svarta
Bilagor:
#7 - 19 februari 2008 15:49
Sorgmantlarna är fina som små men blir tyvärr grådassiga som äldre. Fantomerna ändrar mer färg efter humöret ;)
#8 - 19 februari 2008 16:09
ize skrev:
Sorgmantlarna är fina som små men blir tyvärr grådassiga som äldre. Fantomerna ändrar mer färg efter humöret ;)

Stämmer inte hos mig, alla mina sorgmantlar är ganska svarta, trots att vissa är 4-5 år gamla. Det beror på hur man sköter dem!
#9 - 19 februari 2008 16:10
MagArne skrev:
Vinkeltetra är ju annars ett alternativ till en lite mer diskret stimfisk. Väldigt lättskött tycker jag.

De blir ganska stora va? Typ 8cm eller nåt. Ganska stort för en tetra...
#10 - 19 februari 2008 16:31
Olfi skrev:
Stämmer inte hos mig, alla mina sorgmantlar är ganska svarta, trots att vissa är 4-5 år gamla. Det beror på hur man sköter dem!

Oki, jag ger mig ;)
#11 - 19 februari 2008 21:12
Tack för alla svar!

Jag tror att kejsartetran kan vara vad jag söker (firren på bilden är i alla fall det), så jag ska försöka hitta en affär som har dem inne, så får jag se. :)
Bilagor:
#12 - 19 februari 2008 21:14
Med paletter i karet kan det vara bra att satsa på tetror utan långa fenor.. [:o]
#13 - 20 februari 2008 15:59
D.v.s. inte kejsartetra eller? :-/
#14 - 20 februari 2008 17:51
aiquen skrev:
D.v.s. inte kejsartetra eller? :-/

Den har ju inte så mycket fenor men du får räkna med att det blir lite hack i dem... ;)
#15 - 20 februari 2008 18:10
jag gillar sorgmanteltetra och kejsartetra mest av alla svarta

Jag tycker också om Sorgmanteltetran, men trots att de hos mig är ganska svarta så tycker jag att de ser lite tråkiga ut... Det är nog för att de stimmar så dåligt:p Är det ens möjligt för dem att stimma? Det skulle ju vara helt fantastiskt isåfall..:D
#16 - 21 februari 2008 09:36
mina stimmar ofta. och dom går själva i karet
#17 - 21 februari 2008 12:13
Katharina skrev:
Den har ju inte så mycket fenor men du får räkna med att det blir lite hack i dem... ;)

Hm okej. Men bara inte fiskarna mår dåligt av det, så? Jag vill ju trots allt ha fiskar som fungerar bra ihop, så de inte mår dåligt och/eller känner sig konstant stressade.

---
Hur bra stimmar kejsartetrorna förresten?
#18 - 21 februari 2008 16:32
Varför inte smycketetror? :p
#19 - 21 februari 2008 18:14
Jens A. skrev:
Varför inte smycketetror? :p

Den tanken slog mig oxå:)

Men jag tror att man har svårt att uppskatta dessa små juveler om man inte har haft ett antal andra mer "rörliga" tetror innan.
#20 - 22 februari 2008 20:06
Jag tycker mycket om Rödmunstetra, håller i hop i ett fint stimm med rött huvud och en svart vit randig stjärt fena!:D
#21 - 23 februari 2008 08:35
Kerritetran är den vackraste enligt mig, och påminner en del om kejsartetran. Sök efter bilder på google, så får du upp en vacker blå tetra :)
#22 - 27 februari 2008 02:58
Tack för alla svar!

Nu har jag nog dock ändrat mig (igen..) och känner att rödmunstetror nog skulle passa bra. Men - alltid dessa men [:-48] - jag såg på artbeskrivningen här på Zoopet att rödmunstetror inte vill ha ett pH-värde på över 6,5 och dessvärre så är pH-värdet i kranvattnet här betydligt högre än så; enligt kommunens hemsida så ligger det på 8,2-8,5...

Innebär det att jag:
1. inte kan ha rödmunstetror överhuvudtaget
2. kan ha ett stim rödmunstetror såvida jag aktivt kämpar för att sänka pH-värdet i akvariet (jag antar att det bl.a. finns olika medel man kan tillsätta för att sänka det?)
3. utan problem kan ha rödmunstetror trots det höga pH-värdet

:confused:

Jag vill ju som sagt inte att mina fiskar ska må dåligt på något sätt, men jag vet inte heller hur pass känsliga de faktiskt är ang. pH-värdet...
Guest
#23 - 27 februari 2008 14:19
Varför inte en Glasrödfenstetra [COLOR=black](Prionobrama filigera)[/COLOR] då?
Du kommer inte ångra dig!! Stimmar i ytläge, är aktiva och orädda.
#24 - 27 februari 2008 14:40
eller ett stim med svart neontetra
#25 - 27 februari 2008 19:08
Anettejt skrev:

Blev nyfiken, blir jag alltid när det dyker upp en tetra jag inte känner till:D

Gogglade på bilder efter Prionobrama filigera och hittade en hel del, men det var väldigt stor skillnad mellan fiskarna på bilderna:confused:

Kan du ge en länk eller bild på hur dina fiskar ser ut.

Finns det någon förklaring till att fisken uppenbarligen kan se olika ut:confused:
#26 - 27 februari 2008 20:46
Anettejt skrev:

Ja, de är fina men lite otäcka på något sätt; jag vet liksom inte om jag vill ha fiskar som man ser "rakt igenom". ;) Men jag får väl fundera lite.

eller ett stim med svart neontetra

Ja, det var ju dem jag funderade på först. Men de känns faktiskt en aning tråkiga och 'mörtliknande'.

Åh, det här är ju verkligen jättesvårt... Sedan när man väl hittar en art man tycker om, så faller det på pH-värdet (verkar det som i alla fall). Suck.
#27 - 27 februari 2008 21:09
aiquen skrev:

Åh, det här är ju verkligen jättesvårt... Sedan när man väl hittar en art man tycker om, så faller det på pH-värdet (verkar det som i alla fall). Suck.

Vad jag har förstått, efter att ha läst här på Zoopet, är att vattnet i Växjö är lite knepigt. Men det finns ett antal flitiga Zoopetare från Växjö här på forumet.

Ett råd är att skicka ut en tråd under "Akvarievatten" med rubriken "Tetror i Växjö" eller något liknande.

De flesta tetror som ska ha "mjukt och/eller "surt" vatten går alldeles utmärkt att ha i pH 7,0-7,5 utan problem. Det är för det mesta viktigare att ha ett stabilt pH värde.

Det är naturligtvis skillnad om man har tänk att få dem att leka.
Guest
#28 - 27 februari 2008 21:45
c90368 skrev:
Blev nyfiken, blir jag alltid när det dyker upp en tetra jag inte känner till:D

Gogglade på bilder efter Prionobrama filigera och hittade en hel del, men det var väldigt stor skillnad mellan fiskarna på bilderna:confused:

Kan du ge en länk eller bild på hur dina fiskar ser ut.

Finns det någon förklaring till att fisken uppenbarligen kan se olika ut:confused:

Kolla in min hemsida! Så skall de se ut!
Blev själv väldigt nyfiken på dom varav jag skaffade 5st.
De överaskade mig rejält. Det första de gjorde var att leta upp utflödet till pumpen och sen flög de med i strömmen, gång på gång på gång.
Helt orädda, och stimmar fint. Riktiga matvrak, som ändå inte rör mina malyngel eller segelfensyngel.
Dagen efter hämtade jag sen 5st till. :D
#29 - 27 februari 2008 21:52
Anettejt skrev:
Kolla in min hemsida! Så skall de se ut!

Blev själv väldigt nyfiken på dom varav jag skaffade 5st.

De överaskade mig rejält. Det första de gjorde var att leta upp utflödet till pumpen och sen flög de med i strömmen, gång på gång på gång.

Helt orädda, och stimmar fint. Riktiga matvrak, som ändå inte rör mina malyngel eller segelfensyngel.

Dagen efter hämtade jag sen 5st till. :D

Kan faktiskt vara den tetra jag har sökt till mina Schackbrädesciklider:D
#30 - 28 februari 2008 14:42
Jag har under mer än ett år haft ett stim med rödmunstetror i pH 7.6 - 8, så de är inte så känsliga för pH, så länge det är stabilt. De var utfärgade och verkade må toppen.

Men självklart är det bättre om man har "rätt" ph.
#31 - 28 februari 2008 21:02
c90368 skrev:
Vad jag har förstått, efter att ha läst här på Zoopet, är att vattnet i Växjö är lite knepigt. Men det finns ett antal flitiga Zoopetare från Växjö här på forumet.

Ett råd är att skicka ut en tråd under "Akvarievatten" med rubriken "Tetror i Växjö" eller något liknande.

Jo, jag har läst om detta jag också, och tror att jag har snappat upp en del tips. T.ex. att jag nog inte bör byta mer än runt 20% vatten per vecka, att jag alltid ska tillsätta vattenberedningsmedel vid vattenbyten och att jag bör försöka hålla koll på vattenvärdena, o.s.v.

Eller menar du att jag skulle fråga mer specifikt om någon vet hur det fungerar att ha just rödmunstetror i Växjö-vatten?

De flesta tetror som ska ha "mjukt och/eller "surt" vatten går alldeles utmärkt att ha i pH 7,0-7,5 utan problem. Det är för det mesta viktigare att ha ett stabilt pH värde.

Det är naturligtvis skillnad om man har tänk att få dem att leka.

Solid skrev:
Jag har under mer än ett år haft ett stim med rödmunstetror i pH 7.6 - 8, så de är inte så känsliga för pH, så länge det är stabilt. De var utfärgade och verkade må toppen.

Men självklart är det bättre om man har "rätt" ph.

Det var kul att höra! Jag vill som sagt INTE att mina fiskar ska må dåligt på något sätt, men GÅR det att ha rödmunstetror trots det höga pH-värdet så vore det ju kanon. :)

Köper jag ett stim rödmunstetror här i Växjö, så lär de ju redan vara ganska vana vid pH-värdet, dessutom?
#32 - 29 februari 2008 23:53
aiquen skrev:
Det var kul att höra! Jag vill som sagt INTE att mina fiskar ska må dåligt på något sätt, men GÅR det att ha rödmunstetror trots det höga pH-värdet så vore det ju kanon. :)

Köper jag ett stim rödmunstetror här i Växjö, så lär de ju redan vara ganska vana vid pH-värdet, dessutom?

Ja, jag har i alla fall aldrig sett någon zooaffär som torvfiltrerar eller liknande för att tetrorna de säljer vill ha det så :D

Om det är lågt KH i kranvattnet så brukar ju dessutom pH sjunka ner till 7-7.5 innan det stabiliserar sig. Men ibland finns annat i vattnet som håller uppe pH trots lågt KH, så är det hos mig i alla fall.
#33 - 2 mars 2008 18:19
Haha nej, precis. Nu har jag hört från annat håll också att det är OK att hålla rödmunstetror i pH runt 7... Det viktigaste är att pH-värdet är stabilt. Så det blir ett stim rödmunstetror för mig sedan, när jag väl har köpt mitt akvarium. :)
#34 - 2 mars 2008 21:31
Kilfläcksrasboror är en av mina favoritfiskar. Ja,ja, jag vet, det är inte en tetra!!! Men de är stimmiga, vackra, långlivade och otroligt tåliga. Mina går i Ph 8.5

Annons