Vilket är Egentligen Sant???

#1 - 2 oktober 2007 15:32
Får hela tiden olika bud över vad som är rätt och inte. JAg har köpt fisk från zooaffärer och där säger de att det är ett absolut måste med aquatan och liknande vattenpreparat. Sedan har jag pratat med privatodlare och andra mkt kunniga personer som inte alls säger att fiskarna är så kräsna. En födde upp sina malawiciklider på vatten direkt från kranen...
ÄR det ett säljknep eller är det faktiskt nödvändigt och gör nytta?
#2 - 2 oktober 2007 15:33
*kollar i akvarieskåpet* nope, inget vattenberedningsmedel *kollar i akvariet* japp, de verkar leva och må bra ;)
#3 - 2 oktober 2007 15:37
jaa det verkar som om detta är vettigt...jag har kört med båda två och de ena tycks inte vara sämre än det andra:) du använder alltså inget alls? Hur ofta brukar du byta vatten då..?
#4 - 2 oktober 2007 15:43
Vi använde ljummet vatten förut från början och då gick ancistrusarna upp till ytan varje gång efter delvattenbyte och vissa dog osv.. då fick vi börja med aquatan, men samtidigt började vi använda också bara kallt vatten.

För det är ju koppar och annat i varmvattenledningarna som kommer i karet annars, men det tar ju aquatanet bort..

Men vi har fortsatt använda aquatan hela tiden, men egentligen kan det ju vara att vi bara använder kallvatten som stoppade det att malarna blev dåliga, för det var vattnet dom reagerade på hela tiden..
Så egentligen kan ju kallvattnet varit hjälpen, men vi har inte vågat chansa efter det utan använder aquatan iaf..

Så använder man varmvatten och vill undvika att få koppar och andra ämnen i karen så kan man ha aquatan.. men med enbart kallvatten behövs det nog inte.. men som sagt, vi vågar inte chansa nu..
#5 - 2 oktober 2007 15:46
okej det kan jag förstå! Nej jag brukar inte använda mig av temprerat vatten, har också hört det där:)
#6 - 2 oktober 2007 15:51
okej det kan jag förstå! Nej jag brukar inte använda mig av temprerat vatten, har också hört det där:)

okej, men nä, då är det nog ingen fara :)
Då kan du nog lugnt köra utan :)
#7 - 2 oktober 2007 15:58
det verkar som omd et fungerar bra och det känns som om man kom hem med alldeles för mycket när amn började med akvarie för några år sedan. Allt var tydlig viktigt att ha :P
Tack
#8 - 2 oktober 2007 16:00
Nja, i affärerna kan dom vara rätt jobbiga med typ "det här ska du ha, och det här måste du ha osv osv" Men ja, bra att kunna kolla med andra och så innan man köper en massa grejor :)

Vissa saker är säkert bra att ha, och vissa mindre nödvändiga..
#9 - 2 oktober 2007 16:05
hahah joo precis! tack för att jag slipper fundera mera. Jag har kört utan ett bra tag men när man hör så olika så vet man ju inte riktigt vad man ska tro på..Tack
#10 - 2 oktober 2007 16:05
har man ett dåligt vatten som är stark klorerat så bör man använda vattenberedningspreparat annars så behövs det inte men jag använder alltid det vid stora vattenbyten och nyinsättning av fisk och vid eventuell sjukdom!
#11 - 2 oktober 2007 16:08
okej, men om man har egen brunn vad gäller då? Sdan har jag även hört att man ska använda aquatan vid transport..varför? lugnanade??
#12 - 2 oktober 2007 16:09
brunnsvatten kan ju innehålla mer järn osv. men värdena verkar vara bra!
det lär väl inte vara klorerat så hemskt när det inte är kommunalt heller..?
#13 - 2 oktober 2007 16:09
Jag annvänder nitrivec vid insättning av ny fisk, stora vattenbyten och efter medicinering.
#14 - 2 oktober 2007 16:14
men nitrivec är det nödvändigt redan när fiskarna släpps i? Jag har fått för mig att nitrit skapas bl.a. utav fiskarnas avföring..?!
#15 - 2 oktober 2007 16:19
har man ett bra filter är det aldrig nödvändigt, men det skadar knappast.
#16 - 2 oktober 2007 16:52
Jag använder aldrig vattenberedningsmedel här, men vi har bra kommunalt vatten. I egna hus har man ibland kopparrör eller gamla järnrör, vilka båda släpper ut små mångder i vattnet, framförallt om det vatten man i har i brunnen är mjukt och har lågt pH. I vissa storstäder klorerar man vattnet - ring till vattenverket för att fråga om detta.

Så, för att summera min syn på saken: Vattenberedningsmedel ska man bara använda om man misstänker det vatten man har kan vara dåligt av någon av anledningarna ovan. Och det är vanligtvis inte fallet om man har kommunalt vatten.
#17 - 2 oktober 2007 16:58
Jag tror att varför många här (ibland även jag) pratar om att man måste använda vattenberedningsmedel är för att många nybörjare har en tendens att köpa på sig alldeles för många fiskar, eller ett mycket litet akvarium.

Eftersom det i dessa fall är svårare att under akvariets uppstart få en bra vattenkvalitet kan det för dessa nybörjare (som envisas med att köpa många fiskar, eller ett 15-40-litersakvarium) vara bra med vattenberedningsmedel som en säkerhetsåtgärd för att undvika problem. Det är inte så att det inte KAN gå utan, utan det kan vara LÄTTARE att undvika problem med, om man är ovan!

Så ser jag det iallafall. :)

Sen är det klart att man måste kolla upp den kommun man bor i, här i Växjö måste jag använda vattenberedningsmedel pga ett ämne som finns i mitt kranvatten.
#18 - 2 oktober 2007 19:10
Vattenberedningsmedel skyddar även slemhuden på fiskarna, vid stress, flyttning osv. Det innehåller ett b-vitaminkomplex som minskar stressen, både hos flyttade fiskar och de som blir stressade av att de får nya kompisar.
Förutom att det binder klor och tungmetaller typ koppar.........
#19 - 3 oktober 2007 06:38
Jag användar aldrig vattenberedningsmedel eller bakteriekulturer och har aldrig gjort det heller.
Jag byter 50-70% vatten i veckan, tempererat till ca 25 grader, samma som i karet.
Jag har kommunalt vatten.
Aldrig har en fisk dött eller ens mått dåligt vid vattenbyte eller nyinsättning, iaf inte som kan sättas i samband med vattnet.
Föresten, nu ljög jag. En gång när jag bytte ca 70-80% råkade jag fylla karet med ca 10 gradigt vatten, då var det en mosaikgurami som inte mådde så bra och tyvärr strök med några timmar senare.
#20 - 3 oktober 2007 15:15
det verkar alltså som om majoriteten inte anser att vattenberedningsmedel är nödvändigt så vida man inte har allt för klorerat, järnhaltigt eller liknande problem :) Jag måste säga att jag inte har haft några problem alls med det vatten vi har trotts att det är från egen brunn. Jag menar det lär la finnas betydligt mer bakterier och ämnen i olika slag i fiskarna "egentliga" hemmiljöer..alttså inte fiskar som har avlats upp i odlingar osv.

Annons