Vilken utrustning behövs ?

#1 - 10 november 2006 09:16
Hej Alla !

Jag tänkte först köpa ett "Akvariepaket" där "allt" ingår för en uppstart från den lokale handlaren.

Men efter att ha tittat på dom, så inser jag att den storlek de har,
är för liten. Max 160 liter.

Så, det blir nog att köpa ett "fristående" kar på ca 240 liter.
Då får jag bara själva karet + täckglas på toppen.

Bortsett från lampor, vad för utrustning behöver jag ?

Pump, javisst, men hur stor ??

Håvar och annat ?

Någon som kan bistå med hjälp ?

Kensa
#2 - 10 november 2006 09:37
Hej Kensa och välkommen hit!

Jag har ett kar på 250 liter och till det har jag ett ytterfilter - Fluval 305. det är bra och kostar inte skjortan. Det brukar stå på filtren till vilken storlek på kar de passar till, men ta gärna en storlek större - det skadar aldrig. Ju mer filtervolym, desto bättre!

Jag köpte min första håv häromdagen! Har inte behövt någon innan.

Du behöver en doppvärmare. Det står också på till vilken storlek av kar de passar.

Du behöver en lång 3/4" slang och lite kopplingar om du inte vill springa med hinkar. Se här hur du kan göra för att byta vatten lätt.

Vattentester. Jag har JBL´s dropptester. Var snål och köpte stickor först men insåg att de inte är särskilt pålitliga. Jag har Ph, KH och nitrittest.

Bakteriekultur. Att tillsätta vattnet så att du undviker nitrittoppar och andra problem i början. Så småningom kommer det bli bakterier av sej själv i karet. Viktigt bara att ta det vääääldigt lugnt med inköp av fiskar! Typ två först och sen vänta två veckor och sen två till och vänta etc.

Ja, sen inredning och växter såklart! Det är ju det roligaste av allt (tycker jag)!
#3 - 10 november 2006 23:17
Vilken storlek du behöver beror helt på vilken fisk du skall ha. Ett akvarium är inte med automatik "för litet" utan beror på främst fiskens storlek och hur rörlig den är. 50-100 liter är dock en bra startstorlek till ett litet sällskapsakvarium, men skall du ha större ciklider så krävs det naturligtvis större akvarier. Sedan är det ju bra att ta allt i rätt ordning:

1:Akvarium, inredning, pump/filter och ev värmare (beroende på om fiskarna kräver hög värme, många fiskar behöver det inte!!!! Vi har varmt i våra bostäder nuförtiden dessutom värmer akvariebelysningen en del också!) och sist men inte minst vatten av god kvalitet, vanligt kranvatten duger för det mesta till de flesta fiskar. Sedan kan det vara bra med lite "skit" från ett filter som varit i drift ett tag, fråga i affären om du kan få lite skitigt vatten från ett av deras akvarier/filter.

2:växter

3:vänta en till tre dagar om du kan hålla dig så länge!

4:Köp och "koppa" in dina fiskar, några få till en början så akvariets vattenvärden inte skenar iväg...mata sparsamt i början....

5: köp fler fiskar efter hand....byt vatten så ofta du kan, ofta och lite varje gång är bättre än sällan och mycket.....

Lycka till.
#4 - 10 november 2006 23:29
Kör några mil norrut och köp ett Juwel 240 liter för 2995:- och du får allt som du behöver, kar, möbel, doppvärmare, belysning och pump med filtermaterial. Jag vet inget om priserna i Skåne, men i norra Halland och Göteborgsregionen är det dessa priser som gäller.
Kolla in på min zoon så kan du se hur ett Rio 240 Dark Brown ser ut.
#5 - 10 november 2006 23:41
Ja dessa akvariepaket finns ju lite överallt nuförtiden, går de inte till och med att köpa över nätet? Trots att de är sköra? Annars är väl KÖPENHAMN närmare (och kanske billigare???) om man bor i skåneland....eller om man vill åka till tyskland så kommer man kanske rentav ÄNNU billigare undan. Men så billigt som på AUKTION blir det nog aldrig...vi se´s väl den 25:e i GBG????

Annons