MrH skrev:jag har 2213 till mitt 175L och är väldigt nöjd med den.
kan tycka att den låter lite för mycke, men det är inget som stör mig då akvariet inte står i sovrummet. å de är ju inte direkt något oljud. men man kan höra att det går i allafall.
Ska du ha ett knäpptyst filter så är aquael unimax det tystaste som går att uppbringa (eheimanhängare göra sig icke besvär:D) och den här storleken blir nog lagom:Afrodite skrev:Jag har ena akvariet just utanför sovrumsdörren och jag är ytterst ljudkänslig, Så jag vill verkligen ha ett filter som är så tyst som möjligt. Så 2213 kanske inte är något för mig då.
åheim skrev:Ska du ha ett knäpptyst filter så är aquael unimax det tystaste som går att uppbringa (eheimanhängare göra sig icke besvär:D) och den här storleken blir nog lagom:
http://www.pwss.se/product.php?productid=2480&cat=308&page=1
Mina åsikter om aquael unimax är att det mesta är riktigt bra. Slangeheten med aquastopen kan vara lite krånglig att hantera, det finna alltså ingen spak där man stoppar flödet utan när du vrider hantaget åt vänster så stoppas flödet och slangenheten lossnar, när du ska sätta tillbaks slangenheten så var noga med att sätta den ordentligt i sina spår så du inte drar dit handtaget snett, för när du väl börjat vrida tillbaka hantaget så öppnar den flödet igen. Man bör lära sig hur man manuellt kan stänga vattenflödet genom att vrida på underredet på aquastoppen innan man installerar filtret.Afrodite skrev:
Är det något annat som är lönt att känna till om det filtret som är bra/dåligt?
åheim skrev:Mina åsikter om aquael unimax är att det mesta är riktigt bra. Slangeheten med aquastopen kan vara lite krånglig att hantera, det finna alltså ingen spak där man stoppar flödet utan när du vrider hantaget åt vänster så stoppas flödet och slangenheten lossnar, när du ska sätta tillbaks slangenheten så var noga med att sätta den ordentligt i sina spår så du inte drar dit handtaget snett, för när du väl börjat vrida tillbaka hantaget så öppnar den flödet igen. Man bör lära sig hur man manuellt kan stänga vattenflödet genom att vrida på underredet på aquastoppen innan man installerar filtret." target="_blank">
En video för illustration hur man plockar bort slangeheten från filtret (dock ej en unimax med principen är densamma): 4.21 in i videon
Har du kikat på fluval 206? Det är min favvo över allt annat [:-88] http://www.pwss.se/product.php?productid=15813&cat=305&page=1
Fluval 206 är ett tystgående filter men knäpptyst är fel att säga, vissa använder det yttrycket men ett visst motorljud avger den upplever jag. Det är skillnad på ljud och oljud också, dovt brummande upplever jag väldigt störande eftersom det tränger igenom alla andra ljud. Fluval avger inte ett sånt ljud utan det lilla ljud den avger är försumbart tycker jag. Jag har ett eheim 2215 också och den avger mer ljud och mera dovt. Sammantaget så tycker jag fluval 06 är en vinnare:)Afrodite skrev:Tackar, tar gärna emot alla tips då jag är helt ny i ytterfilterdjungeln. Skall genast kika in och spana in den. Är den också knäpptyst?
åheim skrev:Fluval 206 är ett tystgående filter men knäpptyst är fel att säga, vissa använder det yttrycket men ett visst motorljud avger den upplever jag. Det är skillnad på ljud och oljud också, dovt brummande upplever jag väldigt störande eftersom det tränger igenom alla andra ljud. Fluval avger inte ett sånt ljud utan det lilla ljud den avger är försumbart tycker jag. Jag har ett eheim 2215 också och den avger mer ljud och mera dovt. Sammantaget så tycker jag fluval 06 är en vinnare:)&feature=relmfu" target="_blank">&feature=relmfu
Nya 06 öppnas och stängs precis som föregångaren 05 här i videon, anledningen till att jag vill visa den är att allt för många inte förstår hur man ska gå till väga, de använder istället sin kroppsvikt och trycker ner pumphuvudet och riskerar skada filtret, tex om nån korg inte sitter som den ska, använder man istället mekanismen som man ska så känner man direkt om nåt sitter fel.
Jag har/haft samtliga du räknar upp:D jag räknar upp tystheten på dem med tystast först (kan givetvis förekomma skillnader mellan exemplaren)!Afrodite skrev:Ok, tack för beskrivningen. Jag är sådan att jag kan störa mig på minsta lilla ljud. Så jag leter efter det absolut Tystaste som går att hitta. Försöker fråga här och leta igenom nätet, men det är verkligen jättesvårt att försöka få reda på vad som är tystast... Eheim, tetratec, fluval och aquael är märken som nämns flera gånger, men det går ju inte att hitta några direkta jämförelser för att hitta vad det tystaste är.
åheim skrev:Jag har/haft samtliga du räknar upp:D jag räknar upp tystheten på dem med tystast först (kan givetvis förekomma skillnader mellan exemplaren)!
1. aquael
2.tetratec
3.fluval
4 eheim (eheim har så otroligt många modeller men jag har classic 2215)
Jag har själv dock gett upp kampen på det tystaste filtret och inriktar mig på kvalité funtion och användarvänlighet därav blir det fluval för min del
Christer5 skrev:Skall du använda UV så tycker jag att det är bäst att ha ett separat UV med pump som en enhet som man sätter i akvariet precis som ett innerfilter.
Man använder ju bara UV när man behöver.
Jag har tidigare haft Eheim Classic modeller typ 2213 men dom är inte helt tysta men tysta nog att ha i sovrum men är man väldigt känslig så kanske inte.
åheim skrev:det senaste lilla filtret du länkar till sitter pumpen inuti akvariet och filterbehållaren står utanför! Ett riktigt ytterfilter (golvfilter) Har pumpdelen tillsammans med filterbehållaren och du har bara 2 slangar i akvariet! Du vill ha så lite teknikgrejer som möjligt i ett litet nano och använder du ett hangon så är det bara ett insugsrör som syns. Detta filter tycker jag är väldigt bra till små akvarier. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquaclear-edge-p-8496?osCsid=3ff7db82ba6a50b7d9c04b066618060f Har en filtersvamp och biomakaroner!&feature=related" target="_blank">&feature=related
Christer5 skrev:Om du tittar på länken som KristianE bifogat så kan du se tillbehören och där ser du två olika rör ett för utsug samt strilrör för inblås,dessa kopplar man till slangarna samt till filtret.
oh nej, sugproppar är inget snyggt, men jag antar att det går att fästa snyggare med silicon.Christer5 skrev:Slangen kopplas till dessa rör och jag tror det bästa är att använda rören.
Rören sätter du fast i akvariet med sugkoppar.
KristianE skrev:Rören gör att du kan få tightare böjar = mindre synligt.
Min rekomendation är att köpa filtret och sen testa dig fram, det finns inget rätt eller fel när det kommer till hur man transporterar in och ur vattnet allt handlar om vad som passar bäst i just ditt fall.
Christer5 skrev:Varför vill du inte ha Aqua Clear 20 Edge påhängsfilter ? verkar att vara väldigt praktiskt och hänger du det på baksidan av akvariet så syns det inte så mycket.
Du sätter väl någon form av bakgrund på bakrutan antar jag .
Christer5 skrev:Då får du gå på något lämpligt ytterfilter typ Tetratec vilket ytterfilter som är bäst för dig kan jag tyvärr inte svara på.
Det gäller att hitta ett som är tystgående.
Lycka till !:)
Bra att du fick tummen ur! du måste själv lära dig och prova dig fram vad som passar dina önskemål;) Och det finns massor av bilder och info om alla tänkbara filter om du googlar och kollar youtube:)Afrodite skrev:Tack, ja jag hoppas att Tetratec är tystgående och diskret nog för mina önskemål. Det känns som om jag gått in i en mörklagdbutik och sträcker ut handen och chansar. Eftersom jag aldrig ens sett ett ytterfilter. Så jag hoppas att friskt vågat hälften vunnet är aplicerbart i detta fallet :D
åheim skrev:Bra att du fick tummen ur! du måste själv lära dig och prova dig fram vad som passar dina önskemål;) Och det finns massor av bilder och info om alla tänkbara filter om du googlar och kollar youtube:)
åheim skrev:Bor du i ett uppvärmt utrymme så behövs inte värmare, de flesta räkor och småfisk mår bra i 20-24gr!
Christer5 skrev:Jag tror att du får vänja dig vid att filterutrustning, slangar,sladdar ,doppvärmare och annan utrustning syns det kommer man inte ifrån:)
Afrodite skrev:Nänänä,,,, jag vägrar ;)
I en drömvärld så kommer varken filter eller värmare synas. Bland det fulaste jag vet är när det är sladdarsom hänger och lyser svart på baksidan. Det förstör hela intrycket. Önskar att det hade funnits vita sladdar. Man kanske kan ta hjälp av någon elkunnig och byta till vita eller genomskinliga sladdar.
snuppesno skrev:Kanske du skulle kunna använda en vit kabellist? Finns små som precis passar vanliga apparatsladdar, blir dessutom en spikrak kabeldragning :-)
//snuppesno
snuppesno skrev:Om du absolut inte vill ha synliga tillbehör kanske bottenvärmare är ett alternativ, fast kabeln kommer man ju tyvärr inte ifrån.
Har iofs själv aldrig använt bottenvärmare så jag vet inte hur växter å dyl gillar det men ett förslag iaf :) Måste finnas fler lösningar, vi får brainstorma lite :)
snuppesno skrev:Tänkte också på att ha en värmare under akvariet men då ska man ha en transformator och en termostat med separat givare som känner av vattentemperaturen och då har vi de där sabla sladdarna igen..fast givarkabeln kan ju ha väldigt liten kabelarea och därmed lättare att dölja.
Det borde inte vara någon risk för glassprickor om man har låg effekt på värmaren, det är ju hela bottenarean som ska värmas så säg 50w fördelat på hela bottenytan blir inte mycket värme per cm/2. Är nog snabba temperaturändringar som orsakar sprickor och det borde det inte bli.
//snuppesno
snuppesno skrev:http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=326617#params:nid=100250&t=Info ihop med en 12V transformator kanske kan va nått?
snuppesno skrev:Kanske funkar, bara att prova. Sök patent och ge mig nån procent av vinsten sen:p
Skulle nog tejpa fast dem på filtret i framför slangidén dock, den tjocka gummislangen leder nog dåligt med värme och slangen är tunnare än ett mc-styre så du får inte samma värmeöverförande yta där, säger jag utan att veta säkert[:o]
snuppesno skrev:Hehe, ja man KAN göra så men det är inte rätt ;-)
Ja det var ju en smart lösning, men då blir det 8 skarvar till i rörmokeriet. Då gäller det att hålla tungan i rätt mun när man limmar och donar så det inte blir blött på golvet när du drar igång pumpen.
Christer5 skrev:Det verkar inte som att det finns små filter med inbyggd värme annars hade det varit det bästa för dig.