Vilken växt är det??

#1 - 16 december 2013 20:00
Vilken växt är det som växer på roten?
#2 - 16 december 2013 20:01
Det är alltså inte mitt akvarium, hittat bilden på nätet och vill också ha rot med växter på...
#3 - 16 december 2013 20:12
Kanske Javamossa?
#4 - 16 december 2013 20:26
TYcker det ser ut som Spiky Moss.. En mycket fin mossa.
#5 - 16 december 2013 20:42
Åhå, ska kolla upp den då :) Tack!
#6 - 16 december 2013 20:50
Dopply skrev:
TYcker det ser ut som Spiky Moss.. En mycket fin mossa.

Jag kan inte hitta den här på zoopet...:confused:
#7 - 17 december 2013 05:48
Googla bilder och sök på Spiky Moss
#8 - 17 december 2013 06:04
jag instämmer med dopply det ser mest ut spiky moss. dock så har inte kje inte alls fel eftersom spiky moss är en odlingsvariant av javamossa. alltså det är en javamossa.
#9 - 17 december 2013 08:32
Där ser man! Tack för upplysningen :)
#10 - 17 december 2013 09:55
Taxiphyllum sp..

Det är min röst, relativt nyplanterad :)
#11 - 17 december 2013 10:59
Taxiphyllum sp..

Det är min röst, relativt nyplanterad [:)]

Men det är väl Spiky Moss? Tror jag.
Är inte så bevandrad i dessa Latinska namn ;)
#12 - 17 december 2013 11:49
Flame är väl handelsnamnet tror jag..
#13 - 17 december 2013 15:32
Nja det beror på vad det är för odlingsvariant. det finns mer än 5 eller 6 sorter av denna växt som används i akvariesammanghang.
#14 - 18 december 2013 11:38
Victor, har du källa på ditt påstående att det skulle vara odlingsformer? Låter väldigt främmande nämligen. Särskilt med tanke på att man delar upp de vanliga mossorna i två släkten, taxiphyllum och vesicularia. Alla de olika varianterna inom dessa släkten har dessutom unika artnamn...
#15 - 18 december 2013 12:45
Släktet är inte utrett än vad jag kan tolka in i alla fall. Det finns nog andra prioriteringar än mossa :)
#16 - 18 december 2013 13:29
Victor, har du källa på ditt påstående att det skulle vara odlingsformer? Låter väldigt främmande nämligen. Särskilt med tanke på att man delar upp de vanliga mossorna i två släkten, taxiphyllum och vesicularia. Alla de olika varianterna inom dessa släkten har dessutom unika artnamn...

Efter som det är extremt lätt att klona växter så får specifika individer med någon önskad egenskap mer spridning inom hobbyn, förr eller senare hittar någon på ett sortnamn åt individen. Jag tror det är det Viktor syftar på.

Microsorum pteropus "videlov" och Microsorum pteropus "needle leaf" är ett bra exempel, båda sorterna är individer av arten Microsorum pteropus.
#17 - 18 december 2013 14:05
addo skrev:
Efter som det är extremt lätt att klona växter så får specifika individer med någon önskad egenskap mer spridning inom hobbyn, förr eller senare hittar någon på ett sortnamn åt individen. Jag tror det är det Viktor syftar på.

Microsorum pteropus "videlov" och Microsorum pteropus "needle leaf" är ett bra exempel, båda sorterna är individer av arten Microsorum pteropus.

Absolut, medhåll. Och som du själv visar brukar odlingsvarianter inte byta artnamn utan få ett tilläggsnamn.

Jag har erfarenhet av några av dessa mossor och den säger mig att det är olika arter då de inte bara ser helt olika ut utan även beter sig olika. Tittar man på mikroskopbilder ser man hur stor skillnad det är.

Som Mathias säger är dessa obeskrivna och är i flera fall nya inom hobbyn. Att göra som Victor, uttala sig så tvärsäkert sprider bara myter och okunskap, bättre att vara tydlig med att det handlar om en personlig teori eller nåt man hört.

Annons