Vilket salt?

#1 - 24 september 2007 21:55
Skulle vilja ha hjälp med olika åsikter om det finns något salt som skulle vara bättre än det andra nu när jag skall sätta upp ett litet saltvattensakvarium(ett Clown-hotell), jag skall naturligtvis läsa på lite mer själv också , men vad har ni för erfarenheter? Är det skillnad på salt och salt?
#2 - 25 september 2007 05:35
Hej

De salt som finns i handeln idag anser jag i stort sett vara jämbördiga. Det finns annars lika många åsikter om detta som akvarister. Vad du däremot skall tänka på är att det finns två huvudtyper av salt. En typ som är avsett för osmosvatten och som innehäller "boostade" värden av bland annat kalcium och alkanitet (KH) och en typ som är avsett för kontinentens kranvatten (läs tyskland). Den senaste har inte så höga kalciumvärden eftersom man räknar med att det finns tillräckligt med kalcium och magnesium i kranvattnet. Boostat salt - Ca ungefär 420 ppm och "oboostat" salt Ca ungefär 350 ppm. Om du använder kranvatten så bör du ta reda på vattenvärdena, framförallt kalciumvärdet. Det lönar sig inte att använda ett "boostat" salt till vatten som redan har höga kalciumvärden eftersom max kalcium som kan hållas i lösning i ett saltvattensakvarie är ca 430 -440 ppm. Över det så blir det en utfällning av kalk (kalciumkarbonat) och det påverkar alkaniteten och sänker pH. Har du osmos eller ett "mjukt" vatten (Göteborg, Stockholm med flera) skall du använda "boostat" salt - har du ett hårt, kalciumrikt kranvatten så använder du det salt som är avpassat för detta.

MVH Lasse
#3 - 25 september 2007 08:41
Jag har Stockholmsvatten så jag behöver alltså "boostat" salt.
Vad står det på förpackningen som gör att jag vet att jag får rätt salt?

Annons