Vilket Ormhuvud kan detta vara?

#1 - 9 april 2010 09:01
Var nere i våran zoo affär idag och de hade fått in Channa Asiatica. Dock blev jag väldigt fundersam för jag känner inte till den arten så mycket. Någon som vet vilken art detta kan vara? Den är max 5cm i storlek för tillfället.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=a11u8l&s=5

http://sv.tinypic.com/r/20sdhc2/5

http://sv.tinypic.com/r/2q36k9f/5
#2 - 9 april 2010 09:09
Micke_nes skrev:
Var nere i våran zoo affär idag och de hade fått in Channa Asiatica. Dock blev jag väldigt fundersam för jag känner inte till den arten så mycket. Någon som vet vilken art detta kan vara? Den är max 5cm i storlek för tillfället.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=a11u8l&s=5

http://sv.tinypic.com/r/20sdhc2/5

http://sv.tinypic.com/r/2q36k9f/5

det är precis det. kinesisk ormhuvudfisk på svenska

http://www.aquaticcommunity.com/se/channa/asiatica.php
#3 - 9 april 2010 10:27
Marnat skrev:
det är precis det. kinesisk ormhuvudfisk på svenska

http://www.aquaticcommunity.com/se/channa/asiatica.php

Är du helt säker? Så det är inte Channa micropelets?
#4 - 9 april 2010 12:45
Vet inte hur Channa Asiatica ser ut när den är liten men är nästan helt säker på att din fisk ät den som butikerna ibland kallar för "Röd ormhuvudsfisk". Sen vilken art det namnet syftar till är ju dock inte lika tydligt...
#5 - 9 april 2010 12:52
Det är en C.Micropeltes du har där. Precis som Rooster säger, också kallad i butiker för Röd ormhuvudfisk. ;-)
#6 - 9 april 2010 13:05
C.Micropeltes är väl en av de största Channorna?? den blir väl uppåt metern....Och den teckningen din har, är väl den teckning de har som vuxen?? Och 5 cm. är då inte vuxet.....;)

De är väl brun-/vit som ungdjur......:confused:
#7 - 9 april 2010 13:09
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=375&SOK=1

Kollade artbeskrivningen...Och färgen som din har, är.....enligt artbeskrivningen.....ett vuxet exemplar (Kolla länken).....Därför blev jag osäker....
#8 - 9 april 2010 13:11
Det är ett yngel han har.. Svart/vita som större.
#9 - 9 april 2010 13:13
Såg nu vad du menade i beskrivningen vilket är snurrigt.. Kasta om bilderna. ;)
#10 - 9 april 2010 13:15
DjTommy skrev:
Det är ett yngel han har.. Svart/vita som större.

Okej, så ynglen har alltså samma färg som de vuxna....och ändrar färg sedan, för sen att gå tillbaka till yngelfärgen.....:confused::confused:

Snacka om förvirrande.....Blev härdsmälta i huvet nu.....:p
#11 - 9 april 2010 13:16
DjTommy skrev:
Såg nu vad du menade i beskrivningen vilket är snurrigt.. Kasta om bilderna. ;)

Nu gick vi om varandra med inläggen.....;)Bilderna står alltså i fel ordning, då är jag med....:p
#12 - 9 april 2010 13:31
Ha ha, jag märkte detta med.. Precis, gul/röd/vit som yngel - ungfisk och som större blir dom svart/vita.
#13 - 9 april 2010 14:03
Så det är altså micropeltes? fan också.. ville ju ha Asiatica då de blir runt 30cm. Får ta och bege mig till zooaffären och kräva att återköp
#14 - 9 april 2010 14:07
Micke_nes skrev:
Så det är altså micropeltes? fan också.. ville ju ha Asiatica då de blir runt 30cm. Får ta och bege mig till zooaffären och kräva att återköp

Ärlig försäljare! ;)
#15 - 9 april 2010 15:27
Hmmm....de flesta försäljare vill igentligen bara sälja...tyvärr....

Jo du bör nog kräva återköp på den, det är inte många akvarium de kan gå i......:(
#16 - 12 april 2010 12:11
Ja det är tråkigt det där med zoohandlare som bara vill sälja och inte bryr sig om vad de säljer och till vem! (underrättar inte personen som köper om vad det är de köper i de fall detta skulle vara lämpligt)
#17 - 12 april 2010 12:19
Japp, det är en micropeltes. Ganska olämplig som akvariefisk egentligen, eftersom de flesta affärer förmodligen struntar i att dåligt pålästa kunder köper dem till för små akvarier, med invånare som kommer att bli mat. Begriper inte riktigt varför den importeras, när det finns minst lika snygga och intressanta Channor som blir betydligt mindre, har själv fyra bleheri.
#18 - 12 april 2010 13:39
Micke_A skrev:
Japp, det är en micropeltes. Ganska olämplig som akvariefisk egentligen, eftersom de flesta affärer förmodligen struntar i att dåligt pålästa kunder köper dem till för små akvarier, med invånare som kommer att bli mat. Begriper inte riktigt varför den importeras, när det finns minst lika snygga och intressanta Channor som blir betydligt mindre, har själv fyra bleheri.

För eller senare märker kunden av storleken osv. och då blir det istället ett dåligt rykte för butiken som tjänat ett par kronor på att sälja dom. Ärlighet varar längst! Håller med Micke om att Bleheri är en väldigt fin Channa som fungerar väldigt bra i akvarium och roliga att titta på.
#19 - 12 april 2010 16:19
Frågade faktiskt försäljaren när jag var där nere om det var just Micropeltes, men han kunde inte svara på det så jag fick med dem hem. Påpekade det att om de var de så skulle jag komma tillbaka med dem. Var nere med dem i fredags och det var inga problem.

Bleheri har jag redan. Tycker inte att de är så upphetsande. De blir inte speciellt stora (max20cm) och inte är de så aktiva.
#20 - 12 april 2010 17:16
Tyckte mina Bleheri var lite blyga i början men sedan var det bra fart på dom..
#21 - 12 april 2010 17:49
Mina Bleheri har ett mycket interessant beteendemönster, ena sekunden kan de ligga och lurpassa på varandra inne i buskarna, nsta sekund så simmar de runt och "kollar läget"......Ibland ligger bägge två i varsitt buskage och bara är....:) Nej, jag kan inte påstå att de är "tråkiga" direkt....snygga i färgen är de också...:D
#22 - 12 april 2010 20:28
Bleherin är inte så väldigt jättelivlig direkt, men helt klart en väldigt vacker fisk.
#23 - 12 april 2010 22:11
Jag har två micropeltes här hemma och av de channor som jag haft måste jag säga att dessa två är de mest aktiva jag varit med om. De ligger ALDRIG riktigt still utan är alltid på patrull runt i akvariet. Går inte ens att jämföra mina med de andra channorna jag haft (Bleheri, Marulioides, Asiatica & Pulchra). Jag tycker om mina micropeltes väldigt mycket, men de är ju inte en fisk för dem som gillar sällskapsakvarium eller små akvarium direkt!
#24 - 13 april 2010 06:14
Keibo skrev:
Jag har två micropeltes här hemma och av de channor som jag haft måste jag säga att dessa två är de mest aktiva jag varit med om. De ligger ALDRIG riktigt still utan är alltid på patrull runt i akvariet. Går inte ens att jämföra mina med de andra channorna jag haft (Bleheri, Marulioides, Asiatica & Pulchra). Jag tycker om mina micropeltes väldigt mycket, men de är ju inte en fisk för dem som gillar sällskapsakvarium eller små akvarium direkt!

Jag gillar ju Micropeltes, men de blir nog lite väl stor....även för mitt aklvarium på 720 liter. Man ska väl igentligen inte ha sällskapsakvarium alls om man ska hålla Channor...;)Det går väl bra så länge Channorna är små, men eftersom så kommer de att beta av de andra fiskarna undan för undan.......Mina två Bleheri är inte speciellt stora änn, kanske 12-14 cm...men de tuggar då i sej vuxna guppy....:/
#25 - 13 april 2010 14:08
Bleherin blir ju inte mer än ca 20 cm verkar det som, så dina är ju mer än halvvuxna i alla fall :)

När det finns lämpligare och mindre arter med liknande utseende, men som inte kräver jätteakvarier, som går att ha med andra normalstora fiskar, och som dessutom går att odla, så känner i alla fall inte jag nå´t behov av att skaffa micropeltes :p
#26 - 14 april 2010 13:49
Jo, det finns lämpligare än just Micropeltesen;) Det ska jag hålla med om....men de är snygga...;)
#27 - 14 april 2010 15:14
ciklidtok skrev:
Jo, det finns lämpligare än just Micropeltesen;) Det ska jag hålla med om....men de är snygga...;)

Det är de mindre arterna också :) Bl.a bleheri.
#28 - 14 april 2010 15:38
Bleherin är väl den snyggaste, men jag tycker Asciatica (eller vad den heter) också är snygg.......Tror det är den som kallas Röd ormhuvudsfisk......Rätta mej gärna om jag har fel....:p
#29 - 16 april 2010 12:52
ciklidtok skrev:
Bleherin är väl den snyggaste, men jag tycker Asciatica (eller vad den heter) också är snygg.......Tror det är den som kallas Röd ormhuvudsfisk......Rätta mej gärna om jag har fel....:p

Röd ormhuvudsfisk är micorpeltes. Asiatica vet jag inte om den har nått direkt handelsnamn än då den inte är så vanlig än.

Har märkt att det är väldigt många ungdjur av micropeltes i handeln runt om gbgområdet denna våren. Det konstiga är att dem är väldigt röda i tonen över ryggen.
Innan när jag sett dem så har dem varit bruna med gult/rött längsgkroppen. Vet inte om det är någon annan odlingsform. Dem senare vet jag blir mörkgröna upptill iaf. Den förstnämnda blir det säkert med men jag kunde inte låta bli att ta upp det om det är någon mer som lagt märke till detta...
#30 - 16 april 2010 15:56
Då måste det har varit felmärkning i butiken, för där stog det "Röd ormhuvudsfisk" och jag har för mej att det andra namnet som stod var Asciatica
#31 - 18 april 2010 10:32
Channa Asiatica

Channa micropeltes

Jag har läst att om man är osäker så kan man se på ögonstorleken i förhållande till fiskens kroppstorlek vilka arter man kan utesluta.
Ta C.Bleheri och C.micropeltes så är ögonen bra mkt större på ett ungdjur av micropeltes i samma storlek som bleherin. Nu är dem bra olika i färg, form osv ändå, ville bara göra tesen klar ;)

Använde mig av detta när jag skulle urskilja om mina fiskar var C.marulius eller C.marulioides. Det skiljer 1.2 meter på vuxna djur. Dock är dem släkt och juvelines kan vara svåra att skilja.
Fick dock det slutgiltliga svaret på annat håll:D

Men ju större ögon vid ung ålder dessto större blir fisken vid vuxen ålder.
#32 - 18 april 2010 11:12
<det var den översta som fanns hos handlaren, men tyvärr var de redan sålda när jag kom ner dagen efter och skulle köpa dem......Handlaren sa också då att han skulle försöka få tag på fler, men det var svårt....Då de inte var så vanliga i handeln....inte änn iaf...

Annons