Vilket hundfoder?

#1 - 7 augusti 2007 12:12
Jag har jobba i zoobutiken på förmiddag och det kom varor och jag slogs av tanken om det är nödvändigt att ha 9 fabrikat av hundfoder i lager.

Vilket foder äter era hundar och varför det fodret.
#2 - 7 augusti 2007 12:19
Mina får Royal Canin.Dom fick det hos uppfödaren så jag har fortsatt med det då dom verkar må bra av det.
Mvh Elis.[:-33]
#3 - 7 augusti 2007 13:27
Royal Canin Maxi adult

Började med det fodret för att min andra hund gillade Royal och för att jag litar på fodertillverkaren. Har fortsatt med det eftersom min hund verkar må bra av det och tycker om det, dvs har inte funnits någon anledning att byta
#4 - 7 augusti 2007 13:31
Kramfors: Jag tror att kunderna uppskattar att det finns många foder i butiken, större chans att just deras foder finns då.

Man ska inte hålla på och byta foder stup i kvarten när hunden väl har vant in sig vid en viss sort. Så om butiken bara har fel sort hemma så köper kunden antagligen inte det utan väljer att handla i en annan butik istället.
#5 - 7 augusti 2007 13:45
Bravo färskfoder blandat med purina torrfoder.
#6 - 7 augusti 2007 14:09
min jycke äter även annat blandat med sitt torrfoder, men det hör väl inte direkt hit
#7 - 7 augusti 2007 19:23
Purina ProPlan puppy... Han är kanonfin i päls och avföring...//Annie
#8 - 7 augusti 2007 20:06
Friskis..

Det gör fullkomligt mirakel med pälsen.. Päls som inte har vuxit ut efter operation växer ut igen när man börjar med Friskis.. Så man skulle vilja knapra lite själv för hår och naglar :D :D

Det är ingen fara att byta torrfoder men man kan ha en liten övergång, där man blandar och så ska man ju inte byta till valpar..

Man kan även ha ett som serveras uppblött blandat med människans rester och ett annat som serveras torrt och alltid står framme vid behov.. Men det förutsätter att man inte har ett matvrak och att det finns friskt vatten... Och inte till valpar, där blötte jag alltid upp fodret så det inte sväller i magen.. ;)
#9 - 10 augusti 2007 00:12
Vi kör med standardt och bravo färskfoder, vår instruktör rekomenderade standradt och hon äter dåligt så hon får bravo med som hon gillar :)
Guest
#10 - 10 augusti 2007 00:17
morrhoppa skrev:
Vi kör med standardt

Skitbra foder!
#11 - 10 augusti 2007 07:37
Rottisen Happy Dog Faraohunden ANF
#12 - 10 augusti 2007 16:08
Vi kör med det nya fodret ifrån Lupus foder AB: Advance (http://www.affinity-advance.se/) + Priima. (http://www.priimahundfoder.com/) :) Våra är med lite kräsna gällande maten, men detta funkar kanon ihop. Vi måste blanda lite gottgott i. ;)

Mvh/Hanna
#13 - 20 augusti 2007 21:15
Jag köper Purina ProPlan Puppy Large Athletic Till min Rottweiler. uppfödaren hade det fodret så varför byta.. Hon är kanon fin i päls och så..
#14 - 23 augusti 2007 01:08
Kör Royal Canin Mini Sensible, har lite kräsna småskitar.
Valparna får lite RC Mini Junior blandat med de vuxnas mat ovan, blötte det i början men de föredrar det torrt ^^
#15 - 23 augusti 2007 08:44
Vi kör med Hills för stora hundar då det är glucasamin i detta och smörjer lederna
#16 - 23 augusti 2007 09:11
Knyttet skrev:
Man ska inte hålla på och byta foder stup i kvarten när hunden väl har vant in sig vid en viss sort.

Jag har aldrig förstått det argumentet. Problemet är väl knappast att hundar inte skulle tåla varierad kost, utan att de ofta får en enformig kost (inte samma sak som dålig näringsmässigt). Får de samma mat dag ut och dag in i månader kan deras magar säkert bli känsliga för annan kost. Bakterieflora och enzymermängder mm i magtarmkanalen anpassas troligtvis efter kosten.

Jag har alltid gett mina hundar varierad kost, och byter ofta hundmat, även om jag håller mig till sådana märken jag känner till och som jag litar på (dvs dyra märken...). Hundarna verkar inte fara illa av det. Men om det finns fakta som säger annorlunda så är jag beredd att ändra mig.
#17 - 23 augusti 2007 09:46
Jag har aldrig förstått det argumentet. Problemet är väl knappast att hundar inte skulle tåla varierad kost, utan att de ofta får en enformig kost (inte samma sak som dålig näringsmässigt). Får de samma mat dag ut och dag in i månader kan deras magar säkert bli känsliga för annan kost. Bakterieflora och enzymermängder mm i magtarmkanalen anpassas troligtvis efter kosten.

Jag har alltid gett mina hundar varierad kost, och byter ofta hundmat, även om jag håller mig till sådana märken jag känner till och som jag litar på (dvs dyra märken...). Hundarna verkar inte fara illa av det. Men om det finns fakta som säger annorlunda så är jag beredd att ändra mig.

Nä, jag har inga fakta på det. Personligen så tänker jag väl mer som så att när jag nu har ett foder som jag vet funkar bra för min hund så vill jag inte experimentera med andra foder. Ett nytt foder kanske han inte tål, det kanske t ex innehåller ngt som han skulle visa sig vara allergisk mot. Men han får lämpliga matrester och kött också, så jag är inte rädd för att variera hans mat på det sättet.
#18 - 30 augusti 2007 12:53
Gamlingen käkar Purina ProPlan Light och lillskiten Franks Pro Gold blandat med Klass.
Pointern åt tidigare RC men fick klåda och hudinfektioner för att han inte tålde det så nu äter han Purina ProPlan lamm och ris.
Alla hundarna mår jättebra och är fina i pälsen.

Bra att det finns flera olika fodermärken i butiker eftersom alla hundar inte fungerar bra på samma foder och man kan behöva testa sig fram...

Annons