vilket filtermaterial ska jag ha??

#1 - 17 oktober 2008 19:56
jag ska köpa ett eheim 2250 till mitt 300l kar. vad ska jag ha för material till det? jag har blå filtermatta i mitt nuvarande fluval. kan jag flytta över dem fast de är klippta för att passa fluvalen?

hur ser ehemien ut innuti? fluvalen var de ju korgar i men jag har för mig att eheimen är en "tom hink"?? eller?? hur lägger man materielet i den? löst? :D

kan inte nån som kan kombinera ihop ett bra förslag vad jag sa fylla filtret med och hur jag ska lägga i dem? :p
#2 - 17 oktober 2008 20:10
Jag har ett 2260 och är i princip samma filter men lite större.
I detta har jag längst ner makaroner, ovanpå detta ett bra lager med biobollar och på toppen en filtermatta som är klippt så den passar "tunnan";). Jag rengör den övre filtermattan ett par gånger om året, och rengör hela ytterfiltret kanske en gång om året.
Det ligger löst i burken som du sa, och jag är tveksam att det finns såpass stora filterpåsar som till tex 2217, som passar dessa filter.
#3 - 17 oktober 2008 20:15
okej men det låter ju bra. hur mycket biobollar behöver jag köpa? hur många liter? ska betälla på pwss tänkte jag. behöver jag köpa ny filtermatta eller kan jag ta de jag har och "pussla" ihop? :p

biobollar - är det bara plastbollar eller innehåller de något?
vad är skillnaden på coralifes och tetratecs biobollar? prisskillnaden är ju enorm! tänkte på dem på pwss's hemsida
#4 - 17 oktober 2008 20:56
Jag fixade en Eheim 2250 till Max.B och köpte även en påse biobollar på 100 st och det är nog det minsta antalet. Jag har provat bägge sorterna men inte märkt några större skillnader. En nackdel som Coralife har är att deras biobollar ofta fastnar i varandra då piggarna kan åka in i "grannen".

Köp ny filtermatta och klipp till 2 st som passar, så är det bara att byta dessa vid tillfälle. Att ha lösa bitar i filtret kanske blir besvärligt vid rengörning samt det kanske inte får full effekt om du inte har väldigt många små bitar.
#5 - 17 oktober 2008 22:21
lucille1 skrev:

kan inte nån som kan kombinera ihop ett bra förslag vad jag sa fylla filtret med och hur jag ska lägga i dem? :p
Ca 5 cm makaroner i botten och sen grov filtermatte kuber för hela slanten! funkar sketa bra:)
#6 - 17 oktober 2008 22:53
åheim skrev:
Ca 5 cm makaroner i botten och sen grov filtermatte kuber för hela slanten! funkar sketa bra:)

I alla dina Eheimfilter eller:p([SIZE=1]han har inga[/SIZE];))?
#7 - 17 oktober 2008 23:09
Det är ju för att han vet att det är fluval som gäller ;)
#8 - 17 oktober 2008 23:20
ansjo skrev:
I alla dina Eheimfilter eller:p([SIZE=1]han har inga[/SIZE];))?
skärp dig ansjo! det fattar väl ändå du att märke på pumpen inte har ett endaste dugg med hur effektivt ett filtermaterial är;) (och det är ju som sagt bara en burk och en sån kan även jag fylla:p)
#9 - 17 oktober 2008 23:21
johanski skrev:
det är ju för att han vet att det är fluval som gäller ;)
word:D:D:D
#10 - 17 oktober 2008 23:22
åheim skrev:
skärp dig ansjo! det fattar väl ändå du att märke på pumpen inte har ett endaste dugg med hur effektivt ett filtermaterial är;) (och det är ju som sagt bara en burk och en sån kan även jag fylla:p)

Ska nog döpa om dig till eheim istället:p!
#11 - 17 oktober 2008 23:27
ansjo skrev:
Ska nog döpa om dig till eheim istället:p!
näää försjutton jag vill inte bli förknippad med de där tyska leksaks tillverkarna:);):D
#12 - 17 oktober 2008 23:31
åheim, hur ser filterbitarna ut efter ett par månader i ett ytterfilterfilter?
Jag har inte testat detta någon gång då jag har fått för mig, om det blir lite tätt på dessa med klägg så tar vattnet den lättaste vägen och man riskerar då att få kanalbildning i pumpen.
Jag ska snart dra igång en 2260 och om du kunde övertyga mig att det är så bra som du säger, så skulle jag kanske våga testa;)...
#13 - 17 oktober 2008 23:36
Jag kör med blå filtermatta klippt i kanske 3x3 cms kuber, och det funkar bra för mig. Bara lägga dem huller om buller så kleggar det inte igen alls, iaf inte för mig. Mitt kar har ju iofs bara varit igång i fyra månader.
Bilagor:
#14 - 17 oktober 2008 23:44
Det är inte riktigt samma sak att ha dessa kuber i en eller flera filterkorgar som Fluval är begåvade med, mot att fylla dessa liggande löst i en ganska stor "tunna".
Det är inte på något vis min mening att klanka ner på dessa kuber och era filter, utan jag är ärligt nyfiken hur det funkar när de ligger i ett ytterfilter som Eheim 2250/60:).
#15 - 17 oktober 2008 23:47
Justja, nu förstår jag "kanal-snacket" i ditt första inlägg. Ursäkta :)
#16 - 17 oktober 2008 23:57
Nej, inget ursäkta här;)!
Det funkar säkert fint i en Fluval eller andra pumpar som har korgar, och det kan likaväl funka lika bra i en 2250/60 utan korgar så diskussionen kvarstår och jag vill höra dina erfarenheter med detta, Johan:)!
Kör du med makaroner längst ner eller har du filtermatta i alla fack?
#17 - 18 oktober 2008 00:00
ansjo skrev:
åheim, hur ser filterbitarna ut efter ett par månader i ett ytterfilterfilter?

Jag har inte testat detta någon gång då jag har fått för mig, om det blir lite tätt på dessa med klägg så tar vattnet den lättaste vägen och man riskerar då att få kanalbildning i pumpen.

Jag ska snart dra igång en 2260 och om du kunde övertyga mig att det är så bra som du säger, så skulle jag kanske våga testa;)...
Jag har kört med kuber några månader efter att jag läst ett av kjells inlägg! och jag har inspekterat kuberna och smutsen är jämt fördelat över filtermaterialet och jag upplever en bättre mekanisk rening än när jag använt hela mattor, om det skapades kanaler så skulle vattnet inte filtreras ordentligt och det skulle bli fullt med partiklar i vattnet...! jag tycker verkligen du ska testa Ansjo så kanske resultatet kan övertyga dig:) makaroner i botten är väldigt bra för det tar den grova smutsen och smuts sedimenteras i håligheterna där vattnet nästan står still!
Bilagor:
#18 - 18 oktober 2008 00:03
Det är ju inte värre än att man får göra om innehållet i pumpen.
Kommer du och hjälper mig klippa i filtermattan så sätter jag på kaffe:p?
#19 - 18 oktober 2008 00:20
härligt, kanske lite whiskey till kaffet:D va`re 25L den rymde[:-36][:-38]
#20 - 18 oktober 2008 00:36
Har små PPI 10 kuber i mitt 1250/1018 och dom fungerar utmärkt, kommer antagligen att avbryta testet lite tidigare än beräknat med 1250 som motor och köra vidare med en 1262 i stället.

Det finns skärmaskiner för papper som fungerar utmärkt, klippte själv ner senaste mattan med en nyare variant av den här.
#21 - 18 oktober 2008 08:23
varför har vissa kanaler med korgar och vissa en stor hink? skulle man kunna slänga ut korgarna ur en fluval och inredaden som ni skulle gjort i en eheim? om inte - varför?
#22 - 18 oktober 2008 08:39
Kan kan man men då får man montera in ett rör som går från insugssidan i locket till botten av kanistern, bättre att i så fall köpa en Classic om du vill ha hink med botteninsug.

Annons