Vilket innerfilter till 220 liter

#1 - 6 januari 2007 21:26
Jag håller på att starta upp ett artakvarium på teatern där jag arbetar. Jag har inte valt art än, men idag fyllde jag karet med blästersand och vatten. Jag har inget filter än, men tänkte köpa ett i morgon söndag. Jag vill ha ett innerfilter för jag vill ha så lite grejer utanför karet som möjligt.
Är typ 1000l/h lagom för 220 liter?
#2 - 6 januari 2007 21:43
Jag köpte ett innerfilter som heter Aquael, FANFILTER Fan-3 plus. Ett innerfilter för 150l-250l akvarium.
#3 - 6 januari 2007 22:15
är det tyst?
#4 - 6 januari 2007 22:29
mina 5 aquael filter är tysta och väldigt bra:)
fan 3 funkar till 220L om man inte har så mycket fisk...
#5 - 6 januari 2007 22:40
Ska ha väldigt lite fisk så då ska jag sikta på detta filter.
#6 - 6 januari 2007 23:46
gudsson skrev:
är det tyst?

Jag tycker att det är tyst, det är inget jag har hört och stört mig på på natten, då man i regel hör allt. Det är ett filter där du kan koppla en slang för att trycka ner lite syre i karet ok öppnar du ventilen på den slangen kanske det låter lite när bubblorna når ytan men inget annars. Dessutom är det billigt. Tror jag betalade 200kr typ.
#7 - 7 januari 2007 09:56
gudsson skrev:
Jag håller på att starta upp ett artakvarium på teatern där jag arbetar. Jag har inte valt art än, men idag fyllde jag karet med blästersand och vatten. Jag har inget filter än, men tänkte köpa ett i morgon söndag. Jag vill ha ett innerfilter för jag vill ha så lite grejer utanför karet som möjligt.

Är typ 1000l/h lagom för 220 liter?

Ja ca 1000l/h är i de flesta fall lagom cirkulation i ett 220L akvarium, MEN det behövs filtervolym också, vilket de flesta innefilter har det dåligt ställt med.:(

Tyvärr så verkar det som de flesta glömmer bort vikten av bra filtrering och bara stirrar sig blinda på flödet.

Lycka till.

//Calle
#8 - 7 januari 2007 10:01
Jag skulle nog välja eheims 2252 eller Fluval 4+.
MvH Richard
#9 - 7 januari 2007 10:03
gigardt skrev:
Jag skulle nog välja eheims 2252 eller Fluval 4+.

MvH Richard

Båda har tyvärr liten filtervolym, men är bra pumpar annars.

//Calle
#10 - 7 januari 2007 10:07
men liten filtervolym har ju samtliga innerfilter. Tanken är att ha kanske 4st malawiciklider av samma art i detta 220 liters kar. Det bör ju inte bli så värst smutsigt då, så att det klarar sig med ett litet innerfilter. Dock blir det ett kar helt utan växter...
#11 - 7 januari 2007 10:30
Vist är det viktigt med filter volym, men man kan räkna med att du behöver filtrera 3ggr akvarievolymen på ytterfilter för att filtermassan är större men 4ggr akvarievolymen på ett innerfilter. 220 x 4 = 880 liter i timman. Tillverkarna måste ju veta vad som behövs annars skulle ju innerfiltret se annorlunda ut.
#12 - 7 januari 2007 12:44
Pannecke skrev:
Vist är det viktigt med filter volym, men man kan räkna med att du behöver filtrera 3ggr akvarievolymen på ytterfilter för att filtermassan är större men 4ggr akvarievolymen på ett innerfilter. 220 x 4 = 880 liter i timman. Tillverkarna måste ju veta vad som behövs annars skulle ju innerfiltret se annorlunda ut.

Tillverkarna kan ju inte göra ett filter för varje art som finns.
Hur mycket filtret pumpar är ju ganska ointressant,
det är ju filtervolymen som intressant.
Vill man ha mer drag så kan man komplettera med ett
pumphuvud.
MvH Richard
#13 - 7 januari 2007 12:51
jag har en fluval 4+ till mitt 220l kar de funkar utmärkt!
#14 - 7 januari 2007 13:10
tror det får bli ett fluval 4+ bara för att det är svart...Nu åker jag snart till akvarieaffären som har söndagsöppet och slår till på något de har hemma.
#15 - 7 januari 2007 13:15
köp fluval 4+ dú kan även modifera den de ska jag göra med min
#16 - 7 januari 2007 22:26
Det blev ett ett aquael Unifilter 750 för det var så löjligt billigt att man kan kasta det och köpa ett annat om det inte duger. Fluval 4+ kostade faktiskt 600:- där jag var idag medan aquael Unifilter 750 bara kostade 250:-
#17 - 7 januari 2007 22:58
Hur verkar det vara då??? :)
#18 - 7 januari 2007 23:37
gudsson skrev:
Det blev ett ett aquael Unifilter 750 för det var så löjligt billigt att man kan kasta det och köpa ett annat om det inte duger. Fluval 4+ kostade faktiskt 600:- där jag var idag medan aquael Unifilter 750 bara kostade 250:-
dem hade ett väldigt bra pris på unifiltret... det brukar ligga på över 300:- sen var dem otroligt dyra på fluval 4+ som brukar kosta 400-500:- unifiltret är ett bra filter och otroligt tystgående!!! fluval 4+ köpte jag en gång och ALDRIG mer, förde ett jäkla oväsen och lämnade tillbaks det och fick pengarna tillbaks efter lite bråk!
#19 - 21 januari 2007 19:15
Mitt fluval filter låter inget ibland när mamma e öppe å ska mata fiskarna så ringer hon till mej å säger har pumpen gått sönder.Så du hade nog fått ett måndagsobjekt
#20 - 22 januari 2007 15:09
Än så länge kan jag bara säga att aquael Unifilter 750 fungerar prima. Omöjligt att höra att det är igång, vilket i mitt fall är väldigt viktigt då det pågår teaterföreställningar i närheten. Huruvida det räcker som rening återstår att se. Ska ta lite vattentester idag.
#21 - 23 januari 2007 00:22
Alla tester verkar bra. Ingen nitrit att tala om iallafall. Jag kör med foderautomat och jag är riktigt snål, men fiskarna mår prima. En ständig revir strid pågår.
#22 - 23 januari 2007 14:40
gigardt skrev:
Tillverkarna kan ju inte göra ett filter för varje art som finns.

Hur mycket filtret pumpar är ju ganska ointressant,

det är ju filtervolymen som intressant.

Vill man ha mer drag så kan man komplettera med ett

pumphuvud.

MvH Richard

Ointressant är det kanske inte.
Syftet med cirkulation av vattnet är ju att tillföra mer syre än vad fiskar och bakterier förbrukar. Filtervolymen, eller snarare effektiviteten i filtret är viktigt men står i relation till fler faktorer.
#23 - 23 januari 2007 16:54
Undrar om fluval filter låter mycket eller inte
#24 - 23 januari 2007 16:56
Mitt tips går till Fluval 4+! Går i ur och skur, minimalt ljud!
#25 - 23 januari 2007 16:59
ska starta upp ett 240l men vet inte vilken pump man ska välja i havet av alla pumpar som finns på marknaden
#26 - 23 januari 2007 20:41
matte93 skrev:
ska starta upp ett 240l men vet inte vilken pump man ska välja i havet av alla pumpar som finns på marknaden

Hej.

När jag köpte nytt filter till vårat kar hade jag 180 liter. Jag valte ett ytterfilter för att det är effektivare och är lättare att rengöra. Först änkte jag åp ett "fluval 204" för akvarir upp till 200 liter. Sen tänkte jag om och köpte ett "fluval 304" i stället. Tanken var att jag slipper att köpa nytt ytterfilter om jag byter upp mig med ett större akvarium, vilket jag gjorde efter ca 1 år. Nu kör jag "fluval 304" i vårt 310 liters kar istället och är jätte nöjd. Tänk lite större, om man inte skall byta upp så har di i alla fall ett bra filter. Det är nog bättre med lite större än för litet i alla fall.
#27 - 24 januari 2007 00:27
matte93 skrev:

Först ska du bestämma om du vill ha ett ytterfilter eller innerfilter. Jag skulle rekommendera ett ytterfilter, men de kostar i regel lite mer och måste placeras utanför och under akvariet. Innerfilter sitter i akvariet och där kan man hitta riktigt billiga. Jag köpte, som du kanske redan läst i tråden, ett Aqael Unifilter 750 och det fungerar bra till mitt 220l.
Ytterfilter renar ditt vatten mycket bättre än innerfilter. De har plats för mycket filtermaterial där det sätter sig nyttobakterier. Men de pumpar oftast runt vattnet lite sämre än ett innerfilter, varpå man ansluter ett strilrör till utblåset så man får mycket rörelse. Det finns ganska ofta begagnade ytterfilter till salu. Köper du ett sådant bör du byta filtermaterialet. När det gäller begagnade bör du också köpa ett av de större märkena då det är lätt att få ta i reservdelar.
Själv har jag 2 ytterfilter till mitt 375l. Det är överdrivet mycket, men jag gillar rent vatten.
#28 - 23 oktober 2007 16:57
gudsson skrev:
Än så länge kan jag bara säga att aquael Unifilter 750 fungerar prima. Omöjligt att höra att det är igång, vilket i mitt fall är väldigt viktigt då det pågår teaterföreställningar i närheten. Huruvida det räcker som rening återstår att se. Ska ta lite vattentester idag.

Märkligt att har precis stoppat i mitt Unifilter 750 nyinköpt jag tycker det surrar hela tiden.
#29 - 25 oktober 2007 19:40
Tetratec innefilter är ju bra.
Jag kör med en del av dem och har inget att klaga på.
Hydor Crystal 4 R20 Duo är ett bra innefilter.
Även marex filtrerna är toppen.

Annons