Inger H skrev:Den här "växten" växer strax ovanför kanten på bakgrunden i ett av mina kar - inte under vattnet. Ser nästan ut som någon slags mossa? Vad är det för något tro? Den är fin tycker jag.
Fanbyalperna skrev:Jag tycker det ser ut som den här [LEFT]Star Moss (Tortula ruralis)[/LEFT]
Inger H skrev:Den här "växten" växer strax ovanför kanten på bakgrunden i ett av mina kar - inte under vattnet. Ser nästan ut som någon slags mossa? Vad är det för något tro? Den är fin tycker jag.
Jesper Broman skrev:Jag har exakt samma på en bakgrund över vattnet.
Jag tycker också att det är likt någon mossa, men om man rör vid den så smulas det bort små gröna "sporer".
Jag kan försöka få en bild på det sen när jag kommer hem, men det ser ut att va exakt samma som på din bild.
En väldigt liten växt som inte verkar bli mer än nån cm lång.
Inger H skrev:Star Moss (Tortula Rurlaris). "Fanbyalperna" hade kollat upp ( några inlägg tidigare) :)
//Inger
Mathias Nilsson skrev:Säker på att det inte är Fontinalis antipyretica? Den kan ha följt med in i akvariet om du plockat något ute i skogen där det samlats vatten..
Inger H skrev:Jag har inte något utifrån i karet, bara köperötter.
//Inger
Mathias Nilsson skrev:Klantigt formulerat av mig. Det är en vanlig mossa som akvarister har och kollar vi på växtnördssidan så finns den i varannat akvarium typ. Det jag ville få fram var att den växer i vår del av världen, man kan finna den lite varstans. Det finns mer än man kan tro faktiskt om vi rör oss ute bland sjöar och myrar.