vilken typ av tandkarp?

#1 - 16 november 2006 19:11
va inne i min lokala fiskaffär nyss och såg en väldigt fin tandkarp, vet dock inte vad den heter.

dom va ljusa nästan vita i färgen m med ljusgul bakdel, mest på undersidan.

någon tandkarpexpert som vet vad jag pratar om, eller om det finns någon bra sida med massa tandkarpar på.. sökte här på artbeskrivningen, men det var inte någon av om.
#2 - 16 november 2006 19:37
Kunde ju hjälpa en aning om du tog med kameran dit...
#3 - 16 november 2006 19:41
jo ja vet, men jag har ingen kamera :) förstår det nu att ni har inte mycke att gå på när jag förklarade hur den såg ut :)
synd att ja inte kom ihåg namnet.. den va väldigt fin.. den va väldigt långsmal med en platt mun. ryggfenan och fenan under var ganska långa och gick bakåt över hela kroppen, längre bak än stjärtfenan om jag inte minns fel.
#4 - 17 november 2006 02:19
Känner igen detta.. ska hem o rota i ngn bok... hade den inte varit så långs,al kunde man trorr på gulstjärtad kongotetra.. men det är en annan jag tänker på.. ska se om poletten ramlar ner o ska kika runt lite i ngn bok
#5 - 17 november 2006 05:55
leta på du robban för jag är nyfiken :) för någon kongotetra var det inte.
#6 - 17 november 2006 11:01
hmm... jag skulle gissa på ngn Aplocheilus...
#7 - 17 november 2006 11:04
Vandal skrev:
hmm... jag skulle gissa på ngn Aplocheilus...

se där du,, räddaren i nöden :) den är väldigt lik "Aplocheilus lineatus"

men jag har för mig att den jag såg hade längre fenor, men det kasnke den inte hade. mitt minne är ju inte så bra..

tack så mycket för hjälpen. har du erfarenhet av dom förresten?
#8 - 17 november 2006 11:06
om ja läser all text så står det att hanarna har mer utdragna fenor, så det är nog den ändå.
#10 - 17 november 2006 20:41
#11 - 17 november 2006 20:43
se där ja :) vill oxå gärna ha sånna.. du vet inte om hon har startat nån tråd om dom eller? måste nog skaffa mig sådanna tror ja :)
#12 - 17 november 2006 20:48
Du kan ju skriva ett pm och fråga henne.
#13 - 17 november 2006 20:49
jepp. ska göra det hade ja tänkt mig.
#14 - 18 november 2006 10:38
andreassofus...
den enda erfarenhet jag har av dem är att de hoppade ur mitt kar när jag precis skaffat dem... =( samt att de har stor käft och gärna äter både småfisk och insekter...
#15 - 18 november 2006 13:14
Vandal skrev:
andreassofus...

den enda erfarenhet jag har av dem är att de hoppade ur mitt kar när jag precis skaffat dem... =( samt att de har stor käft och gärna äter både småfisk och insekter...

man får väl se till att täcka över akvariet :) ska ja köpa sådanna blir det nog enbart ett gäng med sånna tänkte ja. så att dom är stora i käften gör inte så mycket :)
#16 - 18 november 2006 14:39
LIN är utpräglade ytvattensfiskar och rör sällan en matbit som når botten.
Jag fick dom till slut att ta mm-stora flytande guldfiskpellets.
Flugor givetvis mycket populärt.
De lägger äggen i fin växtlighet eller flytmoppar (växtlekare).
Deras gäddliknande utseende stämmer med deras vilja till snabba attacker mot vad de uppfattar som mat.
Stammen jag hade hoppade aldrig - till min stora förvåning - men det kanske berodde på att jag hade rikligt med flytväxter.
#17 - 18 november 2006 14:46
erikthur skrev:
LIN är utpräglade ytvattensfiskar och rör sällan en matbit som når botten.

Jag fick dom till slut att ta mm-stora flytande guldfiskpellets.

Flugor givetvis mycket populärt.

De lägger äggen i fin växtlighet eller flytmoppar (växtlekare).

Deras gäddliknande utseende stämmer med deras vilja till snabba attacker mot vad de uppfattar som mat.

Stammen jag hade hoppade aldrig - till min stora förvåning - men det kanske berodde på att jag hade rikligt med flytväxter.

tack för infon... skulle du säga att det är svår fisk att hålla?
funkar det inte att ge dom vanligt flingfoder? dom flyter ju.
#18 - 18 november 2006 16:51
Vanliga flingor för rovgiriga större killis är inte vad jag skulle rekommendera iaf.
Men å andra sidan har jag aldrig rekommenderat flingor till någon.
Men LIN var något av en utmaning eftersom den inte acceptera räksmul som hamnade på botten. Någonting näringsrikt som flyter är lösningen. Men jag tror inte på flingorna egentligen. Iaf inte om man vill att de ska stortrivas.
#19 - 18 november 2006 17:02
va inne i min lokala fiskaffär nyss och såg en väldigt fin tandkarp, vet dock inte vad den heter.

dom va ljusa nästan vita i färgen m med ljusgul bakdel, mest på undersidan.

någon tandkarpexpert som vet vad jag pratar om, eller om det finns någon bra sida med massa tandkarpar på.. sökte här på artbeskrivningen, men det var inte någon av om.

Det var ju en attans så tjusig fisk i alla fall :-)

/Matsvin.

Annons