Vilket ytter fillter??

#1 - 28 november 2008 00:05
ska köpa ett ytter filter till mitt nya 482liter akvarium.
jag betalar hellre mer för att få ett bra filter än sparar några slantar på ett lite sämre. det lönar sig alltid i längden..
men ett Eheim eller fluval är la det bättre vad jag förstått.
#2 - 28 november 2008 04:21
http://www.pwss.se/product.php?productid=3064&cat=305&page=1 billigt och passar för akvarium upp till 1500 liter
#3 - 28 november 2008 08:56
Richard.R skrev:
http://www.pwss.se/product.php?productid=3064&cat=305&page=1 billigt och passar för akvarium upp till 1500 liter

jo då det ser bra ut.
men det är typ ett sådant rekommenderas då??
#4 - 28 november 2008 14:16
http://cyberzoo.se/index.php?_a=viewProd&productId=57

billigare har handlat mellan 4 ögon bra snubbe.
Bilagor:
#5 - 28 november 2008 14:58
DJ_Metal skrev:
http://cyberzoo.se/index.php?_a=viewProd&productId=57

billigare har handlat mellan 4 ögon bra snubbe.

ja där sparar man ett par slantar
tack för det!
#6 - 28 november 2008 15:19

tack för det!

En paradox kanske...
#7 - 28 november 2008 15:32
En paradox kanske...

paradox??
vad är detta??
#8 - 28 november 2008 16:00
än sparar några slantar

Det är en paradox...
#9 - 29 november 2008 00:28
Det är en paradox...

Nu handlade det ju dock om samma filter ;)
Guest
#10 - 1 december 2008 15:48
Har en fx5:a nu och man kan INTE ha de i sovrummet.. Har knappt sovit nåt inatt... Hade en kudde över öronen..
#11 - 1 december 2008 22:24
Narii skrev:
Har en fx5:a nu och man kan INTE ha de i sovrummet.. Har knappt sovit nåt inatt... Hade en kudde över öronen..

oj ingen som sagt detta..... låter det så mycket??
sängen står ju väldigt nära där akvariet är.. så skulle bli en plåga om det skull döna hela nätterna.

finns det inga knep för att tysta dom??
Bilagor:
#12 - 1 december 2008 22:45
oj ingen som sagt detta..... låter det så mycket??

sängen står ju väldigt nära där akvariet är.. så skulle bli en plåga om det skull döna hela nätterna.

finns det inga knep för att tysta dom??

Jodå, dra ur kontakten ur väggen ;)
Vad det verkar av det man läst så skall tydligen vissa ex. låta mycket medan andra är tysta, så har man tur är det ett tyst ex. man får och har man otur får man satsa på hörselskydd.
#13 - 1 december 2008 22:49
Karon skrev:
Jodå, dra ur kontakten ur väggen ;)

Vad det verkar av det man läst så skall tydligen vissa ex. låta mycket medan andra är tysta, så har man tur är det ett tyst ex. man får och har man otur får man satsa på hörselskydd.

okey :)
ne för fx5 verkar vara ett riktigt bra filter annars.
så blir ett sådant nu tror jag så får man väll hoppas på det bästa
Guest
#14 - 1 december 2008 22:51
Jag har nog fått ett bra ex... Har satt 20 kuddar runt d o nu låter d som ett normalt ytterfilter...
Står ~1,8m från mitt huve.
#15 - 1 december 2008 22:56
Narii skrev:
Jag har nog fått ett bra ex... Har satt 20 kuddar runt d o nu låter d som ett normalt ytterfilter...

Står ~1,8m från mitt huve.

såg att ditt 484 liter är väldigt likt mitt med innehåll
särskilt om jag köper en fx5

Men så mycket kan det ju inte låta eller??
Guest
#16 - 1 december 2008 23:18
Asså filtret är ju enormt. Klart att d låter mer än andra.
Men man vänjer nog sig. Bra filter annars^^
#17 - 1 december 2008 23:30
bra för då tänker jag stå ut med oljudet! vad gör man inte för fiskarna??

och visst ska det va bra filter för nybörjare med??
#18 - 2 december 2008 07:06
Till utsidan sett är filtret löjligt stort... det drar mycket ström men har knappt nån plats för exempelvis makaroner eller annat filtersubstrat utöver spongefiltret som följer med... dom två jag har ägt lät båda precis lika högt och lika illa och slutade dessutom funka.
Guest
#19 - 2 december 2008 10:56
De finns ganska mycket plats för makaroner o liknande.. Nu överdriver du lite. Men jag hade nog kört me en tetratec 1200 + ett innerfilter om du ska ha nåt tyst. (tetran för filtrering o innerfiltret för vattenflödet.)
#20 - 2 december 2008 11:05
inte livs viktigt att det är jätte tyst. funkar det bra och så är det bättre.
#21 - 2 december 2008 12:43
That's BS - har själv ett Fluval FX5 och det hörs på sin höjd ett svagt surrande. Det är dock viktigt att filtret inte står emot något eftersom det skapar vibrationer som kan någon kanske misstar för ljud från filtret.

Det är klart att om man inte fått ur luften ur systemet, kan det bråka en del - men efter några stopp/start som ju sker automatiskt var 24:e timme, brukar det ordna sig. Värt att tänka på är att fylla upp filtret med kanske en hel liter till första gången.

Skall inte säga att mitt är ljudlöst - men det är definitivt s.k. "white noice" som jag absolut inte skulle ha problem att somna till - tvärtom.
#22 - 2 december 2008 13:31
Fluval är är en storsäljande pumptillverkare och slår sina konkurrenter med hästlängder i säljstatestik och det beror nog till stor del på att de är väldigt bra;)

Annons