Vilken växtnäring till svärdplantor?

#1 - 31 december 2007 21:33
Vilken växtnäring skulle ni rekommandera till svärdplantor om det är dom enda växterna i akvariet?

Tack på förhand!
#2 - 31 december 2007 21:49
jag skulle rekomendera pmdd till dom flesta växter men det är jag! :)
#3 - 1 januari 2008 03:56
Spelar nog ingen roll vilken slags näring du använder dig av. PMDD funkar till mina. Svärdplantan tar upp sin näring genom rötterna. Det finns att köpa dyra tabletter i zooaffären som du lägger under växten (onödigt). Har du fiskar får du ju näring från skiten. Dessutom är det gratis ;) Svärdplantan är en enkel lättslött växt som klarar sig i de flesta förhållanden.
#4 - 1 januari 2008 08:59
Om den börjar bli genomskinlig eller se dålig ut så behöver den näring. Förr eller senare kommer den i alla fall att behöva lite micronäring i form av järn och spårämnen. Men det märker du. PMDD är billigast. Dosera försiktigt om du inte har ett växtakvarium fullt av plantor.
#5 - 1 januari 2008 09:51
Men är det inte bäst att ha några tabletter att lägga under rötterna eftersom dom tar upp näring genom rötterna?
#6 - 1 januari 2008 10:07
Jag tryckte precis ner ett gäng tabletter kring mina. Köpte dem löst för 8kr/stk. ca 5 stk.
#7 - 1 januari 2008 10:31
Tror jag startar med att köpa micronäring... Får köpa några tabletter om det blir nödvändigt...
#8 - 1 januari 2008 13:00
Svärdsplantor som alla andra växter tar upp näring även med bladen.
Du klarar dig utmärkt med bara "vattengödning".
PMDD ger en "komplett" gödning vilket tabletterna inte gör.
Vill du ändå köra bottengödning så är nog Tropicas "kapslar" en av få som ger dig en "komplett" gödning.
#9 - 1 januari 2008 13:16
Okej, tack:)

Annons