vilkensand

#1 - 22 december 2006 16:04
skall som sagt göra om mitt akvarium till sa och ha i några kakadua ciklider tillsammans med neon tetra.
Nu kommer dillemat ja vet inte vilken färg ja skall ha på sanden antingen den jag redan har den är vit i olika storlekar eller skall ja ha rådasand vilket tycker ni är snyggast.och vilken storlek skall man ha på rådasanden för att fiskarna skall trivas

jag skall köpa en btn slim line bakgrund i färgen vit eller grå inte röd.
#2 - 22 december 2006 16:55
grå BTN och rådasand 0.8 - 1 mm (nått sånt är min)
#3 - 22 december 2006 17:18
håller med om grå btn och rådasand 0,8-1,2mm, tycker den är absolut snyggast. tycker du inte skall ha vit sand då fiskarna inte färgar ut lika mycket som dom gör om dom har en mörkare botten, dom kan dessutom bli rätt skygga pga den ljusa sanden
#4 - 22 december 2006 17:40
Jajuste de va så den hette (0,8-1,2) ;)
#5 - 23 december 2006 20:40
Glenn skrev:
tycker du inte skall ha vit sand då fiskarna inte färgar ut lika mycket som dom gör om dom har en mörkare botten, dom kan dessutom bli rätt skygga pga den ljusa sanden

Talar du av egen erfarenhet? Jag har Biltemas blästersand, som är ljust sandfärgad. Det går nog inte ha ljusare sand, utan att köra nånting i stil med ren kalk. Mina fiskar är värken skygga, eller färgar ut dåligt. Jag tror trygghetsfaktorn i genomtänkt inredning, mycket gömställen, och inte överdriven belysning (2x40w i mitt 375L kar) är viktigare, än vad du har för botten material.
B!
#6 - 24 december 2006 01:34
Mr B skrev:
Talar du av egen erfarenhet? Jag har Biltemas blästersand, som är ljust sandfärgad. Det går nog inte ha ljusare sand, utan att köra nånting i stil med ren kalk. Mina fiskar är värken skygga, eller färgar ut dåligt. Jag tror trygghetsfaktorn i genomtänkt inredning, mycket gömställen, och inte överdriven belysning (2x40w i mitt 375L kar) är viktigare, än vad du har för botten material.

B!

Jepp det gör jag både när det gäller det där med utfärgning samt skygghet. Bytte sand senare till råda och då så färgade fiskarna ut mer och dom var inte skygga av sig
#7 - 24 december 2006 08:30
Glenn skrev:
Jepp det gör jag både när det gäller det där med utfärgning samt skygghet. Bytte sand senare till råda och då så färgade fiskarna ut mer och dom var inte skygga av sig

Lustigt. Mina uppvisar som sagt inga sådana tendenser. Malawi, bakgrund på 3 sidor av akvariet, mycket, för att inte säga massor med sten i akvariet.

B!
#8 - 29 december 2006 09:15
Rådasand?

Glenn skrev:
håller med om grå btn och rådasand 0,8-1,2mm, tycker den är absolut snyggast. tycker du inte skall ha vit sand då fiskarna inte färgar ut lika mycket som dom gör om dom har en mörkare botten, dom kan dessutom bli rätt skygga pga den ljusa sanden

:confused: Hej!
Undrar om jag har rådasand? Den är ca 1 mm, med korn som har färgerna röd/svart/vit. Mycker vacker sand.
#9 - 29 december 2006 12:09
Malinitzi skrev:
:confused: Hej!

Undrar om jag har rådasand? Den är ca 1 mm, med korn som har färgerna röd/svart/vit. Mycker vacker sand.

låter som att det kan vara rådasand du har:)
#10 - 29 december 2006 12:48
Jag har haft ljus fin sand till både Malawi och Discus samt andra sällskapsfiskar. Jag har aldrig märkt att de inte färgar ut. Tror nog det beror mycket på hur det ser ut i resten av burken.

Annons