Vilket matrial i litet ytterfilter?

#1 - 25 maj 2008 09:08
Hej!!

Jag har ett ytterfilter uppe i rampen på mitt akvarium som har 3 fack med vardera 1/2 liters utrymme. 2 är fyllda med halvgrovt filtermatreal och den i mitten är fylld med keramikrör.

Fråga: Ska jag byta ut något? Jag har 5 små malawiciklider i akvariumet. Vet ej om det är viktigast att ha ett bra flöde eller något visst matrial i?

112l 650 l/h

/Jonas
Maffia666
#2 - 25 maj 2008 10:14
creature skrev:
Hej!!

Jag har ett ytterfilter uppe i rampen på mitt akvarium som har 3 fack med vardera 1/2 liters utrymme. 2 är fyllda med halvgrovt filtermatreal och den i mitten är fylld med keramikrör.

Fråga: Ska jag byta ut något? Jag har 5 små malawiciklider i akvariumet. Vet ej om det är viktigast att ha ett bra flöde eller något visst matrial i?

112l 650 l/h

/Jonas
Grattis till Malawiträsket! Nu skrev du inte vilken sorts Malawi du har men de flesta vill ha syrerikt vatten och bra rening. Har själv Malawi där jag byter 30% av vattnet i veckan. Och gärna ett filter som sätter fart på vattnet. Jag hade satt keramikrören i botten, och sen kört med grov filtermatta i de andra facken.
#3 - 25 maj 2008 16:06
Ok tack, men vattnet går in på vänster sida och ut på höger med 3 filterkorga i rad. ska man då ha rören i den första där vattnet går in?
Maffia666
#4 - 25 maj 2008 16:07
creature skrev:
Ok tack, men vattnet går in på vänster sida och ut på höger med 3 filterkorga i rad. ska man då ha rören i den första där vattnet går in?
Japp!

Annons