Vilket innerfilter till ett 222L malawi kar?

#1 - 4 mars 2010 10:46
Har ett 222L kar med malawi nu med en filtermodul med en 700L/H pump och filterkuber och en fluval 3+ innerfilter men funderar på att byta ut mot ett ytterfilter med större kapacitet då det inte blir riktgit rent i karet utan flar runt lite smuts. Kommer ha kvar innerfilter och vill bara byta ut fluvalen mot ett ytterfilter.
#2 - 4 mars 2010 11:08
Själv skulle jag satsat allt på en klippmodul till om du får plats med en kraftigare cirkulationspump(typ universal 1260) eftersom detta kommer att 'polera' ner partiklarna och interiören börjar närma sig en klipp-biotop. En tub innotec silikon och modul samt eheim universal 1260 och en liten matta kostar inte mer än ett helt begagnat akvariumpaket på blocket!

http://www.blocket.se/jamtland-angransande-lan?q=eheim&cg=0&w=2&st=s&st=u&st=b&ca=3&md=th&cxpf=&cxpt=&cxdw=&cxc2=&cxcb=&cxcn=&cxcr=&cxcy=&cxcg=&cxcu=&cxcs=&cxcw=&ccsc=&ccsd=&cchb=&ccco=&ccce=&ccca=&ccsu=&ccmp=&cctr=
#3 - 4 mars 2010 11:34
Nu börjar förlite sömn göra sig påmind :P (härligt med småbarn som vill vara vaken på nätterna :P)
ska naturligtvis stå ytterfilter i rubriken inte innerfilter.
#4 - 4 mars 2010 12:09
bjornsson skrev:
Har ett 222L kar med malawi nu med en filtermodul med en 700L/H pump och filterkuber och en fluval 3+ innerfilter men funderar på att byta ut mot ett ytterfilter med större kapacitet då det inte blir riktgit rent i karet utan flar runt lite smuts. Kommer ha kvar innerfilter och vill bara byta ut fluvalen mot ett ytterfilter.
Fluvals ytterfilter kan man lita på och de håller tätt och utför ett bra jobb och även eheim classic tycker jag är tillförlitliga, även om de är lite mer bök vid rengöring eftersom den inte har en bortkopplingsbar slangenhet!

/åheim
#5 - 4 mars 2010 12:17
Gaffel skrev:
Själv skulle jag satsat allt på en klippmodul till om du får plats med en kraftigare cirkulationspump(typ universal 1260) eftersom detta kommer att 'polera' ner partiklarna och interiören börjar närma sig en klipp-biotop. En tub innotec silikon och modul samt eheim universal 1260 och en liten matta kostar inte mer än ett helt begagnat akvariumpaket på blocket!

http://www.blocket.se/jamtland-angransande-lan?q=eheim&cg=0&w=2&st=s&st=u&st=b&ca=3&md=th&cxpf=&cxpt=&cxdw=&cxc2=&cxcb=&cxcn=&cxcr=&cxcy=&cxcg=&cxcu=&cxcs=&cxcw=&ccsc=&ccsd=&cchb=&ccco=&ccce=&ccca=&ccsu=&ccmp=&cctr=
Fast nu är det ju så att principen med en modul med filtermatta inte klarar så höga flöden (2400L) och pumpen kommer därför gå torrt!
#6 - 4 mars 2010 13:38
Struntprat!
#7 - 5 mars 2010 06:47
[SIZE=2]Jag har tittat lite på en[/SIZE][SIZE=2]Fluval 405 som verkar ok med sina 1300L/H.
Ska kolla om jag hittar något begagnat eller om det kanske är bättre att köpa nytt istället.
[/SIZE]
#8 - 5 mars 2010 07:02
bjornsson skrev:
[SIZE=2]Jag har tittat lite på en[/SIZE][SIZE=2]Fluval 405 som verkar ok med sina 1300L/H.[/SIZE]

[SIZE=2]Ska kolla om jag hittar något begagnat eller om det kanske är bättre att köpa nytt istället.[/SIZE]

du lär få bra flås i karet med 405 och de vänner jag har som kör detta är mycket nöjda :)

såg högre upp att även du lider av sömnbrist, vi kan ju bilda klubb ;) 1.5-2 timmar per dygn gör konstiga saker med huvudet.

Och så länge filtret är relativt nytt och/eller det är igång när du kan kolla på det så du ser att det inte läcker så bör det vara lugnt, känn bara på alla packningar så de känns mjuka och fina.
#9 - 5 mars 2010 08:34
Marnat skrev:
du lär få bra flås i karet med 405 och de vänner jag har som kör detta är mycket nöjda :)

såg högre upp att även du lider av sömnbrist, vi kan ju bilda klubb ;) 1.5-2 timmar per dygn gör konstiga saker med huvudet.

Och så länge filtret är relativt nytt och/eller det är igång när du kan kolla på det så du ser att det inte läcker så bör det vara lugnt, känn bara på alla packningar så de känns mjuka och fina.

låter bra det, har också läst gott om det filtret.
ska kolla om jag hittar något begagnat i närheten annars får jag lugna mig en månad och beställa ett nytt.

ja visst är det härligt med så mycket sömn :D
man skriver en sak, tänker på en annan och menar en tredje :p
#10 - 5 mars 2010 09:13
bjornsson skrev:
låter bra det, har också läst gott om det filtret.

ska kolla om jag hittar något begagnat i närheten annars får jag lugna mig en månad och beställa ett nytt.

ja visst är det härligt med så mycket sömn :D

man skriver en sak, tänker på en annan och menar en tredje :p

Brukar synas ganska många på blocket faktiskt.

Jag lyckades med konststycket för någon vecka sen att dricka nästan 2 koppar kaffe innan jag insåg att jag glömt mjölken :P Jag dricker inte kaffe utan mjölk

Annons