Vilken typ av lysrör?

#1 - 2 februari 2007 09:03
Ska börja plasta min akvarie armatur snart och hade då tänkt använda mig av 10st 1100mm lysrör. men vad är att rekommendera??? T5 eller standard rören? Finns det lika stort utbut utav T-5 som vanliga, vad är det för prisskillnad om man vill ha någon sorts ljuseffekts rör?
Det ska byggas till ett 660liter akvarium på ca 1.9m och vill ju gärna att det ska bli mycket växtlighet i det.
MVH Daniel
#2 - 2 februari 2007 16:12
T5 är dyrare men effektivare
men 10st asså ... låter mycket
#3 - 3 februari 2007 15:00
mayday skrev:
T5 är dyrare men effektivare

men 10st asså ... låter mycket

Jo men alla säger ju att fiskarna inte bryr sig i ljuset utan att det enbart är bra för växterna. Vet inte än om det blir 10 eller hur många det blir. det avgör jag då jag gjutit armaturen. har 4 st 1100mm T-5or till mitt 200l kar och det känns väldigt lagom tycker jag. Men åter till frågan. finns det samma sortiment av olika ljus/nyanser/färger för T-5 som vanliga?
#4 - 3 februari 2007 16:15
kör med 4 st t5 146cm dvs 80w/st 80*4=320w till 660 liter o sen smacka på med co2.. mums..
#5 - 3 februari 2007 20:23
alltså mycket ljus är bra men du måste ha en balans ... Ljus/näring/växter

för mycke ljus o du kommer att få en massa alger istället
#6 - 4 februari 2007 10:15
mayday skrev:
alltså mycket ljus är bra men du måste ha en balans ... Ljus/näring/växter

för mycke ljus o du kommer att få en massa alger istället

Åhh faan :) Det kan förklara min mystiska alg attack då :) Först röda sen vart det helt plötsligt en massa gröna :) Trots att jag försökte vara noga med bestämda vattenbytes intervaller och lagoma mängder mat :) Hade 4 110cm T-5 i min 2 liters balja. lyste ju fint men jag tyckte det lyste ganska mycket :) Men sen då jag frågade om ljuset här på forumet fick jag bara svar att fiskarna inte bryr sig mycket i ljuset utan att det bara e bra för växterna :)

Annons