Vilket kar ska jag köpa?

#1 - 22 oktober 2008 09:44
Hejsan! Om några månader ska jag starta upp ett större akvarium. Har ett på 47L nu.

Tittar för fullt på blocket och vet inte vilket jag ska välja, vad ska jag tänka på etc?

Skulle gärna vilja ha så mycket tillbehör som möjligt, men vad är ok att ta med begagnat och inte? Tänkte på sånt som filter, sand, rötter m.m. Är allt ok så länge man kokar det, och köper nya viltermattor bara?
#2 - 22 oktober 2008 09:58
Du behöver inte koka saker och ting om karet varit igång den senaste tiden. Det bästa är att kolla på karet när det är igång så du ser att det är tätt och allting fungerar.
De flesta som säljer akvarium gör det komplett, och då följer pump, belysning, värmare och ibland andra tillbehör med i priset. Finns det fisk i karet som medföljer så gör klart för dig själv att det är fisk som du vill ha, så du inte sitter med en massa fiskar sedan som du ångrar att du är ägare till.
Kolla även om det är mycket repor i glaset då detta inte är så kul att titta på.
Är karet tomt så bör du be att de fyller det med vatten, och att du kollar alla tillbehör så de funkar.
Är det möbel till karet så får du se så den är hel och inga sprickor eller svullnader uppstått om det är en trämöbel.
Köp även så stort som möjligt då ett större kar är lättare att sköta:).
Ju mer tillbehör desto bättre, men det ska inte vara "skräp" om du förstår vad jag menar?
#3 - 22 oktober 2008 11:32
Jag skulle nog satsa på ett stort kar om du har plats samt att du får med så mycket tillbehör som möjligt.
Kolla gärna innan du köper så att karet är tät.
#4 - 22 oktober 2008 11:51
Ja, jag har tänkt mig runt 200-250. Är det en bra volym för att få bra balans? Vilka sorts fiskar kan man ha i det karet? :-). Skulle gärna vilja ha färgglada fiskar som kanske går att få förökning på, lite kul ju.
#5 - 22 oktober 2008 14:23
Hur stor utmaning vill du ha att det bli yngel? Liksom:

1. "Brons nivå", fiskar som förökar sig i vilket kar som helst, och utan att du behöver göra något.
2. "Silver nivå", du får anstränga dig lite för att få upp ynglena, och special anpassa till viss mån.
3. Guldnivå, Du får anstränga dig för att få dina fiskar att må super, och efter en lång tids perfektion kan du njuta av dina uppfödda fiskar,
4. "? nivå", så svår så att ingen klarat det föru, men du vill försöka?

Vilken svårighets grad vill du ha, vilken tror du passar dig? :)
#6 - 22 oktober 2008 14:51
sundancer skrev:
Ja, jag har tänkt mig runt 200-250. Är det en bra volym för att få bra balans? Vilka sorts fiskar kan man ha i det karet? :-). Skulle gärna vilja ha färgglada fiskar som kanske går att få förökning på, lite kul ju.

man brukar väl säga att det finns en "magisk" gräns runt 100-150 liter.

dvs att runt där så börjar det bli klart lättare med skötsel/balans än mindre.

och sedan blir det lättare och lättare ju större det är.

200-250 skulle jag vilja säga är "relativt" lätt om man följer alla de regler som finns.

ett par tips gällande köp av begagnat kar...

kolla hur gamla tillbehören är.
om de är gamla, särskilt pumpar, så kan de börja sjunga på sista versen.

vidare, lägg redan från början in i budgeten att köpa nya rör.
de blir ganska fort tråkiga......ofta när man ser annonser så är
ålder på lysrör väldigt gammal.....

.
#7 - 22 oktober 2008 17:47
Läs artbeskrivningen, stäm av med din budget, lägg till minst 500kr extra på budgeten.
Leta akvarium som passar de arter du valt, tänk på att pumpar och lysrör lär bytas så be om en viss tidslinje på dessa(dvs när de köptes samt eventuella problem säljaren haft).

Ju mera du kan få säljaren att berätta om själva akvariet desto bättre.
Även vilka fiskar säljaren haft.
Plus är om du kan få se hela akvariet vattenfyllt med pump och lysrör igång.

Då det gäller exempelvis lysrör så får man vara beredd på att köpa nya efter köp.

Valet av fiskar är upp till dig, även om du köper ett akvarium med fisk o allt så kan man ofta byta fiskarna mot de arter man vill ha.

Kort och gott så ju mera du vet om hur säljaren upplevt för och nackdelar med akvariet och fiskar samt perferiutrustning så som pumpar och lysrör desto mera kunskap får du och du kan sen anpassa arter, ljus, kapacitet på pump utifrån dina och fiskarnas önskemål.
Givetvis så bör även fiskvalet och inskaffandet vara avklarat så man inte köper akvarium o sen inte kan få tag på de arter man vill ha.

Inspiration finns lite över allt både med bilder och fakta.
Böcker ex. Stora Akvarie Guiden, Back to Nature.
Artspecifika böcker finns också, ex. Back to nature diskus, malawi.

Lycka till.
#8 - 22 oktober 2008 17:53
Nackdelen är att det är få säljare som säger vad det är för nackdelar med produkten som ska säljas;).
#9 - 22 oktober 2008 18:17
JojjeN skrev:
Hur stor utmaning vill du ha att det bli yngel? Liksom:

1. "Brons nivå", fiskar som förökar sig i vilket kar som helst, och utan att du behöver göra något.

2. "Silver nivå", du får anstränga dig lite för att få upp ynglena, och special anpassa till viss mån.

3. Guldnivå, Du får anstränga dig för att få dina fiskar att må super, och efter en lång tids perfektion kan du njuta av dina uppfödda fiskar,

4. "? nivå", så svår så att ingen klarat det föru, men du vill försöka?

Vilken svårighets grad vill du ha, vilken tror du passar dig? :)

Jag vill ha bronsnivå till silvernivå :-). Hade ju varit roligt om det blev något :-).

Har tittat runt och det känns fortfarande som att 200-250 är lagom för mig, får tyvärr inte plats med större, det är min maxstorlek :-). Hade jag kunnat bestämma själv hade jag viljat ha minst 10 akvarium här hemma :D.

Men är fortfarande lite okunnig på vilka fiskar jag kan ha? Men jag skulle iaf vilja ha någon vacker stimfisk t.ex hajliknande och någon parfisk, gärna med vackra färger.
#10 - 22 oktober 2008 18:18
Vilken sorts form trivs fiskarna bäst i? Har tittat lite på hörnakvarium i samma sorts liter, men platsen blir ju annorlunda då karet inte blir lika långt, är det något jag ska tänka på?
#11 - 22 oktober 2008 18:49
Placering av pump brukar det pratas/skrivas om då det gäller hörnakvarium.

Färgglada fiskar typ ett fint stim av tetror och kanske någon apistogramma art o pansarmalar funkar bra och de bildar bra kontrast.
#12 - 22 oktober 2008 18:51
Om

ansjo skrev:
Nackdelen är att det är få säljare som säger vad det är för nackdelar med produkten som ska säljas;).

Man varit med i Gamet ett tag så har man troligtvis valt saker som funkar.
Då finns det ju inget att gnälla om.
#13 - 22 oktober 2008 19:07
Har funderat på någon sorts färgglaf malawi-ciklid, vilken sort rekommenderar ni? Och vilka går dem ihop med?
#14 - 22 oktober 2008 20:29
Ställ frågan i afrikanska ciklider delen här på forumet.
Där får du bäst hjälp.
#15 - 23 oktober 2008 05:28
Gör en ny tråd med "Mix fisk" frågor så får du nog fler svar, malawi är jag inte så haj på. ;)

Dock asien och sydamerika hade jag kunnat ge fler förslag ifrån. ;)
#16 - 23 oktober 2008 08:20
sundancer skrev:
Jag vill ha bronsnivå till silvernivå :-). Hade ju varit roligt om det blev något :-).

Har tittat runt och det känns fortfarande som att 200-250 är lagom för mig, får tyvärr inte plats med större, det är min maxstorlek :-). Hade jag kunnat bestämma själv hade jag viljat ha minst 10 akvarium här hemma :D.

Men är fortfarande lite okunnig på vilka fiskar jag kan ha? Men jag skulle iaf vilja ha någon vacker stimfisk t.ex hajliknande och någon parfisk, gärna med vackra färger.

En fisk som det sprutar yngel ur och som till synes alltid parar sej (eller hannarna försöker iaf ;) är platy. Vet inte hur många gånger jag sett små röda filurer som gömmer sej bland blad, grottor och skogar i stora karet. Synd att jag bara lyckats flytta honorna en gång så att dom fött sina små i det mindre yngel karet, spelar lixom ingen roll hur många gömställen dom har, förr eller senare måste dom flytta på sej och då blir dom mat. Fast nu har jag iaf runt 15 stycken röda platy som växer så det knakar i all sin säkerhet :)
#17 - 23 oktober 2008 13:37
Jag tycker du satsar på Asien kar med 20 tigerbarber, några botior, och kanske siamesiska algätare.

Tigerbarber är ju ungefär silver nivå.

Annons