Objektiv med stort spann i brännvidden. 18-135 kanske inte tekniskt sett är ett "superzoom" men jag räknar det som sådant. Praktiskt för vardagsfotografering med en del självklara kompromisser.
Visst ju större zoomomfånget är desto fler kompromisser. Det är en mycket stor skillnad i kvalitet mellan objektiv i samma prisklass om man jämför ett objektiv med fast brännvidd och ett zoom.
Jag vet dock inget om ditt macro - själv har jag 2 st ett kort (16-85) och ett långt (100-300) och de är rätt OK (fast de används inte till fiskfotografering). Speciellt det förstnämda som kostade ca. 5.500 är jag rätt nöjd med.
Men Zoom är alltid en kompromiss - ju större zoom och ju billigare desto mer har det kompromissats - jämfört med de fasta. men de är ju praktiska - speciellt vid resor
Olika objektiv = olika närgränser. Helt klart. Men inte får man olika närgräns med samma objektiv vid varierad brännvidd? Det var så jag läste inlägget tidigare
Nej det är säkert samma - däremot kan ju bländarvärdet variera vid olika brännvidder
Pga tyngre objektiv alltså? OK, värt att tänka på.
Visst är 100 mm macrot längre och tyngre än 60 mm men det tror inte jag är orsaken till svårigheten att snabbt hitta skärpan med 100mm.
Jag har själv inte så svårt med den större tyngden i sig - men däremot så resar jag mycket och vill ha kamerprylarna i handbagaget så därför lämmar jag oftast mitt tunga 100 mm hemma
Det är väl där de olika objektiven skiljer sig åt mest i praktisk användning då. Autofokus är trevligt att använda sig av så jag får helt enkelt testa hur pass snabb 100-linsen känns.
Instämmer - det är en stor investering så testa i parktiken hur det funkar för dig
Ingen som tror på budgetvarianten med 50-linsen + makrolinser?
Vet uppriktigt sagt inte vad en makrolins är för något. Men allt som sätts på stjäl ju ljus och då krävs det mer ljus istället.
Jag tror nog att kvaliten blir klart sämre.