ska starta upp ett 240l men vet inte vilken pump man ska välja i havet av alla pumpar som finns på marknaden
Först ska du bestämma om du vill ha ett ytterfilter eller innerfilter. Jag skulle rekommendera ett ytterfilter, men de kostar i regel lite mer och måste placeras utanför och under akvariet. Innerfilter sitter i akvariet och där kan man hitta riktigt billiga. Jag köpte, som du kanske redan läst i tråden, ett Aqael Unifilter 750 och det fungerar bra till mitt 220l.
Ytterfilter renar ditt vatten mycket bättre än innerfilter. De har plats för mycket filtermaterial där det sätter sig nyttobakterier. Men de pumpar oftast runt vattnet lite sämre än ett innerfilter, varpå man ansluter ett strilrör till utblåset så man får mycket rörelse. Det finns ganska ofta begagnade ytterfilter till salu. Köper du ett sådant bör du byta filtermaterialet. När det gäller begagnade bör du också köpa ett av de större märkena då det är lätt att få ta i reservdelar.
Själv har jag 2 ytterfilter till mitt 375l. Det är överdrivet mycket, men jag gillar rent vatten.