Vilket sort grus är bäst???

#1 - 14 augusti 2007 10:29
Ska starta upp mitt akvarium 240L med mina 6st malawi ciklider i!

Ska man ha sjösten eller finns det något grus om malawisarna tycker bättre om i färg och form??

Ska ha grottor av kolsten och lava stenar i akvriumet oxå..

Ha för tillfället sjösten i i den lilla formatet.. ca 0,5 -1 cm stort.
Tacksam för svar!!

Mvh Milla
#2 - 14 augusti 2007 16:49
Bor du i stockholm kan du kika in på södermalms akvarieaffär vid mariatorget. Han har ett grus som ser ut som leca kulor ungefär och som tydligen ska vara det bästa som finns (enligt honom). Det verkar dock som att han kan ha rätt då botten får mycket mer syre och bakterierna får mer yta att fästa på (jämfört med tex sand). Jag har inte testat detta än, men jag tänkte byta nu när jag ändå ska stöka om i karet. Jag har sand nu, med en massa cyano, så det verkar inte funka så bra, plus att mina malawis ser lite bleka ut mot den ljusa sanden.

Passar på att sno tråden lite också: Blir det som en nystart av akvariet då man byter bottenmaterial? Eller kan man slänga i fiskarna på en gång? Nu lär det inte sitta så mycket bakterier i mitt bottenmaterial då jag har väldigt fin sand.
#3 - 14 augusti 2007 17:53
Ok, jag bor lite väl långt ifrån... Jag bor i Nora utanför Örebro.. Han har inte någon hemsida som man kanske kan beställa ifrån??

Om jag inte får tag på Leca kulor... Vilken sand rekommenderas då??

Finns en uppsjö av dessa:

Malawigrus (vit fin sand tror jag att det är)?
Sjösten
Poleras svart sten
Rådasten/sand
Texas mix
m.m

Mvh Milla
#4 - 14 augusti 2007 18:09
Hemsida: www.sodermalmsakvarieaffar.se

Hans grus är inte leca kulor, utan ser mest ut som det. Jag skulle välja en grus, ev. grov sand. Fin sand får nämligen ingen syresättning. När det gäller malawi så vill man ju hålla vattnet hårt och stabilt, vilket kan åstadkommas med en kalkrik sand.
Kolla in denna mycket användbara artikel:
http://www.cichlid-forum.com/articles/aquarium_substrates.php
#5 - 14 augusti 2007 18:21
Hej Peter120!

Tusen tack för hjälpen... Ska gå in och kolla länkarna på en gång..
Annars får jag väl muta min sambo att köra mig till Stockholm!!!!
#6 - 17 augusti 2007 19:15
Millas skrev:
Ok, jag bor lite väl långt ifrån... Jag bor i Nora utanför Örebro.. Han har inte någon hemsida som man kanske kan beställa ifrån??

Mvh Milla

Ska du köra med malawi tycker ja du ska åka till biltema här i örebro o köpa nån säck med blästersand
svinbilligt o snygt som attans också

Malawi gillar o gräva o de gör dom lätt i sanden

Annons