Vilket filter bäst för 400 l kar?

#1 - 26 juli 2007 19:43
Har ett 400 l juwel som ja köpte för ett tag sen. Bara det att ja känner att det inbygda hörnfiltret som är där inte räcker riktigt till. Nån som vet ett bättre filter? (o hur ja får bort hörnfiltret?:)
#2 - 27 juli 2007 06:57
Juvelfiltret tycker jag funkar bra men du kan ju ev komplettera med ytterligare ett inner eller ytterfilter om du vill.
Det är alldrig fel att ha dubbla filter oavsett vilket filter du har.

Om du nu ska ta bort det kan du använda en fiskelina typ superlina och såga dig genom silikonpluttarna som filtret är fäst med men akta fingrarna linan är vass så sätt en pinne eller liknande i ändarna så du inte skär dig.
#3 - 27 juli 2007 11:40
Kan du tänka dig att spendera en del så är Eheim aldrig fel. Kolla in deras powerline serie med pumparna 2048 och 2252. Kompletera med en extra filtermodul så kan du ställa pumpen på bottengruset.
Jag är klart nöjd med mina två 2252:or

Om det nu är innerfilter du vill ha?
#4 - 27 juli 2007 12:11
Jag skulle haft kvar orginal filtret och kompletera med ett ytterfilter det finns ju en del att väljs på till hyffsade priser. Jag brukar köra med powerhead och ppi 10 matta metoden i kombination med ett ytterfilter fungerar ypperligt. Fiskar som inte behöver så mycket fart i karet räcker det nog generellt sett med ett ytterfilter med så stor filteryta i som möjligt.
#5 - 28 juli 2007 11:07
winette skrev:
Har ett 400 l juwel som ja köpte för ett tag sen. Bara det att ja känner att det inbygda hörnfiltret som är där inte räcker riktigt till. Nån som vet ett bättre filter? (o hur ja får bort hörnfiltret?:)

Jag köpte ett Juwel 450 kar, och jag tycker inte heller att filtret räcker till, vattnat blir inte klart, så jag har lagt till ett extra innerfilter med UV-dioder,
Aquael Unifilter [COLOR=#4b4b4b]UV, nu[/COLOR] är vattnat klarare...:)

Annons