Vilket filter till 50L?

#1 - 8 maj 2006 16:25
Upptäckte idag när jag skulle provköra pumpen till ett 50L som jag tänkte starta, att den låter som ett tröskverk. Pumpen är en Fluval1 och skapligt gammal.
Tänkte därför skaffa en ny, och vill ha lite tips. Väljer mellan Fluval och Eheim, så vad tycker ni, Fluval+ eller aquaball? :)
#2 - 8 maj 2006 16:29
Tetratec eller Fluval 2+ skulle jag välja :)
#3 - 8 maj 2006 16:32
[QUOTE=Daniel_N]Upptäckte idag när jag skulle provköra pumpen till ett 50L som jag tänkte starta, att den låter som ett tröskverk. Pumpen är en Fluval1 och skapligt gammal.
Tänkte därför skaffa en ny, och vill ha lite tips. Väljer mellan Fluval och Eheim, så vad tycker ni, Fluval+ eller aquaball? :)[/QUOTE]

gah inte aquaball bara.. *ryyser* kör med en fluval 2+ :)
#4 - 8 maj 2006 16:51
Är inte Fluvals 360l/t lite väl mycket då? Och varför är Aquaball sämre?
Tysthet är dessutom viktigt, då karet står precis bredvid sängen.
#5 - 8 maj 2006 17:11
tror inte det är nå större fel på aquaball men skulle utan tvekan ta en aquael fan2 som är bra mycket billigare och är otroligt tystgående.
#6 - 8 maj 2006 18:12
[QUOTE=Daniel_N]Är inte Fluvals 360l/t lite väl mycket då? Och varför är Aquaball sämre?
Tysthet är dessutom viktigt, då karet står precis bredvid sängen.[/QUOTE]

Fluval 2+ är tyst som natten och du kan strypa det enkelt.

Har ett aquaball och har bara haft problem med impellern och att det slammar fast nästan direkt.
#7 - 8 maj 2006 18:17
Vad hände med impellern då? Att det slammar igen fortare har jag svårt att förstå, det är väl liknande filtermaterial i Eheim och Fluval? För jag antar att du inte räknar med finfiltret i Aquaball?

Skulle helst velat ha föregångaren till Aquaball, men de är som bortblåsta, finns inte ett spår av dom (förutom vitatech då). Ingen som har en 2008 till salu? ;)
#8 - 8 maj 2006 20:31
Läste ett test med 13 innerfilter i "practical fishkeeping nr4 2006" och där vann nya eheim aquaballfiltret, dom kanske har fått bort alla småfel på det nu.
det var lång garanti på filtret,, 3år
#9 - 8 maj 2006 21:21
Så är Fluval 2+ avsevärt tystare än Fluval 1+? Tycker mitt nya Fluval 1+ låter en hel del.
#10 - 8 maj 2006 22:28
[quote=sunkan aspidoras]tror inte det är nå större fel på aquaball men[/quote]

den är så bra så min lokala zooaffär har plockat ur den i sortimentet för kvaliten va så extremt låg så dom tröttna på att dom flesta kom tillbaka av en eller annan orsak.
#11 - 9 maj 2006 06:11
Jag tycker att mitt Teratec EX600 är tyst och fint. Har dock bara kört det drygt en månad än så länge.

Enda frågetecknet jag har kring det är tillgången till "filter-kit". Förvisso verkar filtret vara helt nytt på marknaden, men jag har ännu inte sett någon mos säljer utbytesfilter till dem. Men det bör väl komma snart.
#12 - 9 maj 2006 17:52
Verkar inte som att många vet vad det är för fel på Aquaball, mer än att den sätter igen fort... finns det flera fel? Det är ju bara en impeller och lite skumplast, som i vilket annat filter som helst väl...
#13 - 9 maj 2006 20:50
[quote=Daniel_N]Verkar inte som att många vet vad det är för fel på Aquaball, [/quote]

minns att min lokala zooaffär nämnde nånting om trasiga axlar och dåliga impellrar, mer specifikt kommer jag inte ihåg.

vet inte om det stämmer men hört att aquaball tillverkas i italien, enda eheim filtret som tillverkas där och en annan produktionsort kan ju påverka kvalite både positivt och negativt.
#14 - 9 maj 2006 23:55
Hittade testet på nya eheim aquaball om någon är intresserad http://www.eheim.de/eheim/pdf/english/test_aquaball.pdf
#15 - 10 maj 2006 10:57
[quote=Daniel_N]Upptäckte idag när jag skulle provköra pumpen till ett 50L som jag tänkte starta, att den låter som ett tröskverk. Pumpen är en Fluval1 och skapligt gammal.
Tänkte därför skaffa en ny, och vill ha lite tips. Väljer mellan Fluval och Eheim, så vad tycker ni, Fluval+ eller aquaball? :)[/quote] Hade du den i vatten när du testade den?
Köppte ett begagnat nyligen (mitt första) och tänkte testa att allt var ok, filtret lät inte ok, så jag testade att sätta den i en hink med vatten och tada. :)
#16 - 10 maj 2006 11:11
Tror nog att alla akvariepumpar låter som tröskverk utan vatten, och det är inte bra att köra dom på torra land
#17 - 10 maj 2006 15:13
Naturligtvis provade jag den i vatten :)
Men den är gammal så impellern glappar nog lite på axeln. Inte värt att kosta på den tycker jag, dessutom är den nog lite för svag.
#18 - 10 maj 2006 15:19
"Gamla" Eheim (före eländiga Aquaball) säljs numera som Vitatech. Bra filter för lite mindre burkar!
#19 - 10 maj 2006 17:10
[quote=Raven]minns att min lokala zooaffär nämnde nånting om trasiga axlar och dåliga impellrar [/quote] Det äe väl ingen nyhet, eheims axlar är av keramiskt material och ska handhas med försiktighet så de inte knäcks.
#20 - 10 maj 2006 17:11
tror att aquaball är ett kanonfilter!
#21 - 10 maj 2006 17:15
Jag känner till 2 akvaributiker som har slutat sälja aquaball pga av ett stort antal reklamationer.
#22 - 10 maj 2006 17:37
Är det bara jag som märkt att Fluval 1 (det gamla) är bättre än Fluval 1+ (det nya "förbättrade")???

Det är mer drag i Fluval 1. Så idag har jag bytt ut ett Fluval 1+ till ett Fluval 1 i ett av karen eftersom jag fått ett filter över...

Konstigt, det nyare borde ju vara bättre...
The new improved... :rolleyes: Gäller flera grejor förresten, att den gamla modellen är bättre än den nya "förbättrade!
#23 - 11 maj 2006 00:45
[quote=sunkan aspidoras]Det äe väl ingen nyhet, eheims axlar är av keramiskt material och ska handhas med försiktighet så de inte knäcks.[/quote]

jo men kan du då förklara varför så extremt många auqaball kom tillbaka med knäckta axlar men butiken inte har några som helst problem med det när det gäller ytterfilter med samma typ av axel ? för att inte tala om dom andra problemen dom kom in med som impellrar som va totalt körda efter kanske bara ett par dagar.

nä tror allt att butiken hade en mycket bra orsak till att sluta sälja dom trots den förlorade försäljningen det innebär när kunder väljer att åka till andra butiker.

sen har jag lite svårt att tro att en massa knäckta axlar skulle va handhavandefel, har knäckt en som va 10+ år och välanvänd och krävdes förvånansvärt mycket kraft.
#24 - 13 maj 2006 23:16
Tack för alla svaren iallafall, jag har nu fått tag på en Eheim 2008 av en snäll forummedlem :)
Men aquaballdiskussionerna är intressanta, så de får ni gärna fortsätta med :)
Har noterat att butikerna i min lilla stad nästan helt har övergått till Fluval och TetraTec. Skumt.
#25 - 13 maj 2006 23:30
Aquaball tillverkas i italien med italiensk kvalitet, inte i tyskland med tysk perfektionism...
#26 - 14 maj 2006 12:22
Humm.. har eheim tappat stinget när de gäller pumpar eller? Vet att de är en massa som har haft prblem med deras Compact powerheads, jag ska reklamera mitt andra nu :P

Ang filter så säger jag Fluval 2+. Jag har ett såpdant å de är tyst som natten, låter ingenting alls!
#27 - 26 januari 2007 22:29
Drar upp den här tråden igen. Har försökt leta efter ett lämpligt filter till ett 15-literskar, och det minsta filter (i liter/timme) jag kan finna är just Aquaball.
2206:an pumpar 50-180 liter/tim, nåt annat filter som passar till 15liter kan jag inte finna. Så tycker ni fortfarande att Aquaball är dåligt? Nån här måste väl ha ett sådant :)
#28 - 27 januari 2007 17:27
fluval+2 är ett bra val
#29 - 28 januari 2007 11:34
Nja det kan jag inte tänka mig, provade med ett fluval1, och det blev alldeles för mycket cirkulation.
#30 - 28 januari 2007 14:41
Jag har det minsta filtret jag kunde hitta i mitt 19 liters. Även fast filtret är väldigt litet är det på 200l/h och går inte att reglera, men jag satte för utblåset med en bit nylonstrumpa. Funkar hur bra som helst. Lätt o reglera också, bara o klippa lite hål om det blev för lugnt i karet.
Även om jag inte skulle rekomendera just det märket jag har eftersom den vibrerar nåt så otroligt och därför låter den också nåt så otroligt om man sätter den på glasrutan.
Vad jag menar är att det går att reglera utflödet på andra sätt om du inte hittar ett så pass litet filter.
#31 - 28 januari 2007 19:50
Vilket filter är det då Vinter? :)

Men eftersom minsta Aquaball pumpar 50 l/t på lägsta effekt så lutar det åt en sån.
#32 - 29 januari 2007 14:36
Det heter Resun Internal Power Filter. Mini Filter.
Har ingen erfarenhet av Aquaball, men 50l/t låter ju bra jämfört med min på 200l.
#33 - 7 februari 2007 07:53
Jag har ett Eheim Aquaball i mitt lilla Panorama kar. ca 55 Liter

Och jag tycker att det sätts igen fort, kan ju ha å göra med antalet fiskar å så. Men det är inte gratis att byta filter matriel hela tiden . Det grova filtret har jag bytt med ca 3-4 veckors intervall, å det fina filtret kanske var 10-14:de dag.

Men filtret är väldigt tyst (det lät bara ca 1 timme i början typ inkörning :) ), hörs inte alls om man har utblåset under ytan.Flödet kan ställas med en vridbar lucka i utblåset.

Har beställt ett Fluval 2+ istället, för att se om det blir bättre.
#34 - 7 februari 2007 08:34
K-Rad skrev:
Jag har ett Eheim Aquaball i mitt lilla Panorama kar. ca 55 Liter

Och jag tycker att det sätts igen fort, kan ju ha å göra med antalet fiskar å så. Men det är inte gratis att byta filter matriel hela tiden . Det grova filtret har jag bytt med ca 3-4 veckors intervall, å det fina filtret kanske var 10-14:de dag.

Men filtret är väldigt tyst (det lät bara ca 1 timme i början typ inkörning :) ), hörs inte alls om man har utblåset under ytan.Flödet kan ställas med en vridbar lucka i utblåset.

Har beställt ett Fluval 2+ istället, för att se om det blir bättre.

Vadå byta filter???:confused: Har du hört talas om att tvätta det?;)
#35 - 7 februari 2007 08:37
Daniel_N skrev:
Upptäckte idag när jag skulle provköra pumpen till ett 50L som jag tänkte starta, att den låter som ett tröskverk. Pumpen är en Fluval1 och skapligt gammal.

Tänkte därför skaffa en ny, och vill ha lite tips. Väljer mellan Fluval och Eheim, så vad tycker ni, Fluval+ eller aquaball? :)

Varför inte helt enkelt köpa en ny impeller?;) :D :)
#36 - 7 februari 2007 08:56
Daniel_N skrev:
Drar upp den här tråden igen. Har försökt leta efter ett lämpligt filter till ett 15-literskar, och det minsta filter (i liter/timme) jag kan finna är just Aquaball.

2206:an pumpar 50-180 liter/tim, nåt annat filter som passar till 15liter kan jag inte finna. Så tycker ni fortfarande att Aquaball är dåligt? Nån här måste väl ha ett sådant :)
här är några som passar till 15L! dem går att justera flödet nästan till noll...

http://www.pwss.se/product.php?productid=3422&cat=618&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=3224&cat=618&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=3223&cat=618&page=1
#37 - 7 februari 2007 12:32
Eheim är kanske bra, men det är definitivt Fluval med, absolut mer pang för pengarna ;)
Har ett Fluval 2+ i ett 54-liters och finner ingen anledning att ens fundera på modellbyte om behov därav skulle uppstå.
#38 - 7 februari 2007 13:21
Håller INTE med föregående talare! inhandlade en fluval3+ för ett tag sedan och den förde ett himla oväsen, jag fick pengarna tillbaka men höper aldrig fluval mer och kan filtervolymen vara mindre? (2 fjuttiga filterbitar)
Nää jag köpte istället aquael turbofilter och det kan jag inte berömma nog... otroligt tyst och fungerar som ett ytterfilter i miniformat då den har en kammare där man kan lägga zeolit eller vad man vill och före filterkammaren sitter en filterpatron som tar den mesta skiten... har alla medeller av aquael tror jag och alla är väldigt bra speciellt unimax ytterfiltret!
+++++
#39 - 7 februari 2007 13:30
tummen skrev:
Varför inte helt enkelt köpa en ny impeller?;) :D :)

Därför att pumpen ändå är för stark.

K-rad: Inte konstigt det proppar igen om du har kvar det fina filtret i, det tvivlar jag på att man behöver. Och du kan ju tvätta dem istället för att köpa nya :)
#40 - 7 februari 2007 13:38
åheim skrev:
Håller INTE med föregående talare! inhandlade en fluval3+ för ett tag sedan och den förde ett himla oväsen, jag fick pengarna tillbaka men höper aldrig fluval mer och kan filtervolymen vara mindre? (2 fjuttiga filterbitar)

Nää jag köpte istället aquael turbofilter och det kan jag inte berömma nog... otroligt tyst och fungerar som ett ytterfilter i miniformat då den har en kammare där man kan lägga zeolit eller vad man vill och före filterkammaren sitter en filterpatron som tar den mesta skiten... har alla medeller av aquael tror jag och alla är väldigt bra speciellt unimax ytterfiltret!

+++++

Tja, där man hur olika erfarenheter man kan ha av filter :D
Bägge talar vi utifrån våra erfarenheter, och bägge har vi säkert rätt baserat på våra respektive erfarenheter.
Jag har iofs sig bara haft fyra olika Fluval innerfilter, men alla har varit helt tysta och fyllt de behov för vilka de införskaffats.
#41 - 7 februari 2007 14:39
Karon skrev:
Tja, där man hur olika erfarenheter man kan ha av filter :D

Bägge talar vi utifrån våra erfarenheter, och bägge har vi säkert rätt baserat på våra respektive erfarenheter.

Jag har iofs sig bara haft fyra olika Fluval innerfilter, men alla har varit helt tysta och fyllt de behov för vilka de införskaffats.
Ja du har så rätt[:o]
#42 - 7 februari 2007 16:14
tummen skrev:
Vadå byta filter???:confused: Har du hört talas om att tvätta det?;)

hmm

du har inget aquaball va ??

jag har gjort filtrena flertalet gånger innan jag behövt byta.

Det fina filtret som sitter närmast "Impelern" har en förmåga att gegga till sig, å jag har då inte lyckats göra ren det med något bra resultat.

Det andra större skumfiltret , kan man göra rent till en viss gräns, men det blir snart skitigt igen. Alltså fortare än det borde ! ;)

Annons