Vilket ytterfilter?

#1 - 5 juli 2008 16:39
Hej!
Jag och min sambo vill skaffa ett ytterfilter till vårt 312liters kar, men är helt nya på det ämnet. Har sökt runt på här på zoopet men inte riktig fått svar känner jag. Vår lokala djuraffär hade två filter som skulle kunna passa oss, tänkte höra vad ni hade för erfarenheter av Eheim2215 Classic och Fluval405?
Vad finns det för för och nackdelar med dom?
Viket filtermedia fungerar bäst?
Hur är ljudnivån på dom?

I karet har vi nu 2st segelfenspleco (som skitar ner ganska rejält), ca 15 neontetra och 2st dorsigerus.

Detta är vår första tråd här på zoopet så jag hoppas att den blir bra. Vi är mycket tacksamma för era svar.
Mvh
Dan
#2 - 5 juli 2008 16:43
Jag vet intenting om pumparna men jag tycker att akvariet är för litet för 2 st gibbiceps. dom kommer att bli ca 50cm stora och vill ha minst 550L vatten
#3 - 5 juli 2008 16:47
Hej och välkommna:)!
Till ett 312 liters kar skulle jag gått upp med kapaciteten på pump till minst 1000 liter/timma och då ligger Fluval bäst till av de båda.
Nackdelen är att jag personligen tycker den tättnar igen lite för fort om man inte har ett förfilter på insuget.
#4 - 5 juli 2008 16:53
Skulle säkert fungera med någon av de pumparna, men kanske ännu hellre Eheim 2217.
Rekommenderar varmt att ni skaffar dubbelkranar till det trots merkostnaden, underlättar skötseln mycket den gången det skall grejas med filtret.
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/90003ef463b9b110073274888ffd6c20/cl/details/cnid/15243fb7218e195f7.19643597/anid/s-290040/Eheim%20Doppelhahn%20mit%20Kupplung//vid/manufac.420
#5 - 5 juli 2008 17:03
Naugthy skrev:
Jag vet intenting om pumparna men jag tycker att akvariet är för litet för 2 st gibbiceps. dom kommer att bli ca 50cm stora och vill ha minst 550L vatten

Hej! Vi är medvetna om detta och har planer på ett 720 så snart vi har flyttat, men som det är nu har vi inte plats... tyvärr! Vi vill med det nya ytterfiltret göra detas miljö så bra som möjligt tills vi kan skaffa ett större kar. Tack så mycket ni andra två.
Förfilter? Blå matta lr vad?
Vad här dubbelkranarna för funktion?
Dan
#6 - 5 juli 2008 17:08
Jepp, blå matta. Antingen om du trär på en avklippt PET-flaska på insuget och klipper till filtermatta och trycker in, eller om du gör ett tight hål i en filtermatta som du kan trä på insuget.
Med en dubbelkran kan du stänga av insug och utblås nere vid pumpen och slipper då ta bort alla slangar om du ska rengöra pumpen.
#7 - 5 juli 2008 17:50
Dubbelkranar är ett måste om man har ex ett classic i en möbel under akvariet, står filtret brevid så kan man med fördel dra ur kontakten, lyfta upp filtret samt slangar med insugsrör och utblås och ställa det i dusch/badkar för rengöring.
#8 - 5 juli 2008 17:51
Tootikki skrev:
Hej!

Jag och min sambo vill skaffa ett ytterfilter till vårt 312liters kar, men är helt nya på det ämnet. Har sökt runt på här på zoopet men inte riktig fått svar känner jag. Vår lokala djuraffär hade två filter som skulle kunna passa oss, tänkte höra vad ni hade för erfarenheter av Eheim2215 Classic och Fluval405?

Vad finns det för för och nackdelar med dom?

Viket filtermedia fungerar bäst?

Hur är ljudnivån på dom?

I karet har vi nu 2st segelfenspleco (som skitar ner ganska rejält), ca 15 neontetra och 2st dorsigerus.

Detta är vår första tråd här på zoopet så jag hoppas att den blir bra. Vi är mycket tacksamma för era svar.

Mvh

Dan
jag kan säga så här! fluval 405 är ett bra filter som är lätt att hålla på med då det har en handpump för att starta häverteffekten som fyller filtret med vatten och stoppventiler på slangarna för att lätt koppla bort slangarna vid rengöring Men det är inget tystgående filter!

Eheim 2215-2217 är ett tystare filter men modellen har många år på nacken och har därför inga av de underlättande finesserna för borttagning av slangar och fyllning av filtret efter rengöring så det är ett krångligare filter att hålla på med!

Vill du ha ett filter som är både tyst och väldigt enkelt att hålla på med rekommederar jag ett TETRATEC EX 1200:) beställer du från akvarieshop har du grejerna på några dagar...
http://www.akvarieshop.se/tetratec-1200-p-227.html?cPath=51_55&osCsid=f3140df15a5728763906c4e52a66252e
#9 - 5 juli 2008 19:55
Hmm... Man har verkligen fått någonting att tänka på nu. Eheim 2215 verkar ju som sagt vara lite gammal och svårjobbad. Är väl därför djuraffären säljer så billigt kan jag tänka, det var bra mycket damm på den lådan vill jag lova:).
Hur stor roll spelar filter volymen in i reningen så att säga?
Eheimen låg på ca: 4L, fluvalen på ca: 6.6L och Tetratec Ex 1200 på hela 12L...
Behöver Tetratec Ex 1200 kompleteras med filtermaterial eller skickas det med?
Dan
#10 - 5 juli 2008 20:06
En stor filtervolym klarar en större belastning dvs fler fiskar! tetratecen kommer med komplett filtermaterial, Lite makaroner i botten och filtermattor och små suveräna biobollar dock är det aktivt kol och filtervadd i översta korgen som man kan strunta i och istället stoppa i egentillskuren blå matta eller vad man vill ha!
#11 - 5 juli 2008 20:40
Jag skulle köpa endera rena eller tetra-tec
#12 - 5 juli 2008 22:07
AquaEl unimax 500 skulle jag satsa på.
Bra filter som kommer med filtermedia och lätthanterligt.
#13 - 6 juli 2008 04:38
Jaha, nu var vi här igen;).
Tootikki, läs igenom här på forumet om pumpar och bilda dig en egen uppfattning och köp sedan vad du själv tror på och vad din plånbok klarar av.
Just ytterfilter är en het potatis här på forumet och läser du igenom frågorna som liknar din det sista året får du precis samma svar som du fått nu, 10 som svarar och 10 olika svar:D.
#14 - 6 juli 2008 07:57
Tootikki, själv kör jag ett eheim 2028 i ett 300 liters med 2 segelfenspleco, 4 papegojor, 2 falska vändmalar, 1 ancistrus och ett gäng kuhliisar och för att få bättre genomströmmning och ytvattenrörelse så har jag även installerat ett filter som jag monterade ihop av en gammal ytterfilterkanister som fyllts med blå filtermatta och en cirkulationspump på 1200l/t

Du skriver att ni behöver en bättre biologisk filtrering samt att ni har siktet inställt på ett 720, well ett fluval 404 har precis som Eheim 2215 en tillräckligt stor filteryta, tyvärr är dom alldeles för slöa, det du behöver om dina filterbakterier ska få en bra arbetsmiljö är en hög filtergenomströmmning, akvarievatten ska nämligen inte likt en gondol i Venedig sakta glida fram genom filtermediet i ett ytterfilter utan det ska gå fort, för maximal filtrering, både mekaniskt och biologisk förordar doktorn ett av dom större ytterfiltren, speciellt som om ni pratar om att ska skaffa mer än dubbelt så stor tank.
#15 - 6 juli 2008 08:01
Tootikki, själv kör jag ett eheim 2028 i ett 300 liters med 2 segelfenspleco, 4 papegojor, 2 falska vändmalar, 1 ancistrus och ett gäng kuhliisar och för att få bättre genomströmmning och ytvattenrörelse så har jag även installerat ett filter som jag monterade ihop av en gammal ytterfilterkanister som fyllts med blå filtermatta och en cirkulationspump på 1200l/t

Du skriver att ni behöver en bättre biologisk filtrering samt att ni har siktet inställt på ett 720, well ett fluval 404 har precis som Eheim 2215 en tillräckligt stor filteryta, tyvärr är dom alldeles för slöa, det du behöver om dina filterbakterier ska få en bra arbetsmiljö är en hög filtergenomströmmning, akvarievatten ska nämligen inte likt en gondol i Venedig sakta glida fram genom filtermediet i ett ytterfilter utan det ska gå fort, för maximal filtrering, både mekaniskt och biologisk förordar doktorn ett av dom större ytterfiltren, speciellt som om ni pratar om att ska skaffa mer än dubbelt så stor tank, annars så får jag instämma i ansjos sista inlägg.
#16 - 6 juli 2008 09:48
Vill bara inflika angående fluval 405 att jag tycker den är ganska tystgående. Inte den tystaste förvisso, men där den står i mitt vardagsrum överröstas den lätt av en påslagen dator...
/Erika
#17 - 6 juli 2008 09:51
Tamarind skrev:
Vill bara inflika angående fluval 405 att jag tycker den är ganska tystgående. Inte den tystaste förvisso, men där den står i mitt vardagsrum överröstas den lätt av en påslagen dator...

/Erika

det får man ju hoppas :)
har alltid strävat efter att ha så tysta burkar o filter som möjligt i min lägenhet men har nu slopat detta helt.. man hör vattnet porla i varje kar och ja måste säga att det är väldigt rogivande.. förr avskydde ja tanken..

ja måste gått o blivit senil o mindre gaggig.. :)
#18 - 6 juli 2008 12:44
...och mer pissnödig av skvalandet:D?
#19 - 6 juli 2008 12:52
ansjo skrev:
...och mer pissnödig av skvalandet:D?

har inte mästk av denna bieffekt än.. men vi får la se :D
#20 - 6 juli 2008 12:56
ansjo skrev:
Jaha, nu var vi här igen;).

Tootikki, läs igenom här på forumet om pumpar och bilda dig en egen uppfattning och köp sedan vad du själv tror på och vad din plånbok klarar av.

Just ytterfilter är en het potatis här på forumet och läser du igenom frågorna som liknar din det sista året får du precis samma svar som du fått nu, 10 som svarar och 10 olika svar:D.

Ja, man kan ju lungt säga att det råder delade meningar om det mesta här på forumet:)... Jag och min sambo gjorde lite efterforskningar på nätet igår kväll, och kom fram till att Eheim2215 verkade lite krånglig att starta o.s.v. Men ändå känns märket eheim ´"tryggt" på något sätt, så vi bestämde oss för att köra på en av eheims nyare ytterfilter. Valet stod då mellan 2026 & 2028 och eftersom prisskillnaden var på strax över 1000 spänn i djuraffären så fick det bli en 2026. Nu blir det till att installera den i dagarna... Tack för alla goda råd allihop, vi kommer säkert att höras i forumen i framtiden(finns så mycket man inte vet som man skulle vilja veta:))
Ha en fin sommar!
Dan
#21 - 6 juli 2008 13:05
Rekommenderar att ni ersätter den vita översta tunna filtermattan med en 5cm tjock blå mediumgrov (ppi 10)filtermatta, faktum är att ni kan köra den blå filtermattan i dom båda andra facken med vilket blir mycket billigare än att hålla på och laborera mellan dom olika ehfi substraten, Hornbach har ex den ppi 10 mattan (50x500x500) för 129:- och den är lätt att klippa till.

Lycka till!
#22 - 6 juli 2008 13:20
Tootikki skrev:
så vi bestämde oss för att köra på en av eheims nyare ytterfilter. Valet stod då mellan 2026 & 2028 och eftersom prisskillnaden var på strax över 1000 spänn i djuraffären så fick det bli en 2026.

Jag tror nog att ni gjort ett bra köp och det kommer säkert att gå vägen för er och karet:)!
Bilagor:

Annons